جستجو
رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| کودکان فقیر در دام سوءتغذیه

کرمان| کودکان فقیر در دام سوءتغذیه

کرمان| کودکان فقیر در دام سوءتغذیه
درحالی‌که به گفته محققان یک‌سوم بیماری‌ها در مناطق محروم جهان ناشی از سوءتغذیه است، استان کرمان شاهد سوءتغذیه کودکان به‌ویژه در مناطق کم برخوردار است.

 این جمعیت شامل مادران باردار، مادران شیرده و کودکان زیر شش سال است. کمیته امداد، بهزیستی و همچنین برخی از نهادهای غیردولتی از این کودکان حمایت می‌کنند. به گفته مدیرکل کمیته امداد استان، نوزده هزار و ۸۱۵ نفر کودکان زیر شش سال بسته حمایتی سوءتغذیه را دریافت می‌کنند که از این تعداد، حدود یک‌دوم در مناطق کم برخوردار جنوب استان کرمان هستند. این کودکان با کمبودهایی روبرو هستند. فقر آهن، کمبود کلسیم و ویتامین‌ها ازجمله مهم‌ترین آن‌ها است. بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی ابتلا به سوءتغذیه را در کودکان افزایش می‌دهد.

بلایی که سوءتغذیه بر سر کودکان می‌آورد

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۲، سوءتغذیه در ۴۵ درصد مرگ‌های کودکان نقش دارد. پس بزرگ‌ترین عوارض سوءتغذیه در کودکان، افزایش خطر مرگ‌ومیر در آن‌ها است.

اگر ویتامین‌های موردنیاز بدن کودک تأمین نشود، ازنظر وزن و قدی رشد نمی‌کند. کودکی که در دو سال اول زندگی دچار سوءتغذیه شود، مغزش هم به‌صورت کامل رشد نکرده و بهره هوشی‌اش کمتر از بقیه کودکان است. حتی برخی پزشکان آلزایمر را هم به دلیل کمبود ویتامین‌ها در دوران کودکی دانسته و خوردن مکمل‌های دارای ویتامین را در زیر ۳ سالگی توصیه می‌کنند.

چه کودکانی از بسته حمایتی کمیته امداد برخوردار می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد استان کرمان گفت: روال کار حمایت از کودکان دچار سوءتغذیه زیر شش سال، بر این اساس است که کارکنان خانه‌های بهداشت، سوءتغذیه کودکان را بر اساس منحنی رشد آن‌ها تشخیص داده و پس‌ازآن به کمیته امداد معرفی می‌کنند. یحیی صادقی افزود: اگر در تحقیقات میدانی که هر شش ماه یک‌بار به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود، خانواده‌ کودک جز خانواده‌های کم برخوردار و نیازمند باشد، برای آن‌ها تشکیل پرونده داده‌شده و به‌صورت ماهیانه یا دو ماه یک‌بار کارتی با مبلغ ۱۰۰ هزار تومان تحت عنوان سبد کالا برایشان شارژ می‌شود. فرآیند تشکیل پرونده کمیته امداد تقریباً یک ماه طول می‌کشد. این کارت فقط برای خرید کالای پروتئینی و کلسیمی از فروشگاه‌های مشخص با نظارت کمیته امداد است.

صادقی ادامه داد: ممکن است از یک لیست ۱۰۰ نفره ارسالی خانههای بهداشت، تنها ۳۰ نفر موردحمایت قرار گیرند. این افراد شامل خانواده‌هایی با درآمد بسیار کم هستند. می‌تواند یکی از مددجویان سازمان باشد و یا یک جوان کارگر روزمزد که در تأمین معاش خانواده‌اش درمانده است.

 با توجه به آمار کمیته امداد، لیست ارسالی خانه‌های بهداشت چیزی حدود ۵۹ هزار کودک در کرمان دچار سوءتغذیه هستند.

کودکان بی‌بضاعت تحت حمایت بهزیستی قرار نمی‌گیرند

مدیرکل سازمان بهزیستی استان هم دراین‌ارتباط توضیح داد: هر فرزندی که بد سرپرست یا بی‌سرپرست باشد به‌حکم قانون تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می‌گیرد وگرنه به‌صرف بی‌سرپرستی موردحمایت سازمان بهزیستی قرار نمی‌گیرد. او افزود: شرایطی که سازمان بهزیستی و کمیته امداد خدمات می‌دهند مثل هم هست با این تفاوت که ما خانواده‌ای را که بضاعت نداشته باشد، تحت حمایت قرار نمی‌دهیم، بلکه افراد بی‌سرپرست، معلول، بیمار روانی یا از این قبیل، تحت حمایتی بهزیستی می‌شوند.

عباس صادق زاده گفت: درصورتی‌که برای مددکاران ما محرز شود کودکی بد سرپرست است. حکم قضایی مبنی بر پذیرش بهزیستی برای او صادر شود و دادگاه او را به بهزیستی معرفی کند، موردحمایت کامل قرار می‌گیرد؛ یعنی ماهانه ۴۷۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد و به‌اصطلاح به خانواده‌ای که او را نگهداری می‌کند، امداد داده می‌شود. مدیرکل سازمان بهزیستی استان ادامه داد: ۱۲ هزار و ۹۹۰ کودک مهدهای روستایی و حاشیه شهرها، برای سوءتغذیه حمایت می‌شوند. بدین‌صورت که ۹۰ روز کامل در سال از مهر تا خرداد، یک وعده‌غذای گرم به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شود. او تأکید کرد: به لحاظ محرومیت شهرهای جنوبی، مهدهای شهری آن‌ها هم شامل غذای گرم شده‌اند.

سوءتغذیه زنان باردار و مادران شیرده

محمودی رئیس مرکز بهداشت جیرفت هم ضمن بیان اینکه در زمینه سوءتغذیه، بحث درباره مادران و کودکان است، گفت: از تعداد پنج هزار و ۱۱۵ نفر مادران باردار و شیرده روستایی و شهری شهر جیرفت، ۲۸ درصد دچار سوءتغذیه و کم‌خونی هستند و وضعیت مطلوب بهداشت و درمان را ندارند. این افراد بیشتر در حاشیه شهر و بخش عشایری هستند. بااین‌وجود، در یک سال اخیر تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، انواع مکمل‌ها در خانه‌های بهداشت بین زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر یک سال توزیع‌شده است.

او کمک‌های موجود در این زمینه را کافی ندانست و ضمن استمداد از خیرین و نهادهای دیگر برای رسیدن افراد سوءتغذیه به حد مطلوب گفت: کودک اگر دچار سوءتغذیه شود و این امر استمرار داشته باشد، در آینده‌اش تأثیر بدی دارد. همچنین بر سلامتی زنان باردار و مادران شیرده آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌گذارد.

شهرهای جنوبی صدرنشین آمار سوءتغذیه استان

بنا بر آمار کمیته امداد در پنج حوزه دانشگاه علوم پزشکی سطح استان، شامل جنوب کرمان (هفت شهرستان جنوبی) ۹۷۳۰ نفر، شهرستان کرمان ۵۵۵۶ نفر، بم ۳۳۴۰ نفر، سیرجان ۷۲۹ نفر و رفسنجان ۴۶۰ نفر تحت پوشش قرارگرفته‌اند که جمعا ۱۹۸۱۵ نفر را تشکیل می‌دهند که تحت سبد حمایتی این نهاد قرار دارند.

۹ هزار و ۵۲۸ کودک زیر پنج سال در روستاهای شهرستان جیرفت و ۱۳ هزار و ۷۹ کودک در شهر جیرفت زندگی می‌کنند؛ که از این جمعیت، ۳۴۱ نفر یعنی حدود پنج درصد کودکان دچار سوءتغذیه و ۹۸۱ مورد هم مشکل رشد دارند؛ یعنی کودکان دیگر شهرهای جنوبی کرمان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و کمک مسئولین را دراین‌باره می‌طلبد.

یک فعال اجتماعی با تأکید بر این موضوع که وضعیت سوءتغذیه کودکان در جنوب کرمان بسیار شدید است، گفت: از بین ۹۰ بیمار که ۶۰ نفر آن‌ها را به تهران و ۳۰ نفر دیگر را به شهرستان‌ها فرستاده‌ام، بیش از ۸۰ درصد آن‌ها کودک بودند و به گفته پزشکان سه علت در همه این بیماران، بلااستثناء مشترک بود، ازدواج فامیلی، سوءتغذیه و مشکل بهداشت فردی و عمومی.

سروش صلواتیان گفت: کودکی که دچار تالاسمی بوده پس از چندین سال مشکلش مشخص‌شده است که اگر زودتر متوجه بیماری‌اش می‌شدند، سریع‌تر برای درمانش اقدام می‌شد. یا کودکانی که از بیماری نرمی استخوان رنج می‌برند، اگر مشکل آن‌ها روز اول مشخص می‌شد، می‌توانستند با مصرف داروهای مکمل سلامتی‌شان را بازیابند و هرگز به وضعیتی نرسند که کل استخوان‌هایشان کج‌ومعوج شود و نتوانند راه بروند.

او عنوان کرد: دلیل همه این موارد فقر موجود در مناطق جنوبی استان است و به این دلیل که کسی به آن‌ها سر نزده و رسیدگی‌های لازم صورت نگرفته است؛ نمونه‌هایی که در جنوب استان کم نیست. 


برچسب ها
نسخه اصل مطلب