جستجو
رویداد ایران > رویداد > ورزشی > مقابل پرتغال و اسپانيا از پيش‌باخته نيستيم

مقابل پرتغال و اسپانيا از پيش‌باخته نيستيم

وحید هاشمیان، مهاجم تیم ملی در جام جهانی 2006، در گفت‌وگویی نظرش را در مورد بازی ایران و مراکش بیان کرد. وی در خصوص تاکتیکی که سرمربی ایران برای این بازی اتخاذ کرده بود، گفت: کارلوس کی‌روش با انتخاب چهار مهاجم، برنامه‌اش این بود که وقتی تیم حمله می‌کند،6 بازیکن در حالت دفاعی بمانند و چهار بازیکن به سمت دروازه‌ حریف برود تا اگر توپ را از دست دادیم با حضور آن 6 بازیکن و برگشت مهاجمان بتوانیم دوباره به حالت دفاعی خودمان باز گردیم.
بازی ‌اي که ایران انجام داد منطقی و هوشمندانه بود. مقداری شانس هم در این پیروزی نقش داشت؛ چرا که در آن ‌دقیقه پایانی بازیکن حریف روی قدوس مرتکب خطا شد و حاج صفی با یک ارسال و در ادامه‌ اشتباه حریف دروازه‌ آن‌ها باز شد اما نباید این را فراموش کرد که تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران جنگنده و هوشمندانه بازی کرد و این که آن‌ها گل زدند، چیزی از ارزش‌های بازیکنان ما کم نمی‌کند. هاشمیان در مورد دو بازی بعدی ایران در جام جهانی گفت: من در هامبورگ هستم و وقتی ایران برابر مراکش به پیروزی رسید، ایرانیان زیادی در خیابان‌های اینجا خوشحالی و احساس غرور می‌کردند. هر ایرانی از پیروزی تیم‌ ‌ملی خوشحال می‌شود اما باید قبول کنیم که فوتبال پرتغال و ‌اسپانیا سال‌ها از ما جلوتر است. نمی‌گویم ما مقابل ‌اسپانیا و پرتغال از پیش باخته هستیم ‌ بلکه می‌گویم باید با نهایت توان و نیرو در برابر این دو تیم بازی کنیم اما اینکه بخواهیم این دو تیم را شکست دهیم ، مساله ایده‌آلی می‌شود ولی کار خیلی سختی است. من فکر می‌کنم مقابل دو تیم ‌اسپانیا و پرتغال هم با همین روشی که به مصاف مراکش رفتیم بازی خواهیم کرد. وی در خصوص تمدید قرارداد کی روش گفت: می‌ترسم درباره بعضی از مسائل صحبت کنم؛ چرا که در ایران همیشه یا سفید است یا سیاه. اگر از کی‌روش انتقاد کنیم، مغرضانه است واگر طرفداری کنیم، می‌گویند نگاه هواداری داشته است. نگاه میانه‌ نداریم. من اعتقاد دارم برای تیم‌ ‌ملی، پرسپولیس و همین طور استقلال شاید حضور یک مربی خارجی بهتر باشد ؛ چرا که حداقل از نظر حاشیه‌ای این تیم‌ها آرام‌تر می‌شوند و بهتر عمل می کنند. کی‌روش از کشوری آمده و سرمربی تیم‌هایی بوده که همه چیز در آنجا منظم بوده است. فوتبال ما همیشه دچار بی‌نظمی و بی‌برنامگی است.
در حال‌ حاضر هم  که مسائلی چون تحریم‌ها روی آن ناخواسته تاثیر گذاشته؛ با توجه به اینکه کی‌روش مدت‌هاست در فوتبال ایران کار می‌کند و جام ملت‌های آسیا نیز نزدیک است، شاید باقی‌ ماندن او به نفع فوتبال ما باشد. لژیونر پیشین فوتبال ایران در مورد اینکه سهم کی روش از پیروزی مقابل مراکش چقدر است، گفت: این که بخواهیم سهمی برای شخصی در نظر بگیریم درست نیست. انگار بخواهیم فرمولی را تعیین کنیم و عدد بدهیم و سهم مشخص کنیم. وقتی تیمی نتیجه‌ می‌گیرد همه در آن پیروزی سهیم هستند. نظر من این است که وقتی تیمی پیروز می‌شود ، دلیل بر این نیست که همه چیز درست بوده و از طرفی دیگر وقتی تیمی نتیجه‌ نمی‌گیرد، نمی‌توانیم بگوییم همه چیز اشتباه بوده است. کی‌روش که تجربه بین‌المللی دارد می‌تواند استرسش را کنترل کند و کنار زمین و همین طور بین دو نیمه با بازیکنانش بهتر صحبت کند. بدون شک او با مربیانی که کم تجربه هستند، خیلی متفاوت است. جام جهانی مثل لیگ نیست که تیم‌ها جوانگرایی کنند و بيشترا از مربیان با تجربه استفاده می‌کنند. کی‌روش، کادر فنی، بازیکنان و حتی کادر پزشکی و فیزیوتراپ در این پیروزی سهم داشتند. باید از مردم نیز تشکر کرد که به ورزشگاه رفتند و تیم‌ ‌ملی را تشویق کردند. من حتی هموطنی می‌شناسم که از آمریکا به آلمان آمد و از این جا فقط در روز بازی به روسیه رفت و برگشت. نقش تماشاگران نباید در این پیروزی گم شود. در مقابل مراکش، تیم‌ ‌ملی ایران پیروز شد و وقتی ایران پیروز می‌شود، تماشاگران، مربیان و تیم پیروز می‌شوند. هاشمیان در پایان گفت: این پیروزی ارزش داشت؛ چرا که شرایط اقتصادی در ایران خوب نیست و در مدت اخیر دايم خبرهای بد شنیده‌ایم. زلزله آمده و هر روز یک خبر بد به گوش ما رسیده است. این پیروزی در روحیه مردم ایران تاثیر زیادی داشت. این قدرت فوتبال را نشان می‌دهد. گاهی انتقاد می‌کنند چرا این قدر باید هزینه صرف فوتبال شود اما بببنید بُعد کار چقدر است که رییس‌جمهور می‌نشیند و بازی را تماشا می‌کند و پیام می‌دهد. پس از پیروزی تیم‌ ‌ملی ایران مقابل مراکش، بیشتر از دوستان آلمانی‌ام پیام تبریک دریافت کردم. چقدر این برد تاثیر داشت که به من این قدر تبریک گفتند. امیدوارم مردم ایران لذت ببرند و به بازی بازیکنان ایران افتخار کنند.
برچسب ها
نسخه اصل مطلب