جستجو
رویداد ایران > خبرها > سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار می‌شود

سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار می‌شود

سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس برگزار می‌شود
رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از برگزاری سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در روز یکشنبه دهم بهمن ماه در کتابخانه ملی با حضور مقامات لشکری و کشوری خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس،  سردار سرتیپ دوم پاسدار غلامرضا علاماتی با اشاره به برگزاری سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت سازمان‌های کشوری و لشکری که عموما در دفاع مقدس نقش­‌آفرین بوده‌اند، جهت ثبت و ضبط این حادثه ماندگار بر اساس روش­‌های علمی و تجارب ارزشمند خالقان صحنه­‌های نبرد هشت سال دفاع مقدس اقدام به برگزاری سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس کرده است.

وی یادآور شد: ثبت و ضبط و تدوین تجارب علمی و عملی دفاع مقدس به منظور حفظ و صیانت و جلوگیری از تحریف، نابودی و فراموشی آثار و ارزش­‌های دفاع مقدس از دغدغه­‌های مقام معظم رهبری است و ایشان دراین باره فرمودند ما چند صد هزار رزمنده داشته‌­ایم که هر کدام از اینها یک گنجینه خاطره‌­اند که متاسفانه بعضی از این گنجینه‌­ها در این سی و چند سال زیر خاک رفته و از دسترس خارج شده اند حیف! حیف!

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در ادامه  مبانی نظری و پیشه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تاریخ شفاهی ضرورت‌ها و فرصت‌ها، آسیب شناسی و موانع پیشروی تاریخ شفاهی، سیاستگذاری‌ها، راهبردهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس و نقش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در جبهه مقاومت را از جمله محورهای این همایش عنوان کرد که فراخوان داده شده و از صاحب نظران و علاقمندان دعوت به همکاری کرده‌اند.

وی گفت: این همایش جهت برگزاری هرچه بهتر در پایگاه علوم استنادی جهان اسلام (ISC) نمایه و برای مقالات آن یک ویژه نامه به نام تاریخ شفاهی دفاع مقدس در انجمن تاریخ شفاهی ایران اختصاص یافت.

سردار علاماتی افزود: تعداد ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که از این تعداد ۸۰ مقاله پذیرفته شد که در کمیته علمی هر مقاله برای ارزیابی به ۲ نفر از داوران ارسال شد و نهایتا ۵۰ مقاله اجازه نشر گرفت.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان این که برای برگزاری ۲ سطح در نظر گرفته شده است، گفت: در سطح اول مقالات بر اساس امتیازات اخذ شده مرتب شد و ۱۵ مقاله در ۳ پنل تخصصی در روز اول به صورت مجازی برگزار می­‌شود و پس از آن مقالات برتر شناخته و معرفی می­‌شوند و در روز دوم همایش به صورت حضوری در تهران در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد و از برگزیدگان مقالات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی افزود: این مراسم بصورت ویدیو کنفرانس در تمامی استان‌های کشور با ادارات کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌­های دفاع مقدس پخش خواهد شد. همچنین در این مراسم از پنج خانواده ایثارگر دفاع مقدس تقدیر به عمل خواهد آمد.

سردار علاماتی ادامه داد: در این مراسم علاوه بر ارائه مقالات برگزیده و تقدیر از نویسندگان از سخنرانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور سید سعید رضا عاملی به عنوان سخنران ویژه بهره‌­مند خواهیم شد. علاوه بر این از تعداد ده عنوان کتاب تدوین شده در حوزه تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ده عنوان کتاب ترجمه اسناد دفاع مقدس آرشیو انگلستان که برای اولین بار منتشر می‌شود رونمایی به عمل خواهد آمد و از مترجمان نیز تقدیر خواهد شد.

سومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس روز یکشنبه دهم بهمن ماه  در کتابخانه ملی از ساعت ۹ تا ۱۲ برگزار می‌شود.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب