تغییر کاربری تا ۶۰ تکیه در تهران / تعزیه ها مکان مناسب اجرا ندارند
این هنرمند درباره وضعیت مبهم تکیههای تهران که اغلب آنها دیگر محل اجرای تعزیه نیستند، میافزاید: بسیاری از تکیههای تهران خیلی وقت است تغییر کاربری دادهاند و به حسینیه تبدیل شدهاند که بخشی از این وضعیت به ممنوعیت اجرای تعزیه در دوره پهلوی اول برمیگردد و بخشی هم به تصمیم متولیان خود تکیهها.
او درباره جایگاه تاریخی تکیه نیاوران که از جمله تکایایی است که تغییر کاربری داده است، توضیح میدهد: این تکیه خیلی وقت است تغییر کاربری داده چون هیات امنای آن عوض شدهاند. در زمان مدیریت آقای حسین سلیمی در مرکز هنرهای نمایشی، به همراه زندهیاد آقای هاشم فیاض، چند اجرایی در آن تکیه داشتیم.
فتحعلیبیگی یادآوری میکند: تکیه نیاوران از تکیههای تاریخی دوره قاجار است که آقای فیاض میگفت دیدهام که احمد شاه در این تکیه به تماشای تعزیه میآمده است. خوشبختانه این تکیه به عنوان یک اثر تاریخی حفظ شده و هنوز تعدادی از تابلوهای نقاشی ارزشمند دوره قاجار در آن نگهداری میشود.
این کارگردان و بازیگر تئاتر ادامه میدهد: اما سالهاست که تکیه نیاوران محل اجرا تعزیه نیست و برای عزاداری استفاده میشود. اگر هم قرار باشد در آن تعزیه اجرا کرد، کار راحتی نیست چون دور تا دور سکوی تعزیه را نرده کشیدهاند و برای اجرای تعزیه باید این نردهها را بردارند. البته این نکته هم وجود دارد که باید دید ساکنان آن منطقه چقدر به تعزیه علاقهمندند.
بیشتر بخوانید :
حکایت قدیمیترین «فیلم» عزاداری محرم در ایرانفتحعلیبیگی تاکید میکند: تهیه نسخههای فاخر نیازمند کار کارشناسی و تخصصی و اصلاح نسخه تعزیه کار بسیار دقیقی است؛ چون نسخه تعزیه را باید از چهار منظر تاریخی، عقیدتی، هنری و عرفانی بررسی کرد و بیتوجهی به هر یک از این منظرها، کار را با اشکال مواجه میکند. بنابراین اصلاح و ضبط مجالس تعزیه در قالب یک اثر هنری فاخر نیازمند گروهی از کارشناسان و متخصصان و تخصیص بودجه است و تامین همه این شرایط، کار بسیار دشواری است و به همین دلیل کمتر در این زمینه اتفاقی میافتد.
۲۱۲۲۰
کد خبر 1659537منبع: khabaronline-1659537