جستجو
رویداد ایران > رویداد > قطعنامه‌های بی‌موقع سازمان ملل در جنگ تحمیلی/ به «صدام » کاری نداشته باش!

قطعنامه‌های بی‌موقع سازمان ملل در جنگ تحمیلی/ به «صدام » کاری نداشته باش!

فارس نوشت: ۶ مهر سال ۱۳۵۹ شمسی، نخستین قطعنامه سازمان ملل درباره جنگ تحمیلی صادر شد. قطعنامه ۴۷۹ صدام را خوشحال کرد؛ چون یک فرصت بزرگ برای بعثی‌ها بود و البته همین قطعنامه تکلیف سازمان ملل را هم روشن کرد!

۷ روز از حمله رژیم بعثی عراق به ایران می‌گذشت که قطعنامه سازمان ملل، پیشنهادی برای پایان جنگ و برقراری صلح ارائه داد. پیشنهادی که صدام از شنیدنش خیلی خوشحال شد و زود قطعنامه را پذیرفت و مقامات رژیم بعثی در نامه‌ای از سازمان ملل عمیقا تشکر کردند. مفاد قطعنامه ۴۷۹ این بود: «از ایران و عراق می‌خواهد تا از هرگونه کاربرد بیشتر زور به فوریت خودداری کنند و مناقشه خود را با روش‌های صلح‌آمیز طبق اصول عدالت و قوانین بین‌المللی حل نمایند» و اینکه: «مصرانه از هر دو طرف می‌خواهد هر گونه پیشنهاد مناسب برای میانجی‌گری، سازش یا... را بپذیرند».

در این قطعنامه که به جای بی‌طرفانه کاملا جانبدارانه بود و بلکه چراغ سبز به کارهای صدام بود، اصلا نگفته بودند که آغازگر جنگ کیست و هر دو طرف را مانند یکدیگر خطاب کرده بودند و نگفته بودند که ارتش صدام باید خاک ایران را ترک کند و معلوم است ایران ناراحت شد و آن را رد کرد و نپذیرفت.

در ۸ سال جنگ تحمیلی تا زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ نیز سازمان ملل قطعنامه‌های دیگری صادر کرد که اغلبشان جانبدارانه بودند ولی ظالمانه‌ترین قطعنامه همین ۴۷۹ بود و اصلا خیلی‌ها معتقدند لکه ننگی بود برای سازمان ملل.

سازمان ملل معمولا هر وقت که ایران در جنگ تحمیلی دست برتر یا پیروزی مهمیئاشت د، قطعنامه داد و طرفین را به صلح و آرامش دعوت کرد

بیشتر بخوانید :

قدرت‌های بزرگ و صدامِ کوچک!

قطعنامه‌های بعدی سازمان ملل هم جانبدارانه بودند و هیچ‌گاه صدام را آغازگر جنگ معرفی نمی‌کردند و ایران مدام اعتراض داشت که چرا؟ ایران همواره خواستار معرفی متجاوز بود و همان اوایل جنگ تحمیلی نیز امام خمینی (ره) فرمودند: «الان جنگ در ایران است و این خود دلیل بر تهاجم آن‌ها بر ماست و اگر ما مهاجم بودیم، در عراق بودیم. بدون هیچ‌سابقه و بدون هیچ‌ دلیلی با پایمال‌کردن تمام مواضع بین‌المللی، صدام اقدام به هجوم به ایران کرد... البته هرکسی این چنین جنایاتی بکند و شهرها و روستاهای ما را بگیرد، آرزو می‌کند آتش‌بس برقرار باشد.»

البته امام (ره) اصل مشکل را هم می‌دانستند و تکلیف روشن شده بود: «همه فسادهای دنیا زیر سر این قدرت‌های بزرگ است... این کوچک‌ها‏‎ ‎‏اهمیتی ندارند.‏ صدام دیگر یک مرده‌ای است افتاده آنجا، این اهمیتی ندارد دیگر،‏‎ ‎‏لکن این‌ها دارند فساد می‌کنند. این هم یکی از فسادهای آنها بود که این‏‎ ‎‏را بازی‌اش دادند و احمقش کردند حمله کرد به ایران و تجاوز کرد به‏‎ ‎‏ایران، حالا هم تویش مانده است و نمی‌داند چه بکند. هی فریاد‏‎ ‎‏می‌زند بیایید دیگر صلح کنیم».

۲۱۲۲۰

کد خبر 1666928

منبع: khabaronline-1666928

برچسب ها
نسخه اصل مطلب