جستجو
رویداد ایران > خبرها > سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد

سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد

سقف فاینانس ۳۰ میلیارد یورو تعیین شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی را معادل ریـالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز سه‌شنبه (سوم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده به تصویب نمایندگان رسید.

در بند (الف) تبصره ۳ ماده واحده آمده است: با رعایت بند(الف) ماده(۴) قانون برنامه پنجساله  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴ اسفندماه ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۱ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی معادل ریـالی ۳۰ میلیارد یورو تعیین می‌شود.

در جزء یک بند (الف) تبصره ۳ نیز که توسط نمایندگان تصویب شد، آمده است: مبلغ ۲ میلیارد یورو از تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) موضوع این بند برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه ای بین‌المللی به منظور تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و خوابگاه های وزارت آموزش و پرورش با تضمین و بازپرداخت دولت و از محل اعتبارات بودجه عمومی اختصاص می یابد.

در جزء ۲ نیز نمایندگان مصوب کردند: دولت مجاز است با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ از تسهیلات تأمین مالی خارجی(فاینانس) فوق الذکر، برای استفاده از منابع بانک‌ها و مؤسسات مالی و توسعه‌ای بین‌المللی به منظور تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها، مبلغ یک میلیارد یورو برای دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی با تضمین و بازپرداخت خود و یک میلیارد یورو برای هنرستان‌های وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تضمین دولت و بازپرداخت آن از محل اعتبارات بودجه عمومی تأمین کند.

در ادامه این جزء آمده است: با رعایت بند(الف) ماده(۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ تا سقف ۱۰ میلیون یورو تسهیلات خرید ملزومات خارجی برای توسعه برنامه راهبردی هوافضا در نظر گرفته شود و در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شود.

براساس جزء ۳ بند (الف) تبصره ۳ نیز تاکید شد: به منظور توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری دولت موظف است حداقل مبلغ ۲ میلیارد دلار از تسهیلات خارجی این بند را جهت ساخت و بهره‌برداری از خطوط مترو و قطار سبک شهری و طرح‌های کاهش آلودگی هوا و خرید اتوبوس حمل و نقل شهری اختصاص دهد.

در بند (ب) تبصره ۳ نیز مصوب شد که اجرای تبصره (۳۸) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌ کشور مصوب سوم شهریورماه ۱۳۹۵ در سال ۱۴۰۱ تمدید می‌شود.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب