جستجو
رویداد ایران > رویداد > ارزش پول ایران از ۳۰۰ سال پیش تاکنون/ زمانی که ارزش «شاهی» ایران ۱۰ برابر «پوند» انگلیس بود + عکس ها

ارزش پول ایران از ۳۰۰ سال پیش تاکنون/ زمانی که ارزش «شاهی» ایران ۱۰ برابر «پوند» انگلیس بود + عکس ها

چمدان نوشت :در زمان شاه طهماسب صفوی یعنی در سده شانزدهم میلادی، واحد پول ایران «شاهی» بود و هر ۲۰۰ شاهی برابر با یک «تومان». طبق مندرجات سفرنامه جنکینسون، در آن زمان هر شاهی با یک شیلینگ انگلیس برابر بود. هر پوند استرلینگ برابر با ۲۰ شیلینگ است. بنابراین یک تومان ایران برابر بود با ۱۰ پوند انگلیس. یعنی ارزش پول ایران ۱۰ برابر پول انگلیس بود.

در سده هجدهم میلادی، ارزش تومان ایران به‌تدریج کاهش یافت و ارزش پوند انگلیس افزایش. در نیمه اوّل سده نوزدهم میلادی، یعنی در دوران سلطنت فتحعلی‌شاه و محمد شاه قاجار، دو پوند استرلینگ برابر با یک تومان ایران شد. در این زمان یک پوند برابر بود با ۲۵ فرانک فرانسه و ۱۰ روپیه هند. یعنی، یک تومان ایران برابر بود با ۵/ ۱۲ فرانک فرانسه. در همین زمان، یک تومان ایران با دو دلار و پنجاه سنت آمریکا برابر بود.
 

یک تومانی زمان ناصرالدین‌ شاه



در این زمان ارزش یک روبل شوروی حدود ۱۰ تومان ایران یعنی تقریباً برابر با پوند استرلینگ بود. یک فرانک فرانسه ۱۶ ریال و یک مارک آلمان غربی ۳۲ ریال ارزش داشت تا به امروز که دلار به سقف ۶ هزار تومان رسیده است.

دینار طلا مربوط به دوره آل بویه

ارزش پول ایران از ۳۰۰ سال پیش تاکنون/ زمانی که پول ایران ۱۰ برابر پول انگلیس بود دینار دوره امویان که از سکه‌های ساسانیان الگوبرداری شده است

بیشتر بخوانید :

کوپن گوشت دوران قحطی در زمان پهلوی اول/ عکس
 

۲۲۰ 46

کد خبر 1654398

منبع: khabaronline-1654398

برچسب ها
نسخه اصل مطلب