جستجو
رویداد ایران > خبرها > سرکنسول قزاقستان خواستار حضور تجار خراسان شمالی در این کشور شد

سرکنسول قزاقستان خواستار حضور تجار خراسان شمالی در این کشور شد

سرکنسول قزاقستان خواستار حضور تجار خراسان شمالی در این کشور شد
سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان گفت: زمینه های مناسبی برای فعالیت تجار خراسان شمالی در این کشور وجود دارد و از سرمایه گذاران خراسانی حمایت می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، ایربول احمدف روز یکشنبه در جلسه با سرمایه گذاران خراسان شمالی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد اظهار داشت: امسال هیاتی از این استان به قزاقستان سفر کرد و بسیار خوشحالم که در این سفر بحث خواهرخواندگی بین شهر بجنورد و آلماتی مطرح شد که این موضوع در آینده پیگیری می شود.

وی افزود: از نامگذاری خیابان و میدانی به نام بجنورد در آلماتی و بلعکس در راستای خواهرخواندگی ۲ شهر استقبال می کنیم.

سرکنسول جمهوری قزاقستان در استان گلستان گفت: مردم ۲ کشور با ظرفیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همدیگر آشنا هستند و این باعث توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی می شود.

وی ادامه داد: شهر آلماتی در گذشته پایتخت کشور قزاقستان بوده و از لحاظ جمعیت و پتانسیل های اقتصادی دارای ظرفیت های مناسبی برای سرمایه گذاری است و از سرمایه گذاران ایران استقبال می کنیم.

احمدف بیان کرد: کشور قزاقستان از بزرگترین جمهوری های شوروی سابق در زمینه تولیدات کشاورزی و دامپروری مانند غلات و گوشت است، ضمن اینکه در تولید مصالح ساختمانی نیز این کشر زمینه های زیادی برای سرمایه گذاری دارد.

وی افزود: اولین سفر دیپلماتیک خود در کشور ایران را از شهر بجنورد آغاز کردم و در بازدید از بخش های مختلف این شهر با ظرفیت های متنوع آشنا شدم.

وی خاطرنشان کرد: بخش کنسولی قزاقستان در شهرهای گرگان و تهران روادید لازم را صادر می کند و سرمایه گذاران ایرانی با داشتن دعوت نامه به راحتی می توانند ویزای ورود به این کشور را دریافت کنند.

لغو جشن نوروزگاه در بجنورد

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: هیات تجاری ۲۰ نفره استان متشکل از کارگروه های کشاورزی، دامپروری، خشکبار، گلخانه داران، صنعت ساختمان، صنایع غذایی، شرکت های دانش بنیان و تمامی شرکت های لجستیک در ۲۲ آبانماه سالجاری به کشور  قزاقستان سفر کرد و مقرر شد جشن نوروزگاه ۱۴۰۱ با مشارکت هیات های چهار نفره از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، گرجستان، تاجیکستان و ترکیه در بجنورد مرکز این استان برگزار شود.

سعید پورآبادی تصریح کرد: این جشن بدلیل شیوع مجددکرونا لغو و مقرر شد تا هیاتی از تجار قزاقستانی بعد از عید نوروز ۱۴۰۱ برای آشنایی با ظرفیت های لازم به خراسان شمالی سفر کند.

وی تصریح کرد: بر اساس رایزنی های انجام شده در این سفر با دانشگاه آلماتی، مقرر شد تا دفتر پژوهشی و آموزشی برای انجام روادید و فعالیت های تحقیقاتی در این دانشگاه راه اندازی شود تا فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی نخبگان خراسان شمالی در قزاقستان تسهیل شود.

پورآبادی عنوان کرد: طبق تفاهم نامه با استاندار آلماتی مقرر شد تا ۲ هکتار زمین به صورت رایگان از طرف کشور قزاقستان در اختیار اتاق بازرگانی خراسان شمالی قرار گیرد تا نمایشگاهی از محصولات استان در این محل دایر شود و همین متراژ از زمین نیز در بجنورد در اختیار تجار قزاقستان قرار می گیرد و طرف مقابل نیز نمایشگاهی با همین محوریت دایر می کند.

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس تفاهم نامه با اتاق بازرگانی آلماتی مقرر شد تا دفتر گردشگری خراسان شمالی در شهرداری این شهر مهم و پرجمعیت قزاقستان راه اندازی تا شرایط حضور گردشگران این کشور در ایام نوروز به خراسان شمالی فراهم شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این سفر مقرر شد همچنین یک مرکز پزشکی و درمانی توسط سرمایه گذاران خراسان شمالی در آلماتی احداث شود.

پورآبادی در ادامه با بیان اینکه کشور قزاقستان از کشت فراسرزمینی ایران حمایت می کند، افزود: این کشور پهناور دارای اراضی کشاورزی مناسب غنی و پر آب است و دارای مناطق سردسیر که کشاورزان ایرانی می توانند غلات، ذرت، دانه های روغنی و عدس کشت کنند ضمن اینکه مناطق جنوبی این کشور نیز گرمسیر است که می توان در این مناطق برنج کاری کرد.

قزاقستان؛ کشوری مستقل و فراقاره‌ای در آسیای مرکزی است و جمعیت این کشور در حدود ۲۰ میلیون نفر است که حدود ۷۰ درصد از مردم آن مسلمان هستند و بزرگترین کشور محصور در خشکی جهان است که تراکم جمعیتی کمی دارد.

کشور قزاقستان دروازه ورود به اوراسیا است و نقش زیادی در دستیابی به بازار کشورهای اروپایی و تامین بازار جدید صادراتی دارد.

صنایع مادر پتروشیمی، سیمان بجنورد، آلومینای جاجرم و قند شیروان در خراسان شمالی فعال هستند که علاوه بر این، صنایع دستی و محصولات باغی و کشاورزی نیز از دیگر مزایای دارای مزیت نسبی این استان شمالشرق کشور برای ارتباط اقتصادی با دیگر کشورها محسوب می شود.

بر اساس آمار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی؛ در سال جاری از این استان ۴۶ هزار و ۵۲۰ کیلوگرم به ارزش ۵۹ هزار و ۸۲۹ دلار کالا به قزاقزستان صادر شده است که این کالاها شامل پالت بتن سبک و رب گوجه فرنگی است.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از مردم آن در روستاها سکونت دارند.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب