جستجو
رویداد ایران > خبرها > آیین‌نامه جدید جلوگیری از تخریب تالاب‌ها ابلاغ شد

آیین‌نامه جدید جلوگیری از تخریب تالاب‌ها ابلاغ شد

آیین‌نامه جدید جلوگیری از تخریب تالاب‌ها ابلاغ شد
محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور، آیین‌نامه اصلاح‌ شده جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها را که بر ممنوعیت هر گونه فعالیت‌ انسانی آسیب زننده به ارزش‌های بوم‌شناختی و کارکرد تالاب‌ها تأکید دارد، ابلاغ کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیأت دولت، هیأت وزیران در جلسه مورخ ۲۹ دی ۱۴۰۰، با هدف حفظ و احیای تالاب‌های کشور و جلوگیری از تخریب آنها و نیز لزوم توجه به ارزش‌های بوم‌شناختی و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستگاهی تالاب، با اصلاح «آیین‌نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها» موافقت کرد.

به موجب اصلاح آیین‌نامه مذکور، هر گونه فعالیت‌های انسانی در بستر و حریم بوم‌شناختی که منجر به تنزل برگشت‌ناپذیر ارزش‌های بوم‌شناختی و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستگاهی تالاب شود، در زمره تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب تلقی می‌شود.

صدور پروانه اکتشاف و بهره‌برداری معدنی در تالاب‌های موضوع قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست با رعایت قانون معادن اصلاحی سال ۱۳۹۰ مستلزم مجوز شورای‌عالی حفاظت محیط زیست است و در خصوص سایر تالاب‌ها نیز الزاماً منوط به اخذ تأییدیه سازمان خواهد بود.

همچنین صدور پروانه جدید چرای دام در تالاب و حریم بوم‌شناختی تالاب‌هایی که در پارک‌های ملی و آثار طبیعی ملی قرار دارند، ممنوع است و در سایر تالاب‌ها، تجدید ممیزی و صدور پروانه جدید چرای دام در تالاب و حریم بوم‌شناختی آن منوط به تأیید سازمان است.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب