hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > نان را هم به نرخ روز می خورند!؟

نان را هم به نرخ روز می خورند!؟

به نظر می رسد اعلام نرخی مصوب برای نان‌ های کنجد زده و دارای افزودنی در نانوایی ها ممکن است منجر به دو نرخه شدن قیمت نان شود و شاید برای جلوگیری از این مهم، نان تنها یک قیمت واحد داشته باشد، اما در حال حاضر به دلیل وجود عرضه و تقاضا در نانوایی های استان مازندران مبنی بر افزودنی از جمله کنجد به روی نان و نبود هیچ دستگاه نظارتی برای قیمت گذاری، موجب افسار گسیختگی و تفاوت قیمت نان های کنجد دار در نانوایی ها شده، هرچند سازمان بازرسی ارایه نان با افزودنی را تخلف اعلام‌ کرده است.
یک نانوا در قایمشهر به خبرنگار ایسنا گفت: مردم طالب خرید نان کنجدی هستند و قیمت برایشان مهم نیست.
وی گفت: قیمت نان ساده ۱۵۰۰ تومان و قیمت نان کنجد زده ۳ هزار تومان است.
این‌نانوا در پاسخ به دلیل تعیین قیمت گذاری  نرخ قیمت نان کنجد زده تصریح کرد: من کنجد را کیلویی ۷۵ هزار تومان میخرم طبیعی است که نان کنجد زده ۳ هزار تومان بگذارم.
اما نانوایی دیگر که نان بربری پخت می کند، قیمت نان کنجد زده را ۲ هزار  تا ۲۵۰۰ تومان عنوان کرد.
به دلیل وجود تناقض نرخ نان کنجد زده در خبازی ها موضوع را از رییس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پیگیر شدیم که ظاهرا هیچ نرخ گذاری برای نان کنجد زده مصوب نشده است.
*نان کنجد زده و یا فانتزی در نرخ گذاری نان جایی ندارد
سید مسیب موسوی در گفت ‌وگو با ایسنا با تاکید بر اینکه نرخ مصوب اعلام شده صرفا برای نان است و نان کنجد زده و یا فانتزی در نرخ گذاری نان جایی ندارد، اظهار کرد: نان نرخ مصوبی دارد که از مراجع رسمی اعلام می‌شود.
وی گفت: در صورتیکه نانوایی  محصولی را به عنوان نان کنجدزده بیش از قیمت مصوب به فروش برساند تخلف کرده است.
 نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران خاطرنشان کرد: چنانچه در بازرسی‌ها و یا شکایت ارباب رجوع از نانوایی در سامانه ستاد خبری ثبت شود پیگیری انجام شده و برای نانوایی متخلف پرونده تشکیل می‌شود.
موسوی در ادامه گفت: البته با توجه به عرضه و تقاضای موجود ارباب رجوع از نانوا درخواست زدن نان کنجد زده می‌کند که در صورت توافق انجام می‌شود.
وی افزود: همچنین افراد می توانند خود افزودنی از قبیل کنجد، تخمه و سبوس به نانوا بدهند و نانوا صرفا همان پول پخت را دریافت کند.
این مسئول گفت: هیچ نانوایی حق ندارد به بهانه افزودنی به نان پول بیشتری دریافت کند مگر با توافق مراجعین این کار انجام شود.
موسوی گفا بیان اینکه بازرسان این سازمان در ماه گذشته  ۳۴۸۲ مورد بازرسی از واحدهای خبازی سراسر استان داشته اند،اظهارکرد: این بازرسی ها منجر به شناسایی ۴۸۹ واحد خبازی متخلف شده است.
وی افزود: ارزش پرونده‌های تشکیل شده برای این خبازی‌های متخلف بیش از ۶ میلیارد ریال بوده  و پرونده‌ها جهت صدور رای به شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
این مسئول از شهروندان مازندرانی تقاضا کرد در صورت مشاهده هر گونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار و غیره مراتب را به تلفن ۱۲۴ اعلام کنند.
*به طور میانگین ۳۰ درصد بر نرخ نان افزوده شده است
حسینقلی قوانلو  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران پیش ازین درباره قیمت ‌نان با اشاره به افزایش هزینه‌های نانوایی‌ها اعلام کرد: طبق محاسبه صورت گرفته هزینه‌های بخش نانوایی ۶۵ درصد رشد یافته است و به دلیل زیان دهی مجبور به افزایش نرخ نان شدیم.
وی گفته بود: طبق بررسی‌های کمیته‌ای درتنظیم بازار، به طور میانگین ۳۰ درصد بر نرخ نان افزوده شده که ۵۰ درصد از هزینه‌های نانوایی‌ها را شامل می‌شود، همچنین نیروی انسانی در نانوایی‌ها ۴۳ درصد، خمیرمایه سه تا چهار برابر و برق، آب و گاز نیز افزایش یافته است.
این مسئول  با بیان‌ اینکه اخیرا نانوایی‌ها به سمت آرد فروشی رفته بودند و بخشی از آرد سهمیه‌ای دریافتی را پخت نمی‌کردند، افزود: با ابلاغ قیمت جدید، نظارت‌ها و رصدها بیشتر می‌شود.
به گزارش ایسنا؛ براساس اعلام کارگروه آرد و نان، نرخ بربری با وزن ۴۲۰ گرم هزار تومان و با وزن ۵۴۰ گرم ۱۵۰۰ تومان، لواش با وزن ۱۴۰ و ۱۵۰ گرم به ترتیب ۴۰۰ و ۴۵۰ تومان، تافتون با وزن ۲۵۰ گرم یارانه‌ای یک و دو به ترتیب ۷۵۰ و ۸۰۰ تومان و سنگک با وزن ۴۵۰ و ۴۸۰ گرم به ترتیب ۱۵۰۰ و دو هزار تومان تعیین شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد