جستجو
رویداد ایران > رویداد > تندروها، نیروهای میدانی اتاق فکرهای سیاسی

تندروها، نیروهای میدانی اتاق فکرهای سیاسی

تندروها به دلیل عدم تشخیص واقعیت از بازنمایی تصاویر موهوم یا غیرواقعی، در کنش های سیاسی خود، تصمیماتی می گیرند که در دستگاه فکری آنها صحیح است. غافل از آنکه در گرداب پروپاگاندا یا دروغ های ساختگی گرفتار شدند.

رسول سلیمی : تندروها در هر جمعی و گروهی که خود را بر حق و طیف مقابل را فاقد جایگاه حقانیت می بینند، یا حقیقت را فقط نزد خود و گفته های دیگری را دروغ می پندارند، از ابزار برهم زدن جلسه یا دعوا به جای استدلال و گفتگو استفاده می کنند. از این رو در نهایت، یا جلسه ای را به آشوب می کشند یا با راه انداختن اغتشاش، توجه همگان را به خود جلب می کنند.

اشتباه تندروها در تشخیص و تحلیل واقعیت

در تازه ترین تحرکات تندروها ، شاهد بر هم زدن مراسم بزرگداشت شهادت آیت الله صدوقی و ناتمام گذاشتن سخنرانی مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی بودیم . در ویدئویی که از این اغتشاش منتشر شده، فردی به مهاجری می گوید : « شما دروغ می گویید. پیغمبر گفته اگر مسجدی ضرار بود ، خرابش کنید. این مسجد هم ضرار است و من باید آن را خراب کنم»

مسعود شفیعی کیا نزدیک به اسفندیار مشایی و از برهم زنندگان سخنرانی هاشمی رفسنجانی در ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ در قم تندروها ، گرفتار عدم تشخیص واقعیت

مشاهده چهره افرادی از جنس برهم زنندگان سخنرانی سیدحسن خمینی یا مسیح مهاجری، نشان می دهد این افراد، فهم درستی از جریان وقایع سیاسی که در آن به مهره بازی اتاق فکرهای سیاسی تبدیل شده اند ، ندارند. تندروها به دلیل عدم تشخیص واقعیت از بازنمایی تصاویر موهوم یا غیرواقعی، در کنش های سیاسی خود، تصمیماتی می گیرند که در دستگاه فکری آنها صحیح است. غافل از آنکه در گرداب پروپاگاندا یا دروغ های ساختگی گرفتار شدند. در یک نمونه می توان باور گروهی از افراد در دهه ۷۰ به مقالات چاپ شده با اسامی شهدا،در نشریه شلمچه به سربیری مسعود ده نمکی اشاره کرد. ده نمکی درباره چاپ این مقالات می گوید «آدم نداشتیم، مقالات شلمچه را خودم می‌نوشتم و با نام شهدا منتشر می‌کردم! و این مقالات با واکنش رسانه های دیگر همراه می شد»

سکوت نهادهای نظارتی ، عامل استمرار تندروی ها

حالا بعد از۲۵ سال از اوج وقایع تلخ برهم زدن سخنرانی ها و جلسات در کشور، شاهد ظهور افرادی از همفکران تندروها در سال۱۴۰۱ هستیم. تندروهایی از نسل جدید که بدون توجه به تجربه گذشتگان، راهی را می روند که انتهای آن عقلانیتی از جنس پشیمانی یا بریدگی از جمهوری اسلامی است. مسیری که رهبری آن را خلاف شرع و مصالح کشور معرفی کرده است.آیت الله خامنه ای بعد از شعار «مرگ بر منافق» عده ای علیه او در مراسم ارتحال امام خمینی(ره)، در آغاز سخنرانی گفتند«کسانی که راه می افتند و شعار می دهند اگر واقعا حزب اللهی و مؤمن هستند بدانند که این کارها به ضرر کشور و خلاف شرع است و اگر هم اعتنایی به این حرف‌ها ندارند که حسابشان جداست».

حالا باید دید با وجود تجربه دو دهه گذشته و اجماع مردم و نخبگان سیاسی و مقامات عالی نظام در ضرورت کنترل تندروها در کشور، آیا نهادهای نظارتی همچون گذشته در برابر رفتارهای خلاف شرع و قانون این اقلیت قانون شکن و ضدنظم خمومی ، سکوت خواهند کرد یا تدبیری متفاوت از قبل خواهند داشت؟

۲۱۲۱۳

کد خبر 1647368

منبع: khabaronline-1647368

برچسب ها
نسخه اصل مطلب