hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روزگار ناخوش اهالی روستای "گریوه" ادامه دارد/ حاشیه‌‎نشینی برای فرار از تشنگی

روزگار ناخوش اهالی روستای "گریوه" ادامه دارد/ حاشیه‌‎نشینی برای فرار از تشنگی

اهالی روستای گریوه بهرام بیگی شهرستان دنا به دلیل نبود شبکه آب شرب سالم و پایدار فرار را بر قرار ترجیح داده و به حاشیه یاسوج پناه می‌آورند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از  یاسوج، روستای «گریوه بهرام بیگی» از توابع بخش پاتاوه شهرستان دنا در حد فاصل 70 کیلومتری از مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه خوش آب و هوا واقع شده و همواره مکانی مناسب برای تفریح مردم بخش پاتاوه بوده و در فصل‌های مختلف سال از جمله بهار پذیرای گردشگران زیادی است.
روستای «گریوه بهرام بیگی» با داشتن بیش از 20 خانوار و جمعیتی بالغ بر 120 نفر به دلیل کمبود آب آشامیدنی هر روز شاهد کوچ خانواده‌ای به سمت حاشیه شهر یاسوج است.
در سالیان گذشته این روستا محل مناسبی برای دامداری بوده که هم‌اکنون کمبود آب باعث شده مردم روستا قید دامداری را زده و به کارگری در شهرها روی بیاورند.
یکی از اهالی این روستا که 10 سال پیش به دلیل نبود امکانات به ویژه آب آشامیدنی قید زندگی در این روستای خوش آب و هوا را زده و به قول خود اسیر زندگی در شهر شده‌ است، به تسنیم گفت: روستای ما دارای زیرساخت‌های مناسب از جمله برق، گاز و جاده آسفالته است و تنها مشکلی که باعث شده مردم دست از دامداری بکشند و به سمت شهر بروند نبود آب آشامیدنی است.
وی افزود: اگر مشکل آب در روستا حل شود مطمئن هستم که همه افرادی که به شهر مهاجرت کرده‌اند به خانه‌های خود در روستا برمی‌گردند.
یکی از زن‌های روستا که همه فرزندانش به دلیل نبود آب به شهر مهاجرت کرده‌اند، می‌گوید: با نبود گاز و برق شاید بتوان زندگی کرد اما در نبود آب زندگی سخت است.
وی ادامه داد: در سال‌ 76 چشمه روستا بهسازی و آب آن لوله‌کشی شد و با توجه به تعداد کم جمعیت و بارش‌های خوب مردم روستا در آب آشامیدنی و حتی آب برای دام خود مشکلی نداشتند و همه زندگی خود را با نگهداری دام و کشاورزی می‌گذراندند.
وی افزود: درختان زیادی در روستا بود که با کم شدن آب چشمه خشک شدند و مردم مجبور به فروش دام و رفتن به شهر شدند.
عبدالحمید پناهی فرماندار شهرستان دنا در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: مشکل آب آشامیدنی روستای گریوه بارها از طرف مردم روستا و نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون از طریق مجاری مختلف پیگیری شده‌ است.
وی افزود: در شورای برنامه‌ریزی شهرستان دنا مبلغ 700 میلیون تومان به آبرسانی روستا اختصاص داده شد و امیدوارم بزودی برای رفع این مشکل شرکت آب و فاضلاب چاره اندیشی کند.
علی خشنود مدیر آب و فاضلاب شهرستان دنا گفت: مبلغ 500 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات آب و فاضلاب و مبلغ 700 میلیون تومان از اعتبارات 20 درصد در شورای برنامه‌ریزی شهرستان دنا به آبرسانی روستای گریوه با پیگیری نماینده شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون اختصاص یافته است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد