جستجو
رویداد ایران > استان ها > روند ترخیص کالا از بنادر تسریع می‌شود

روند ترخیص کالا از بنادر تسریع می‌شود

روند ترخیص کالا از بنادر تسریع می‌شود
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به بحث رسوب کالا در بنادر گفت: برای اینکه کالا در بنادر رسوب نکند یکسری تسهیلات در نظر گرفته شده است. افزایش سرعت کار و شبانه روزی شدن گمرکات از جمله اقدامات انجام شده در گمرک برای تسریع در روند ترخیص کالا است.

علیرضا مقدسی امروز، ۶ اسفندماه در پایان سفر وزیر اقتصاد و هیات همراه به استان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث ورود کالا در قالب مراحل مختلف انجام می شود. وقتی کالایی ثبت سفارش می شود و از مبدا به سمت کشور مورد نظر حرکت می کند، در مرحله اول در لنگرگاه و سپس اسکله قرار می گیرد و پس از آن نیز تخلیه و بارگیری انجام می شود.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، وی افزود: پس از اتمام این مراحل، مرحله اظهار کالا انجام خواهد شد و در این مرحله است که مسئولیت گمرک آغاز می شود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: در این مرحله پس از اخذ مجوزها به صورت الکترونیکی، تشریفات گمرکی انجام می شود تا کالای مورد نظر ترخیص شود.

مقدسی عنوان کرد: همه این کارها منوط بر این است که کد رهگیری تخصیص بانک انجام شود و براساس این کد رهگیری است که گمرک می تواند کار خودش را انجام دهد و تشریفات گمرکی را آغاز کند.

وی با اشاره به بحث رسوب کالا در بنادر گفت: برای اینکه کالا در بنادر رسوب نکند یکسری تسهیلات در نظر گرفته شده است. افزایش سرعت کار و شبانه روزی شدن گمرکات از جمله اقدامات انجام شده در گمرک برای تسریع در روند ترخیص کالا است.

مقدسی بیان کرد: در شرایط فعلی حدود ۹۰ درصد از کالاها با کد تخصیص داده شده ترخیص می شوند و ۱۰ درصد باقی مانده را نیز پس از ابلاغ بانک ترخیص می کنیم.

وی افزود: امیدواریم این ۱۰ درصدهایی که در بنادر ماندگاری پیدا کرده، سریعتر ترخیص شوند و تشریفات ترخیص آن ها انجام شود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: اصلاح و ویراش ثبت سفارش ها به دلیل تغییر در ردیف تعرفه ها از دیگر دلایل رسوب کالا در بنادر و گمرکات است.

مقدسی با اشاره به بازدید امروز از بندرامام خمینی ادامه داد: این بازدید به منظور ارائه راهکارهایی برای کاهش ماندگاری کالا در بندر امام خمینی انجام شد.

وی گفت: در حال حاضر ۲میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالای اساسی در گمرکات کشور وجود دارد که از این میزان ۲میلیون و ۱۰۰ هزار تن در گمرک بندر امام خمینی است. در حال حاضر روند ترخیص این کالاها جاری است و در حال انجام تشریفات برای ترخیص این کالاها هستیم.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب