جستجو
رویداد ایران > خبرها > حضور در نمایش «میراث» در اراک 

حضور در نمایش «میراث» در اراک 

حضور در نمایش «میراث» در اراک 
چند سالی است که با عزیزان برگزارکننده نمایش «میراٍث»، یا به عبارتی زیباتر، «نوا نمایش» در اراک آشنا بوده و گاه با لطف آنان در چگونگی برگزاری این نمایش، نظراتی هرچند اندک را به این عزیز برادران و عاشقان اهل بیت( علیهم السلام) داده ام.

نما نمایشی که روایت به آتش کشیده شدن درب خانه حضرت زهرا(ع) و رخدادهای رنج آور و مصیبت بار آن در پس رحلت و یا به عبارتی دقیق تر شهادت رسول خدا ص و غصب خلافت بلافصل یار و برادر و ابن عمً او ، یعنی امیر المومنین علی بن ابیطالب ع در رویداد هولناک( یوم الدًار ) و هجوم به خانه وحی الهی است. خانه ای که در آن بارها جبرئیل امین، بر رسول خدا ص و به روایتی پس از رحلتش بر بانوی دو عالم فرود آمده خانه ای که زادگاه حسنین علیهما السلام بوده و خانه ای که پروردگار در آیه ای، بشارت به طهارت و پاکیزکی و عصمت ساکنین آن داده بود.
ولی چه ها کردند، آنچه که نباید می کردند! و به گفته  سلمان فارسی آن یار و صحابی بزرگ رسول خدا ص و امیر المومنین ع و حضرت زهرا ع ، چنین مشهور است که او در سرزنش بیعت برخی از صحابه با ابوبکر ، وپس از رخداد حمله به خانه حضرت زهرا ع و به آتش کشیدن درب آن و لگد زدن بدان و شکستن استخوان سینه بانوی دوجهان و سقط حضرت محسن که شش ماهه حامله آن بود ، .

امسال از چند ماه پیش از سوی برادر عزیز و همکار ارجمندم جناب آقای دکتر نیما حسینی خو که تهیه کننده این نوا نمایش های همه ساله بشمار می آیند ، مورد لطف مجدد قرار گرفته و بنا گردید که در روز پنجشنبه ۱۶ دی ماه سال ۱۴۰۰ شمسی ، در سالگشت شهادت بانوی دو جهان،  حضرت زهرا ع در اراک حضور یافته و از نزدیک شاهد نما نمایش « میراث» باشم. 
از آنجا که اجرای این نما نمایش در ایام فاطمیه ۱۴۰۰ شمسی ، مصادف با بدرقه نیم ضریح سرداب مقدس امام زمان ع ، ویژه بخش بانوان در سامراء گردیده بود ، مرا بر آن داشت که توفیق حضور در شهر اراک ، و حضور در میان مردم علاقمند و عاشق به اهل بیت ع ، و نیز بدرقه این نیم ضریح مبارک را که بیش از یک سال در انتظار پایان کار آن بودیم ، داشته باشم. گفتنی است که این پنجره ، و یا به عبارتی نیم ضریح سرداب مقدس ، به همًت هنرمندان استان مرکزی در کارگاه ستاد بازسازی عتبات شهر « زرندیه » ساخته شده و پس از پرده برداری از روی آن در اراک ، با بدرقه مردم استان مرکزی و جز اینها از دیگر عاشقان اهل بیت ع در مسیر ، به سوی سامراء روانه گردید. ابعاد این نیم ضریح ، دو متر و سی سانتیمتر ، در دو متر و نیم است.

