hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دو حمام قدیمی اسدآباد در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی کشور

دو حمام قدیمی اسدآباد در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی کشور

مدیر اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اسدآباد از پیگیری ثبت دو حمام قدیمی شهر آجین و روستای کمک سفلی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.
کامران اکبری شایگان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حمام قدیمی روستای کمک سفلی مربوط به اوایل دوران قاجاریه یکی از حمام‌های قدیمی این شهرستان بوده که این حمام تا سال ۹۴ فعال بوده است و اهالی روستا  از این حمام عمومی استفاده می‌کرده‌اند.
وی با بیان اینکه حمام کمک سفلی به عنوان آخرین حمام فعال شهرستان اسدآباد به شمار می‌رود که تا سال ۹۴ فعال بوده است، افزود: در حال حاضر پرونده این حمام قدیمی برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تاییدیه خود را از استان اخذ کرده و برای تاییدیه نهایی به تهران ارسال شده که قطعا تا پایان سال این اثر تاریخی به عنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان ثبت فهرست آثار ملی کشور خواهد شد.
اکبری شایگان همچنین با اشاره به حمام قدیمی شهر آجین نیز تصریح کرد: حمام قدیمی شهر آجین متعلق به دوران قاجاریه نیز برای پیگیری ثبت در فهرست آثار ملی کشور دارای برخی نواقص بود که خوشبختانه این‌نواقص مرتفع شده و برای ثبت این اثر تاریخی نیز پیگیر هستیم که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا اوایل سال آینده این حمام قدیمی هم ثبت فهرست آثار ملی کشور خواهد شد.
مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد همچنین با اشاره به حمام نیلوفر اسدآباد مربوط به دوره صفویه نیز یادآور شد: این اثر تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ۵۰۴۹در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
اکبری شایگان با بیان اینکه در حال حاضر  مرمت این اثر تاریخی دارای ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی بوده و تنها مرمت محوطه بیرونی آن باقی مانده است، افزود: مالکیت این اثر تاریخی مربوط به شهرداری شهر بوده و تمامی مرمت و بازسازی اثر از محل اعتبارات میراث فرهنگی هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: با توافق میراث فرهنگی و شهرداری شهر تصمیم بر آن است برای این اثر تاریخی برای راه اندازی نمایشگاه آثار صنایع دستی و میراث فرهنگی شهرستان و یا سفره خانه سنتی سرمایه گذار بخش خصوصی انتخاب و جذب شود.
اکبری شایگان با تاکید بر اینکه طبق توافق میراث فرهنگی با شهرداری شهر طرح مرمت و معرفی استادکار خبره برای مرمت و بازسازی حمام نیلوفر را اداره میراث فرهنگی انجام داده، بیان کرد: برای بازسازی و مرمت محوطه بیرونی حمام نیلوفر شهرستان به عنوان یکی از آثار تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور متعلق به دوران صفویه، اداره میراث فرهنگی نوع مصالح را به شهرداری شهر برای مرمت اعلام کرده و قرار بر آن شد که شهرداری شهر هزینه لازم را برای مرمت محوطه بیرونی تامین کند که تامین اعتبار آن توسط شهرداری انجام و مصالح لازم خریداری شد که هم اکنون این مصالح در انبار شهرداری شهر دپو بوده و به دلیل تغییر شهردار شروع کار باقی مانده و به تاخیر افتاده است که امیدواریم با آغاز به کار شهردار جدید هرچه سریعتر عملیات اجرایی طرح مرمت محوطه بیرونی این اثر انجام شود.
به گزارش ایسنا، شهرستان اسدآباد دارای ۱۵۸ آثار تاریخی و باستانی بوده که ۵۸ اثر ثبت آثار ملی کشور شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد