جستجو
رویداد ایران > استان ها > کدام دشت‌های استان مرکزی تشنه‌ترند؟

کدام دشت‌های استان مرکزی تشنه‌ترند؟

کدام دشت‌های استان مرکزی تشنه‌ترند؟
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی گفت: بیشترین نگرانی‌ها در خصوص دشت ‌های ممنوعه استان متوجه دشت‌های بحرانی ساوه و زرندیه در محدوده جغرافیایی شمال استان مرکزی است.

عزت‌اله آمره ای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از سال ۱۳۹۸ و بارش های خوبی که در آن مقطع زمانی صورت گرفت، وضعیت کسری مخازن منابع آبی زیرزمینی متاثر از بارش‌های فراگیر، تثبیت شده بود و بسیاری از دشت‌های استان کاهش یا افت سالانه منابع آبی را نداشتند و حتی سطح سفره‌های زیرزمینی در برخی از دشت‌ها رو به افزایش بود.

وی افزود: در سال آبی گذشته به دلیل کاهش چشمگیر نزولات آسمانی متاسفانه منابع آبی سفره های زیرزمینی رو به کاهش رفت و امیدواریم با افزایش میزان بارندگی ها وضعیت مخازن زیرزمینی به حالت تثبیت و در حالت خوشبینانه رو به افزایش باشد.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی به اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ منابع آبی زیرزمینی اشاره کرد و گفت: جلوگیری از حفر چاه های جدید در مناطق ممنوعه از مهمترین اقدامات برای حفظ منابع آبی زیرزمینی است که خوشبختانه این موضوع در استان نهادینه شده است و حفاری جدیدی انجام نمی‌شود.

وی در ادامه جلوگیری از اضافه برداشت و بهره برداری بیش از حد چاه های پروانه‌دار در فصول زراعی و غیرزراعی را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: تمهیداتی اتخاذ شده که در فصل غیرزراعی هیچ چاه آبی حتی برای پرورش ماهی نباید روشن شود و عموما باید تعطیل باشند و به هیچ وجه اجازه فعالیت به چاه های آب داده نمی‌شود.

آمره ای همچنین نصب کنتورهای حجمی و هوشمند را از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حفاظت از منابع آبی زیرزمینی بیان کرد و افزود: با نصب این کنتورها منابع آبی به صورت حجمی و معین در پروانه‌های بهره‌برداری تحویل کشاورزان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تمامی دشت‌های استان ممنوعه هستند، افزود: بیشترین نگرانی‌ها در خصوص دشت ‌ممنوعه استان متوجه دشت‌های بحرانی ساوه و زرندیه است که با کمترین میزان بارندگی‌های نسبت به سایر نقاط استان مواجه هستند.

او تصریح کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و کشاورزی که در این دو شهرستان صورت می‌گیرد بخش اعظمی از منابع آبی این منطقه به مصرف کشاورزی و صنعت می‌رسد. براین اساس بیشترین نگرانی متوجه دشت های بحرانی ساوه و زرندیه است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه اغلب طرح‌های آبرسانی شهرهای استان انجام شده است، گفت: با اجرای طرح‌های آبرسانی شاخص در تامین آب شرب شهرهای استان نگرانی خاصی وجود ندارد و با اتمام دو پروژه آبرسانی در استان شامل تخصیص سهم ساوه از سد کوچری و آبرسانی به تفرش از چشمه هفتیان و همچنین اجرای کامل رینگ‌های دور شهر اراک از سد کمال صالح مشکلی در تامین نیاز مردم استان به آب شرب نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: برای تامین نیاز آب شرب شهر مامونیه مرکز شهرستان زرندیه نیز طرحی در دست اجراست که در آینده نزدیک مشکل تامین آب شرب این شهر نیز برطرف خواهد شد.



برچسب ها
نسخه اصل مطلب