جستجو
رویداد ایران > خبرها > یادداشت > زاینده‌رود گاهی جان می‌گیرد

زاینده‌رود گاهی جان می‌گیرد

چیزی که بسیاری از شهروندان و گردشگران تصور می‌کنند این است که با وجود جریان کم زاینده‌رود می‌توان در مسیر رودخانه شنا کرد و بدون فکرکردن به عواقب آن دل به رودخانه زد.

سید مهدی رضوی

از ابتدای امسال تاکنون چندین مرتبه زاینده‌رود بازگشایی شده و آب در بستر آن جاری شده است. جاری شدنی که بسیاری از جمله کشاورزان اصفهانی که زندگی‌شان به این آب بستگی دارد را مسرور می‌کند. اما در کنار این اتفاق‌های خوب در فضای مجازی با تصاویر تأثربرانگیزی از غرق شدن یک فرد در رودخانه مواجه می‌شویم. غرق شدن در رودخانه‌ها، استخرها، کانال‌هاي انتقال آب کشاورزي، درياچه و سدها این روزها به اخبار حوادث اصفهان تبدیل شده است. از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به 30 حادثه غرق‌شدگی  در استان داشته‌ایم که 9 نفر جان خود را از دست دادند و 20 نفر نجات پیدا کرده‌اند.در همین چند روز گذشته بر اثر دو حادثه غرق‌شدگي در رودخانه زاينده‌رود در محدوده باغ بهادران و زرين‌شهر در شهرستان لنجان، سه نفر غرق شدند و يک نفر نجات پیدا کرد و یا تصاویر غرق شدن چند عضو یک خانواده در زاینده‌رود که با تلاش مردم به خیر گذشت. خبر غرق شدن یک پسربچه هشت‌ساله در محدوده باغ پرندگان هم مورد دیگری بود که باعث اندوه همگان شد.چیزی که بسیاری از شهروندان و گردشگران تصور می‌کنند این است که با وجود جریان کم زاینده‌رود می‌توان در مسیر رودخانه شنا کرد و بدون فکرکردن به عواقب آن دل به رودخانه زد.درحالی‌که شنا در رودخانه و کانال‌هاي انتقال آب کشاورزي به علت سردی و شدت جریان آب، وجود ریشه و شاخه درختان، نبود دید کافی و احتمال برخورد با اجسام سفت و نوک‌تیز، رودخانه زاینده‌رود را به محل نامناسبی برای شنا تبدیل کرده و می‌تواند جان انسان را به خطر بیندازد.

مسئله‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که مردم، شهروندان و گردشگرانی که می‌خواهند از جریان زاینده‌رود لذت ببرند باید به هشدارها نیز توجه کنند و بی‌محابا وارد بستر رودخانه نشوند تا این رودخانه زیبا که باید زنده رود باشد و باعث سرزندگی و حیات شود به محلی برای ازدست‌رفتن جان انسان‌ها تبدیل نشود.     


برچسب ها
نسخه اصل مطلب