جستجو
رویداد ایران > خبرها > مشهد|هیجان یک جام در پارک و سینما

مشهد|هیجان یک جام در پارک و سینما

با نزدیک شدن به آغاز مسابقات جام‌جهانی فوتبال، احتمال نمایش مسابقات این رویداد بزرگ ورزشی در سینماهای کشور بیشتر از قبل قوت گرفته است.

این موضوع درحالی است که برخی از اهالی سینما از جمله کارگردانان و تهیه‌کنندگانی که این‌روزها فیلم‌هایشان درحال اکران است با این طرح مخالفت کرده‌ و این اتفاق را به ضرر فیلم‌سازان دانسته‌اند.
به این ترتیب سینماداران نیز برای پاسخ‌گویی به نیاز مخاطبان خود، این روزها در تب و تاب فراهم کردن شرایط نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما هستند. سینماداران مشهد نیز از این گروه‌ها مستثنی نیستند و با وجود اما و اگرها در صدور مجوز برای نمایش بازی‌های فوتبال، تبلیغات خود را در فضای مجازی آغاز کرده‌اند.
 رویدادی برای رونق سینماها
پردیس سینمایی گلشن جزو اولین سینماهای مشهد است که تبلیغاتش را از چند روز قبل برای نمایش مسابقات فوتبال جام‌جهانی آغاز کرده‌است. فرزین جیرانی، مدیر این سینمای تازه‌تأسیس، معتقد است برگزاری چنین رویدادهایی در سینما، باعث می‌شود حتی کسانی که اهل سینما نیستند و تنها از طرف‌داران فوتبال هستند بیشتر به سینماها بیایند و بیشتر با فضای آن آشنا شوند. به عقیده او نمایش فوتبال به رونق گرفتن سینماها در آینده کمک
خواهدکرد.
جیرانی در مورد روند دریافت مجوزها برای نمایش فوتبال در سینما گلشن می‌گوید: به ما به صورت شفاهی اعلام شده‌است که معاونت هنری و سینمایی برای نمایش۶ بازی فوتبال موافقت گرفته‌است. همچنین این اتفاق به فرمانداری مشهد اعلام شده‌است تا مجوز نهایی توسط آن‌ها صادر شود. به این ترتیب هم ما و هم سینما اطلس تبلیغات را شروع کرده‌ایم تا به محض اینکه دستورالعمل شورای تأمین فرمانداری مشهد به صورت کتبی به ما برسد، وارد مرحله اجرایی شویم.
مدیر پردیس سینمایی گلشن از شروع ثبت‌نام برای دیدن مسابقات جام‌جهانی در این پردیس سینمایی خبر می‌دهد و درمورد روند خرید بلیت توضیح می‌دهد: افرادی که علاقه‌مند به تماشای مسابقات فوتبال در پردیس سینمایی گلشن هستند، می‌توانند به گیشه سینما مراجعه کنند و با ارائه مشخصاتشان صندلی رزرو کنند. به محض اینکه آیین‌نامه به ما ابلاغ شود ما با افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، تماس می‌گیریم تا برای پرداخت پول و قطعی‌کردن صندلی‌هایشان دوباره به گیشه سینما مراجعه کنند.
 نمایش فوتبال‌ برای جلب رضایت مخاطبان
پردیس سینمایی اطلس دومین سینمای مشهد است که تبلیغاتش را در فضای مجازی برای نمایش فوتبال‌ آغاز کرده‌است. ظریف، مدیر پردیس سینمایی اطلس، ضمن اشاره به ابلاغ نشدن مجوز به این پردیس سینمایی می‌گوید: هر زمان آیین‌نامه و مجوزها به ما ابلاغ شود، ما نیز جزئیات نمایش مسابقات را در پردیس سینمایی اطلس اعلام می‌کنیم. این مدیر سینما همچنین معتقد است، پردیس‌های سینمایی برای نمایش فیلم هستند، نه تماشای فوتبال. با این وجود بنا به درخواست مخاطبان، پردیس سینمایی اطلس در سالن‌های محدود برنامه نمایش بازی‌های فوتبال‌ را اجرایی
خواهد کرد.

 تصمیمی که گرفته نمی‌شود
بحث نمایش بازی‌های فوتبال در سینما اتفاق تازه‌ای نیست، در مشهد نیز حدود شش سال پیش دو سینمای قدس و سیمرغ، به نمایش برخی از بازی‌های یورو ٢٠١٢ اقدام کردند که بنا به دلایلی جلوی این اتفاق گرفته شد. حال با وجود شروع تبلیغات دو پردیس سینمایی در مشهد، هنوز نمایش بازی‌های فوتبال جام‌جهانی ٢٠١٨ در مشهد در هاله‌ای از ابهام است و صدور مجوزها هر روز به تعویق می‌افتد. گویی مانند تمام اتفاقات فرهنگی باید تا لحظه آخر در انتظار خبر قطعی باشیم.
بلیت‌هایی برای تماشای هیجان
نمایش فوتبال در مکان‌های عمومی می‌تواند روحیه درکنار هم بودن و فرهنگ تماشای گروهی فوتبال را در میان مردم تقویت کند و قطعا نتایج بسیار ارزشمندی را به همراه داشته باشد، سینماها یکی از مناسب‌ترین گزینه ها برای نمایش بازی‌های فوتبال هستند. اکران و نمایش بازی‌های فوتبال در سینماها همچنین می‌تواند آحاد بیشتری از مردم را با فضای فرهنگی سینماها آشنا کند و درنتیجه کمکی برای رونق گرفتن سینماها درنظر
گرفته شود. درنهایت تمام این جریان‌سازی‌های فرهنگی نگاه ویژه مسئولان و سینماداران را می‌طلبد. اما علاوه بر تأخیر صدور مجوزها، خبرهایی از قیمت‌گذاری برای بلیت‌ تماشای بازی‌های فوتبال به گوش می‌رسد.
پخش فوتبال روی پرده سینما منهای همان امکانات معمول در اکران فیلم، امکانات پیچیده‌ای نمی‌خواهد و با حداقل سخت‌افزار می‌شود مسابقات فوتبال را که از شبکه‌های سیما پخش می‌شود در سینما هم پخش‌کرد. مسئله‌ای که پخش آن در سینما را جذاب می‌کند، تماشای دسته‌جمعی، در فضایی مشابه فضای ورزشگاه است که پرده عریض و پهن سینما حس حضور در محل برگزاری مسابقه را تداعی می‌کند.
 قیمت‌گذاری نامتعارف
درحالی‌که روز گذشته محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران، قیمت پیشنهادی برای تماشای مسابقات فوتبال برای هر نفر را ۲۰ هزار تومان اعلام کرده‌است. اما طبق شنیده‌ها دو پردیس تازه تأسیس مشهد، بلیت تماشای بازی‌ها را ۴۵ هزارتومان و یا حتی بیشتر از این مقدار در نظر
گرفته‌اند.
هرچند که هنوز مجوز رسمی برای نمایش مسابقات فوتبال در سینماها صادر نشده‌است و افشین تحفه‌گر، معاون سینمایی اداره کل ارشاد خراسان رضوی، از اعلام تصمیم نهایی برای نمایش بازی‌های فوتبال در سینماهای مشهد در روزهای آینده خبر داده‌است.
 منفعت مردم
فروش بلیت برای تماشای فوتبال در سالن‌های سینما البته امری غیرمتداول نیست و پیش از این نیز شاهد آن بوده‌ایم اما با این وجود، دو نگاه به این مساله وجود دارد. یکی در نقد این اتفاق از لطمه آن به فروش فیلم‌های سینمایی سخن می‌گوید و دیگری، درست در نقطه مقابل این نگاه، چنین اتفاقی را عاملی برای رونق سینماها و اقبال مردم به آن می‌داند. هرچه هست فارغ از نگاه‌ منفعتی به این اتفاق، بی‌تردید تماشای مسابقات بزرگی چون جام جهانی در سالن‌های سینما و برخی بوستان‌های سطح شهر، شور و حالی دیدنی به وجود خواهد آورد؛ منفعتی که مردم از آن بهره‌مند خواهند شد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب