جستجو
رویداد ایران > استان ها > بازیگر اصلی بنگاه‌های اقتصادی باید بخش خصوصی باشد

بازیگر اصلی بنگاه‌های اقتصادی باید بخش خصوصی باشد

بازیگر اصلی بنگاه‌های اقتصادی باید بخش خصوصی باشد
رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز اقتصاد کشور اقتصاد مردمی نیست، گفت: سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور کمتر از ۲۰ درصد بوده و بیش از۸۰ درصد اقتصاد کشور وابسته به دولت و خصولتی است. اصولا بازیگر اصلی بنگاه‌های اقتصادی کشور باید بخش خصوصی بوده و دولت تنها باید ناظر و بسترساز باشد.

محسن شرکاء در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مشکلات و موانع حوزه کسب‌وکار اظهار کرد: اصولا سرمایه‌گذاری در جایی انجام می‌شود که امنیت در آنجا وجود داشته باشد. بنده همواره عنوان کرده‌ام سرمایه‌گذاری همچون پرنده‌ای است که به دنبال محل امن است.

تولید، تنها مسیر شکوفایی اقتصاد کشور

وی افزود: هنوز بسیاری از فعالان اقتصادی معتقداند تنها مسیری که می‌تواند کشور را به شکوفایی اقتصادی برساند، تولید است.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی درباره اینکه چرا کشورمان هنوز در جایگاه واقعی خود از لحاظ اقتصادی قرار ندارد، بیان کرد: ما همواره برخلاف سایر کشورهای دنیا حرکت کرده‌ایم. یعنی اینکه در بحران‌های اقتصادی دولت‌های دیگر مالیات را به صفر نزدیک کرده، اما در کشور ما دولت مالیات را افزایش داده است. اگر در کشور فروش نفت افزایش یابد از درآمدها چیزی به بخش تولید نمی‌رسد، اما اگر فروش نفت کاهش یابد از بخش تولید استفاده می‌شود.

شرکاء با مقایسه کشورمان با سایر کشورهای منطقه تصریح کرد: تولید کنندگان در کدام یک از کشورهای منطقه با چنین نرخی تسهیلات دریافت می‌کنند؟. امروز بانک‌ها نباید به دلیل بدهی تسهیلات کارخانه‌ای را تعطیل و تولید را متوقف کنند.  

اصلاح نظام بانکی و نظام مالیاتی کشور را روی ریل توسعه منطقی قرار خواهد داد

وی درباره ارزیابی نقش نظام بانکی در تولید عنوان کرد: چند اتفاق باید به صورت ریشه‌ای در ایران رخ دهد تا روی ریل توسعه منطقی قرار گیریم. مورد اول اصلاح نظام بانکی از نظام نزول خواری به نظام تسهیلگری، مورد دوم اصلاح نظام مالیاتی از ممیز محوری به نظام جامع مالیاتی است. ما اعتقاد داریم هزینه‌های دولت از محل مالیات تامین شده؛ مالیات باید پرداخت شود، اما این مالیات باید بر اساس اصول و عدالت مالیاتی باشد.

نظام آموزشی باید حرفه آموزی را اصول خود بداند

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سوم اصلاح نظام آموزشی است. نظام آموزشی باید حرفه آموزی را اصول خود بداند. چرا امروز همه در این  کشور به دنبال دکتر و مهندس بودن، هستند. امروز در کشور بیش از همه به تکنسین ماهر نیاز داریم.

فرهنگ تعاون در کشور ما جایی ندارد

شرکاء با اشاره به ضعف فرهنگ‌ کار و تعاون در کشور افزود: فرهنگ کار در کشور ما تعریف ندارد. وقتی شغل‌های کاذب و سفته بازی درآمد دارد، افراد تن به کار نمی‌دهند. فرهنگ تعاون در کشور ما جایی ندارد. تمامی این موارد موانع تولید است.  

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اتفاق خاصی در کشوررخ نداده است، گفت: مشکلات تولیدکنندگان از ۲۵ سال گذشته تا امروز همچنان ادامه دارد.


بعضی از قوانین در کشور به روز و کارآمد نیست/ بسیاری از قوانین در مقابل یکدیگر قرار دارند

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی درباره تفاوت کشورمان با سایر کشورها در بخش تولید اظهار کرد: در کشورهای دیگر نهادها و نظام‌ها در کنار تولیدکنندگان هستند. باید دانست که تولید کنندگان زالو صفت نیستند، بعد از انقلاب برخی به سرمایه‌داران و تولیدکنندگان زالو صفت می‌گفتند. تولیدکنندگان نیاز دارند تا به آن‌ها اجازه  فعالیت داده شود. بیش از۱۲ هزار قانون در کشور وجود دارد. بعضی از این قوانین به روز و کارآمد نیست و بسیاری از قوانین در مقابل یکدیگر قرار دارند.

شرکاء درباره تفاوت نظام مالیاتی کشورمان با سایر کشورهای دنیا تصریح کرد: کشورهای دیگر نفت ندارند و از تولید بهره می‌برند، اما ما به نفت فروشی عادت کرده‌ایم. ما اعتقاد داریم هر کس بیشتر درآمد دارد بیشتر باید مالیات بدهد. دنیا با مالیات توانسته قشر متوسط خوب داشته باشد. اما در کشور ما میلیاردها فرار مالیاتی وجود دارد.

در دنیا مالیات پای صندوق دریافت می‌شود

وی درباره اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: در دنیا مالیات پای صندوق دریافت می‌شود. سازکار صندوق مکانیزه در مملکت ما وجود ندارد و دریافت مالیات بر ارزش افزوده ناقص اجرا شده است؛ چند درصد کشور ما مجهز به این صندوق شده است؟.

رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز اقتصاد کشور اقتصاد مردمی نیست، گفت: سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور کمتر از ۲۰ درصد بوده و بیش از۸۰ درصد اقتصاد کشور وابسته به دولت و خصولتی است. اصولا بازیگران اصلی بنگاه‌های اقتصادی کشور باید بخش خصوصی بوده و دولت تنها باید ناظر و بسترساز باشد. ما در کشور روح حاکم بر اصل ۴۴ قانون اساسی را تغییر داده‌ایم. درکشور بسیاری از قوانین اجرا نمی‌شوند. تجمیع قوانین و تورم قوانین نیز مشکل زیادی برای بنگاه‌ها و تولید کننده‌ها ایجاد کرده است.

شرکاء درباره نقش دانشگاه‌ها در پرورش نیروی متخصص اظهار کرد: دانشگاه‌ها در گذشته به جای تربیت کارآفرین کارجو تربیت کرده‌اند. این رویکرد در حال حاضر در حال تغییر است و دانشگاه‌ها در حال پوست اندازی هستند. اگرچه درباره نزدیکی دانشگاه‌ها به بخش صنعت هنوز  فاصله زیادی وجود دارد، اما طی چند سال اخیر در این مسیر قرار گرفته‌ایم. دانشگاه باید با صنعت در تعامل کامل باشد. دانشگاه باید جایگاه (پاتوق) بخش صنعت و صنعت باید جایگاه دانشجویان باشد. کارکردن باید در کشور ما به ارزش تبدیل شود. کسی که تحصیل کرده است کار خود را  بهتر مدیریت می‌کند. درست کار کردن در هر شغلی باید همواره مد نظر باشد. تمام این مسائل باید یک جا در نظرگرفته شود.

وی درباره نقش حاکمیت در رونق تولید اظهار کرد: نقشه‌ها و برنامه‌های اجرا شده در کشور یک بعدی بوده است. در صورتی که نقش عمده در نوشتار برنامه‌ها باید بر عهده جامعه شناسان باشد. این افراد باید در کنار اقتصاددان‌ها قرار گیرند.



برچسب ها
نسخه اصل مطلب