پس از ورود به شهر اراک ، ابتدا به دیدار از نیم ضریح سرداب مقدس شتافتم و پس از دقت در چگونگی ساخت بخش های مختلف این پنجره زیبا ، و تبرک جستن به جای جای آن و گرفتن چند عکس نگاره در کنار این مسافر حریم عشق ، مسافر سرداب مقدس ، که به زودی هزاران زائر ، آن را در سرداب و مکان اصلی پنجره مقدس زیارتش می کنند ، به سوی سالن نوا نمایش گام برداشتم. بیش از هشتصد مرد و زن و نوجوان و جوان در فضایی پر روح و معنویت !  که تو گویی در یکی از رواق های اعتاب مقدسه قرار داری! در انتظار شروع برنامه بودند. 
تعدادی از عزیزان برگذار کننده و نیز نوجوانان و جوانان حاضر در سالن را در آغوش گرفته و از تاخیر چند دقیقه ای که در شروع نمایش بوجود آمده بود ، پوزش طلبیده و در جایگاهی که برای من در نظر گرفته بودند ، نشستم!
نمایش با دکلمه ای از سوی تهیه کننده آغاز شد و یک ساعت و نیم شاهد نما نمایش « میراث » بودیم. بنیاد نشر معارف علوی و گروه نمایشی « أسما » ، برای یازدهمین سال پیاپی ، بیرق ماندگار عزای فاطمی را در قالب نوا نمایش ، با عنایت حضرت ولی عصر امام زمان (عج ) بر پا می داشت.

در این نمایش به موضوع پهلوانی به نام عبد الحسین می پردازد که با خوابی که نسبت به بر آورده شدن حاجتش روی به مدینه آورده و در این هنگام  سفر او با روزهای تخریب بقیع و ممانعت وهابیان از زیارت زائران در بقیع مصادف شده بود. عبد الحسین  طی رویدادها و ملاقاتهایی ، با این روش به مخالفت بر می خیزد و با یاد آوری و نمایش حمله به خانه وحی و آتش زدن درب خانه بانوی دو جهان ، پس از رحلت رسول خدا ص ، مردم مدینه را مورد عتاب قرار می دهد که چرا هیچگاه از اهل بیت علیهم السلام چه در دوران أمیر المومنین ع ، و حضرت زهرا ، و چه در دوران تخریب بقیع ، بپا نخواسته و از ناموس اسلام و پیامبر حمایت نکردند؟

این فرمان ملک اکنون دراختیار خاندان صاحب فصول قرار دارد، این سند بسیار جالب،  نشاندهنده دستوری است که بنیانگزار سلسله سعودی برای رسیدگی به بقیع داده است . 
نوا نمایش زیبا و تاثیر گذار « میراث » که حدود یکصد و پنجاه نفر در تدوین و به صحنه آوردن آن نقش ایفا نموده بودند ، با اجرای هشت سانس در چهار روز که میزبان ۱۰۵۰۰ نفر از عزاداران حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها بود ، با هدف بیان رخدادهای پس از رحلت رسول خدا ص ، و تشکیل سقیفه ، و حمله به خانه وحی ، و رخداد عاشوراء ، و… همه و همه در نتیجه انحراف فکری و کودتایی بود که در نتیجه آن حوادث تلخ تاریخ اسلام یکی پس از دیگری روی داد ، که تاکنون با هدم حرمین امامین عسکریین ع  ، و دیگر رخدادهایی همچون ظهور داعش در منطقه و ادامه یافته است، در شام غریبا شهادت حضرت خاتمه یافت.

در این هنگام با برافراشتن پرچم متبرک و مقدس گنبد علوی در فضای نمایش که سعی دارم همواره این برکت عظیم و نشان علوی را همراه داشته باشم و عاشقان اول مظلوم عالم را با آن متبرک سازم ، با گردش آن در میان حاضران ، و تقدیم تربت پاک حسینی به تمامی دست اندرکاران و تهیه کنندگان نوانمایش ، و نیز برخی از نوجوانان دختر و پسر حاضر در سالن ، در میان موج احساسات پیر و جوان ، از زن و مرد ، جوان و نوجوان حاضر در سالن ، در ساعت هفت بعد الظهر شام غریبان بانوی دو جهان ، شهر اراک ، و مردم عاشق پیشه و دوست دار آل الله را به سوی تهران ترک نمودم.

* خادم افتخاری اعتاب مقدسه عراق و عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران

منبع: khabaronline-1593157

برچسب ها
نسخه اصل مطلب