نرگس کیانی: «ساکو چوپانی توانا بود که حتی دزدها و جانوران از او میترسیدند. او دوستی دارد که برای نگهداری از گله همیشه در کوهها همراهیاش میکند اما یک شب مجبور میشود ساکو را در کوهها تنها بگذارد و...» این خلاصه داستان نمایشی است به نام «ساکو، اهل لورتسی» محصول کشور ارمنستان. نمایشی که از جمله مهمانان بخش تئاتر ملل چهلمین جشنواره تئاتر فجر است.
نویسنده این نمایشنامه، هوهانس تومانیان (۱۹۲۳-۱۸۶۹م. ۱۳۰۲-۱۲۴۸ش) است که مردم ارمنستان، ۱۹ فوریه (اول اسفند) صد و پنجاه و سومین سالگرد تولدش را جشن میگیرند و نارینه گریگوریان، کارگردان ۴۲ ساله اهل ارمنستان و مدیر تئاتر دولتی هامازگائین که هنرپیشه سینما نیز هست، علاوه بر کارگردانی این نمایش، به علت ابتلای سه نفر از اعضای گروهش به بیماری کرونا، خود بازی در یکی از نقشها را هم بر عهده گرفته است.
این نمایش روز دوشنبه ۱۸ بهمن طی دو نوبت ۱۷ و ۲۰ با مدت زمان ۵۰ دقیقه در سالن استاد ناظرزادهکرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگویی است با کارگردان آن که ظهر همان روز و پیش از آن که او و گروهش اجرای بازبینی خود را برای هیات بازبین جشنواره تئاتر فجر روی صحنه ببرند، انجام شد. ترجمه این گفتوگو بر عهده آلبرت بیگجانی، کارگردان تئاتر کشورمان بود.
بازیگران کرونا گرفتند، کارگردان مجبور شد خودش بازی کند
گریگوریان که نخستین حضورش در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به ۷ سال پیش باز میگردد؛ زمانی که تئاتر هامازگائین با نمایش «پرواز بر فراز شهر» در دوره سیوسوم این رویداد حضور پیدا کرده بود، در مورد زمان شکلگیری نمایش «ساکو، اهل لورتسی» میافزاید: «این نمایش در سال ۲۰۱۹ شکل گرفت اما متاسفانه کرونا از همان زمان شروع شد و دست و پای ما را بست. درنتیجه این اولین سفر بینالمللی نمایش ماست و بعد از ایران به روسیه و اوکراین خواهیم رفت، چرا که دوست دارم این کار را به قضاوت تماشاگران خارجی بگذارم.»
او در مورد حضور دوباره در جشنواره تئاتر فجر، توضیح میدهد: «در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) حضورمان در این رویداد با «پرواز بر فراز شهر» به واسطه آلبرت بیگجانی رخ داد. آن زمان فجر خیلی بزرگتر و فعالتر بود اما امسال میبینم که کرونا فجر را هم محدود کرده است.»
اگر میخواستیم منطقی به همه چیز نگاه کنیم، در این شرایط کرونایی، اصلا نباید زندگی میکردیم، چه رسد به اجرای تئاتر!
بازیگر فیلم سینمایی «یهوا» (Yeva) محصول مشترک ارمنستان و ایران به نویسندگی و کارگردانی آناهید آباد و تهیهکنندگی تقی علیقلیزاده، در مورد این که دلیل حضور خودش به عنوان بازیگر در نمایش «ساکو، اهل لورتسی» چیست، میگوید: «قبل از آمدن به ایران، گروهمان سه تست کرونای مثبت داشت و تقریبا کار را دوباره بستیم. قرار بود من فقط کارگردان باشم اما بازی هم میکنم و کار در مجموع چهار بازیگر دارد.»
او با اشاره به شرایط دشواری که برای رساندن «ساکو، اهل لورتسی» به اجرا در جشنواره تئاتر فجر پشت سر گذاشته است، اضافه میکند: «اگر میخواستیم منطقی به همه چیز نگاه کنیم، در این شرایط اصلا نباید زندگی میکردیم، چه رسد به اجرای تئاتر! کرونا آنقدر دست و پایمان را بسته است که در حالت منطقی اصلا نه باید هنری در جریان باشد و نه تئاتری روی صحنه اما تا زمانی که ما هستیم، تا زمانی که جشنوارههای تئاتری هستند و تا زمانی که مردمی هستند که ما را روی صحنه تماشا کنند، مبارزه میکنیم.»
ما بسیار به هم نزدیک و بسیار به یکدیگر شبیهایم
او که در سال ۲۰۱۷ در فیلم سینمایی «یهوا» بازی کرد؛ اثری که حاصل همکاری مشترک بنیاد سینمایی فارابی و مرکز ملی فیلم ارمنستان بود و با حضور بازیگران ارمنی و به زبان ارمنی در جمهوری ارمنستان فیلمبرداری شد، در مورد آن تجربه چنین میگوید: «من به واسطه آن کار، دوستان ایرانی متعددی پیدا کردم که بسیار دوستشان دارم و با فرهنگ ایران آشنایی بسیاری پیدا و احساس کردم بسیار به هم نزدیکیم و بسیار شبیه هستیم. برایتان نگویم که فیلمسازان ایرانی چهقدر حرفهایاند و چهقدر دلم میخواهد چیزهایی را که از آن کار، از آن فیلم آموختم در سینمای خودمان، تئاتر خودمان و هنر خودمان اجرایی کنم.»
او با اشاره به این که «امسال سیامین سالگرد آغاز رابطه دیپلماتیک ایران و ارمنستان است» میافزاید: «من اهل شعار دادن نیستم و نمیگویم ما، ایران و ارمنستان یک ملت بودهایم، نه، من میگویم دو کشوریم که رابطه خیلی خوبی با یکدیگر داریم و بسیار به هم نزدیکیم. من بسیار خوشحالم که یکی از همسایگانمان ایران است و درواقع احساس خوشحالی بسیاری میکنم که چنین همسایهای داریم.»
نمایش فیلم سینمایی «یهوا» در جشنواره میلولی
اکران فیلم سینمایی «یه وا» در ارمنستان
۵۷۲۵۹