خوزستان| میناکاری اهواز چشمبهراه جهانیشدن
به گزارش رویداد امروز، یک کارشناس گردشگری درباره میناکاری در اهواز گفت: از تلفیق مینا با فلز طلا یا نقره، مینای سیاه تشکیل میشود. سپس با قالبگیری طلا یا نقره آن را متناسب با طرح و نقش موردنظر به قطعات دلخواه با اندازهها، ضخامت و شکلهای گوناگون درمیآورند و این کار توسط ابزارهای ساده و دستی انجام میشود. در این مراحل پیدرپی قطعات را در معرض حرارت و آتش مستقیم قرار میدهند تا قطعات نرم و انعطافپذیر شوند. قطعات سیاه با جوشاندن در محلول اسیدی، زغاب و زاج سفید به رنگ زردچوبهای طلا و پنبهای نقره نمایان میشوند. پس از طی این مراحل قطعات طلا و نقره را سوهان و سمباده کشید و آماده پرداخت و عرضه میکنند و در نهایت مارک سازنده و عیار فلز روی قطعه حک میشود. این هنرمندان زبردست، با بهرهگیری از المانهای بومی و با ظرافت خاصی، نقش های نخل، قایق و شتر را بر روی مینای ریخته شده بر قطعات طلا و نقره، درآورده و دستبند، حمایل، گردنبند و سینه ریز، گوشواره و انگشتر می سازند و همه مراحل ساخت، توسط دست انجام میگیرد. بهطورمعمول مینای صبی به عراق، کویت و استرالیا صادرشده و در اهواز هم بهصورت سفارشی بسته بهدلخواه مشتریان کار انجام میشود. این آثار علاوه بر جنبه اقتصادی، دارای ارزش هنری بسیاری هستند.
میناکاری اهواز ظرفیت ارائه در سطح جهانی را دارد
معاون صنایعدستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان گفت: اهواز شهر ملی میناکاری صابئین در سطح کشور ثبتشده و اینیک اتفاق بزرگ برای استان است ولی میناکاری این شهر ظرفیت معرفی شدن و ارائه در سطح جهانی را دارد. شکرا... قاسمی در گردهمایی میناکاران دیانت صابئین مندایی در شهر اهواز افزود: از صنعتگران این حرفه درخواست میکنم با ارتباط مؤثر با معاونت صنایعدستی کمک کنند این شهر بهعنوان مرکز جهانی میناکاری صابئین به دنیا معرفی شود. او با اظهار تأسف از معرفی نشدن صنعتگران صابئی هنر میناکاری گفت: ارتباط با هنرمندان شاخص این صنعت بسیار ضعیف است و بسیاری از آنان آنچنانکه باید، شناختهشده نیستند. او بیان کرد: هرچند که این صنعت هنری بازار فروش دارد و هنرمندان در نمایشگاههای داخلی و خارجی نیز شرکت میکنند اما اگر پنج صنعتگر شاخص میناکار صابئی را نام ببرند من نمیشناسم چراکه از میراث فرهنگی کارت شناسایی دریافت نکردهاند. معاون صنایعدستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: مسئولیت بزرگی بر عهده میناکاران مندایی اهواز است، آنها میتوانند پیگیر نامگذاری یکی از میدانها یا خیابانهای این شهر به نام صنعت هنری میناکاری مندایی شوند، از سوی دیگر اهواز دارای چهار ورودی است که میتوان پیگیر نصب تابلوی خوشآمد گویی به شهر میناکاران مندایی کشور دریکی از این ورودیها شد.
حوزهای که میتواند درآمدزا باشد
او با تشریح روند ملی شدن شهر اهواز بهعنوان شهر ملی مینای صابئین در کشور توضیح داد: بدین منظور از همکاری یک پژوهشگر ملی برای شروع مطالعات در این زمینه بهره بردیم و تلاشهای زیادی در این زمینه صورت گرفت امروز از صنعتگران این حرفه انتظار دارم خودشان هم پیگیر باشند و با ارگانهایی مانند شهرداری، فرمانداری، استانداری و... ارتباط لازم را داشته باشند. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان با بیان اینکه صابئین مندایی سهم بزرگی در رونق گردشگری دارند گفت: بدون تردید یکی از جاذبههای خوب گردشگری در هر منطقه میراث بجا مانده از گذشتگان است. غلام شجاعی افزود: ترکیب میان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ترکیب بیارتباطی نیست، این سه حوزه برای ایجاد یک صنعت درآمدزا باید با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. او ادامه داد: برخی مواقع حوزههای مختلف میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ایرادهایی به یکدیگر وارد میکنند اما واقعیت این است که اگر ما در راستای همگرایی هر سه جریان حرکت کنیم بهیقین کمک بزرگی به صنعت گردشگری خواهد شد و نیاز اصلی جامعه ما یعنی اشتغالزایی و درآمدزایی، تأمین میشود. معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خوزستان با اشاره به انتخاب «آموزش، مهارت و اشتغال » بهعنوان شعار امسال هفته گردشگری از سوی سازمان جهانی جهانگردی گفت: این انتخاب بسیار بهجا و خوب بود چراکه آموزش منجر به ایجاد مهارت و مهارت منجر به ایجاد اشتغال میشود. او یادآور شد: میناکاران بخش بزرگی از جاذبههای گردشگری را در استان خوزستان و شهر اهواز هستند امیدواریم که همه بتوانیم با استفاده از چنین گردهماییهایی، به ایجاد اشتغال و درآمدزایی کمک و به این صنعت به دید یک فرصت نگاه کنیم.