جستجو
رویداد ایران > رسانه > ترس از «هیولا» و چالش با «ستایش»/گفت‌وگو با سیما تیرانداز

ترس از «هیولا» و چالش با «ستایش»/گفت‌وگو با سیما تیرانداز

ترس از «هیولا» و چالش با «ستایش»/گفت‌وگو با سیما تیرانداز
سیما تیرانداز درباره‌ی دشواری‌های بازی در سریال «هیولا»، علت گرایش هنرمندان به سمت مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی و همچنین چالش با کاراکتر انیس در سریال «ستایش» مطالبی را عنوان کرد.
سیما تیرانداز که این روزها با سریال «هیولا» در شبکه نمایش خانگی حاضر شده است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره‌ی ایفای نقش «مینا» و اینکه بازی خوب بازیگران و استقبال مخاطب، به مرور نویسنده را مجاب به پررنگ‌تر کردن نقش‌ها کرده‌ است، اظهار کرد: من برای اولین بار است این را می‌شنوم اما تا آنجایی که من می‌دانم قرار نبوده کمرنگ باشیم، آن چیزی که برای من اتفاق افتاد و با آقای مدیری صحبت کردم، اصلا صحبت نقش کمرنگ نبود. صحبت این بود که این خانواده‌ها از یک جایی قرار است با همدیگر موازی حرکت کنند؛ البته من روی پنج قسمت فیلمنامه قرارداد بستم ولی به هر حال از همان ابتدا معتقد بودم کاری که اتفاق افتاده خیلی باید پررنگ‌تر از این حرف‌ها می‌بود. در حقیت قراردادی هم که بستم بر این اساس بود و معتقدم نقش مینا آنقدر که قرار بود پررنگ شود، نشده است.
بداهه‌های مینا و غضنفر چمچاره
وی درباره‌ی شخصیت «مینا» و تکیه‌کلام‌هایی که مانند اغلب سریال‌های مهران مدیری در بین مخاطبان رایج شده است، در پاسخ به اینکه آیا این تکیه‌کلام‌ها به پیشنهاد خودش بوده یا توسط نویسنده در متن آمده است؟ اظهار کرد: اغلب تکیه‌کلام‌ها بداهه‌های من و آقای بحرانی بود که وارد کار شد. چون کاری که درباره‌ی شخصیت ما نوشته شده بود، به عنوان شخصیت‌هایی معرفی می‌شدند که به کشور ترک سفر می‌کنند و قرار بود اصطلاحات ترکی را بیشتر مطرح کنیم. اما من احساس کردم شاید برای عام خیلی جذاب نباشد، در نتیجه این اصطلاحات را به واژگان انگلیسی برگرداندیم که بیشتر رواج دارد و این اصطلاحات تقریبا بر اساس بداهه اتفاق افتاد. حتی اشتباه گفتن واژه‌های ماه‌های سال یا واژه‌هایی مثل استیل به جای استایل گفتن، کاملا بداهه و در لحظه اتفاق  افتاد که آقای مدیری موافق بودند. اما در متن از اصطلاحات ترکی استفاده شده بود.
بازیگر سریال «هیولا» درباره‌ی ایفای نقش مینا که به نوعی به زنان تازه به دوران رسیده اشاره می‌کند، در پاسخ به این پرسش که نقد چنین شخصیت‌هایی چقدر دغدغه‌ی خود او بوده است؟ توضیح داد: من بازیگری هستم که برای ایفای نقشم خیلی به آدم‌ها نگاه می‌کنم. از همان ابتدای کار هم با آقای مدیری مطرح کردم که آیا این نقش تیپ است یا شخصیت که ایشان گفتند این نقش کاملا تیپ است. تیپ هم تکیه بر ویژگی‌هایی دارد که برای عام شناخته شده است. من هم تصمیم گرفتم با همین فرمان جلو بروم.

نقش «مینا» برایم ترسناک بود
وی در ادامه درباره‌ی شخصیت «مینا» و بازتاب‌های آن در بین مخاطبان گفت: خوشبختانه بازتاب‌های خوبی از این کاراکتر داشتم؛ البته تیپ بازی کردن، کار بسیار سختی است؛ چرا که شما نباید از یک حد و اندازه‌ای عدول کنید و باید ضوابط تیپ بازی کردن را رعایت کنید. خوشبختانه این اتفاق افتاد. اصولا ما اولین چیزی که در بازیگری یاد می‌گیریم خوب دیدن و خوب شنیدن است و استفاده از این ویژگی‌ها تجربیات کاری را برای ما به وجود می‌آورد و باعث می‌شود که کارمان خروجی خوبی داشته باشد. نقش مینا برای من ترسناک بود؛ چرا که اکثر اوقات طنزی که بازی کرده بودم، طنزهای موقعیت و واقعی بود. ولی این کار به شدت بسنده به شخصیت بود و خیلی می‌توانست اغراق آمیز باشد اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. من تمام تلاشم را کردم در عین اینکه تیپ بازی می‌کنم کاراکتر خیلی واقعی باشد. خوشحالم که از این اتفاق سربلند بیرون آمدم. نه به خاطر بازی خودم بلکه بر اساس بازتاب‌هایی که از مخاطبان گرفتم خیلی خوب بود. من از این بابت خوشحالم که توانستم سربلند از آن بیرون بیایم. هر نقشی برای هر بازیگری آزمون و خطاست و حساسیت‌های خاص خودش را دارد و از این بابت خیلی خوشحالم که توانستم با سربلندی از این نقش بیرون بیایم.
محمد بحرانی پای به پای من می‌آمد
وی درباره‌ی اولین همکاری‌اش با مهران مدیری که در سریال «هیولا» شکل گرفت، توضیح داد: به نظر من هر کارگردانی ویژگی‌های خاص خودش را دارد، آقای مدیری انسان بسیار باهوش، نکته‌بین و نکته‌سنجی هستند که این ویژگی‌شان به شدت به بازیگران کمک می‌کند که بتوانند خودشان را پیدا کنند. تجربه‌ی جذابی بود. در سریال «هیولا» تو باید خودت را با یک ویژگی و شکل دیگری همراه با کار می‌کردی. پیدا کردن این قضیه در روزهای اول کمی برایم سخت بود ولی خدا را شکر توانستم با مجموعه همراه باشم و از فرصت بداهه‌گویی و موقعیت بازی که برای بازیگران گذاشته بودند، استفاده کنم. این برای بازیگری که بداهه‌گو باشد و کار را بلد باشد بسیار جذاب است. از آن طرف هم خطرناک است؛ به واسطه‌ اینکه این بداهه‌گویی بیش از حد و غیرطبیعی باشد. البته پارتنر من آقای بحرانی خیلی خوب و همراه بودند و هر تکیه‌ای که اضافه می‌کردم پای به پای من می‌آمد و این اتفاق هم برای من جذاب بود. کار کردن با آقای مدیری کمی ترسناک بود چراکه هر کارگردانی ویژگی خاص خودش را دارد. برای اینکه بتوانی با کارگردان همراه شوی و همفکری داشته باشی کمی زمان می برد و این فقط به آقای مدیری مربوط نمی‌شود. خدا را شکر می کنم که همیشه آدم‌های خوب و باهوش سر راه من قرار می‌گیرند و موقعیت را در اختیار من قرار دادند تا بخشی از آن کاری که می‌خواهم انجام دهم را به تصویر بکشم. کار کردن با آقای مدیری هم جذابیت‌های خاص خودش را داشت.

مسیر «ستایش» همین است
سیما تیرانداز درباره‌ی اینکه آیا فضای سریال «ستایش» نسبت به فصل‌های قبلی تعییراتی خواهد داشت؟ نیز اظهار کرد: «ستایش» یک سریال درام است با ویژگی‌های یک سریال درام عمل می‌کند و از ابتدا هم بر همین مبنا بوده و قرار نیست که مسیر خود را عوض کند و طنز یا جنایی و چیز دیگری شود. مسیر و ژانر سریال «ستایش» همین است. قاعدتا یک سری از تماشاگرها آن را دوست دارند و یکسری تماشاگرها آن را دوست ندارند.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب