hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟ و برای درمان آن چه کنیم؟

دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟ و برای درمان آن چه کنیم؟

اصلی ترین دلیل پوسته ریزی سر نوزاد ابتلا به بیماری درماتیت سبورییک است. که در نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر مشاهده می شود. در بزرگسالان گاهی با شوره سر و گاهی با خارش و التهاب و قرمزی سر همراه می باشد. در این مطلب با دلایل و نحوه درمان پوسته پوسته شدن سر نوزادان آشنا خواهید شد.
پوسته پوسته شدن سر نوزادان تا سه ماهگی نوزاد، غالبا برطرف و درمان می‌شود. البته در مواردی گاه به اشتباه بیماری های پوستی دیگری نظیر اگزما به جای پوسته ریزی سر نوزادان قلمداد می شود.  اگزما همراه با پوسته شدن سر در افراد ایجاد خارش می کند که در نوزاد، در محل پوسته ریزی باعث خارش نمی شود. با راهکارهایی می توان به نحوی پوسته پوسته شدن سر نوزادان را برطرف کرد.
پوسته ریزی سر نوزاد

علل پوسته ریزی سر نوزاد

اغلب نوزادان پس از متولد شدن در چند روز اول و یا دو سه هفته ابتدایی در ناحیه سر دچار پوست ریزی می شوند که اگر میزان آن کم باشد از نگاه متخصصان گداره نام دارد و طبیعی می باشد. در اکثر موارد این پوسته شدن ها به مرور زمان و با بزرگ شدن نوزاد از بین می روند. گاهی پوسته شدن سر نوزاد ممکن است به خاطر حساسیت ساده ناشی از اگزمای دوران نوزادی باشد. اما به هیچ وجه نباید آن را با شوره سر اشتباه گرفت.
پوسته شدن سر نوزاد و دلایل آن


پوسته ریزی سر نوزادان زمانی به عنوان مشکل یا در اصطلاح کرادل کد نام می گیرد که به دلیل ترشح غدد چربی پوست و با افزایش پوسته پوسته ها، لایه چسبناکی از پوسته ها بر روی سر نوزادان بسته می شود که غالبا با دست جدا نمی شود.
یکی از متخصصان پوست معتقد است که شایع ترین دلیلی که سر کودکان دچار پوست ریزی می شود به خاطر ابتلا به بیماری درماتیت سبورییک می باشد. که در مردان و زنان این بیماری قارچی نواحی مو دار صورت نظیر ابرو، سبیل و ریش را درگیر و  معمولا به شکل التهاب و پوسته ریزی بروز می کند. اما در نوزادان با مشخصه های مانند پوسته ریزی در سر، التهاب و یا بدون التهاب ایجاد می شود، در مواردی نیز در قسمت های چین دار بدن نوزاد، یا اطراف گردن به صورتی ملتهب بروز می کند. گاهی کم بودن مقدار آمینو اسیدها در بدن دلیل بروز پوسته ریزی سر نوزادان است.
طریقه شست و شوی سر نوزاد در مواقع پوسته ریزی

درمان پوسته ریزی سر نوزادان

گاهی اوقات پوسته شدن سر نوزاد به دلیل خشکی سر می باشد که باعث ایجاد پوسته های زرد رنگ در سر نوزاد می شود. توصیه می شود زیر نظر پزشک، روغن های گیاهی نظیر روغن نارگیل به خاطر داشتن ویتامین E، روغن زیتون به دلیل دارا بودن ویتامین E و A، روغن درخت چای، روغن گل گاو زبان، روغن بادام که شامل اسید لینولئیک، اسید اولئیک و ویتامین d و A و E است، را به آرامی با انگشتان دست بر روی سر نوزاد ماساژ دهید.

والدین نوزاد، گاهی مواقع فکر می کنند که با تراشیدن سر نوزاد، پوسته شدن سر نوزادشان برطرف می شود. این یک باور غلط می باشد که نه تنها پوسته ریزی را درمان نمی کند، بلکه ممکن است سبب تحریک و التهاب بیشتر پوست سر نوزادان شود.
مشکلات ناشی از پوسته شدن سر نوزاد
در هنگام حمام کردن نوزاد، والدین به آرامی و با دقت پوست سر نوزاد را با دست شست و شو دهند، البته باید مراقب باشند چون قسمت جلوی سر نوزاد تا چند ماه اول تولد نوزاد نرم می باشد و به طور کامل شکل نگرفته است.
استحمام نوزاد

علائم اگزمای پوست سر نوزادان

این نوع حساسیت اغلب در ۶ ماهه دوم زندگی نوزاد از بین می رود و علائم پوستی آن شامل موارد زیر است :
  • پوسته پوسته شدن کف سر نوزاد
  • قرمز شدن پوست یا تکه های جدا شده به رنگ زرد
  • وجود نواحی صورتی رنگ روی پوست سر
  • التهاب پوست سر
  • خارش زیاد

درمان اگزمان سر نوزادان

به منظور بررسی دقیق علت حساسیت پوست و خارش سر نوزاد لازم است به نزد متخصص پوست مراجعه کنید و اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید، در صورتی که اگزما دلیل آن است باید از مصرف مواد محرک و حتی شامپویی که قبلا استفاده می کردید بر روی پوست خودداری کنید، می توانید برای معرفی شامپوی مناسب از پزشک کمک بگیرید.
پوسته ریزی سر نوزادان
بدن کودکتان را مرطوب نگه دارید، می توانید از یک دستگاه بخور کوچک برای این منظور در خانه تان استفاده کنید، دارو های کورتونی تجویز شده توسط پزشک نیز می توانند موجب رفع علائم اگزما شوند.
در صورتی که اگزما ناشی از حساسیت باشد، پزشک می تواند تجویز آنتی هیستامین کند، اسپری ها و کرم های ضد قارچ نیز موجب کاهش التهاب پوست سر نوزاد خواهند شد.
البته با بالا رفتن سن نوزاد، پوسته های سر وی که به دلیل اگزما ایجاد شده اند، از بین خواهند رفت، حال در صورت ادامه ترشح غده های چربی، ممکن است این پوسته ها به هم چسبیده و زوائد کوچکی بر روی سر نوزاد ایجاد کنند، این زوائد به پوست و موهای سر نوزاد می چسبند و گاه آنقدر محکم هستند که با دست نیز کنده نمی شوند، اما نگرانی از این بابت وجود ندارد، زیرا این زوائد قارچی نبوده و خطرناک نیستند بلکه به دلیل وجود یک اگزمای ماندگار ایجاد شده اند. از این رو با مراجعه به پزشک و خرید شامپو های مناسب اگزما، این زائده های پوستی نرم شده و به راحتی از پوست سر جدا می شوند، ممکن است برخی از والدین به دلیل نرم بودن سر نوزاد ترسیده و از شستن این قسمت ها اجتناب کنند، در نتیجه موجب ماندگاری آنها بر روی پوست شوند.
پوسته ریزی سر کودک
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد