hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف دارو در ایرانی‌ها، "خودسرانه" است

۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف دارو در ایرانی‌ها، "خودسرانه" است

مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ایرانی‌ها بیش از استاندارد جهانی دارو مصرف می‌کنند و ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف داروها بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف می‌شوند.
دکتر ندا محمدسعید اظهار کرد: هنگامی که مقدار کافی دارو برای درمان تجویز نمی‌شود، داروی تجویزشده تا انتها به مصرف نمی‌رسد و در نهایت مصرف بیش از حد و سوءمصرف داروهای ضد میکروبی و همچنین ضعف اقدامات پیشگیری و کنترل عفونت‌ها از مهم‌ترین علل بروز مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از وبدا دانشگاه علوم پزشکی دزفول، وی افزود: حتی با مصرف نادرست آنتی بیوتیک ممکن است علائم بیماری بعد از دو تا سه روز از بین برود ولی این دلیلی بر خاتمه روند درمان با آنتی بیوتیک نیست زیرا این عمل، تنها باکتری‌های حساس را از بین می‌برد و تعدادی باکتری دیگر را در محل درگیر باقی می‌گذارد که منجر به رشد دوباره باکتری مقاوم و بروز عفونت ثانویه در همان محل می‌شود.
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: مصرف نادرست و نابجای آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به از بین رفتن میکروب‌های مفید در دستگاه گوارش شود که خود منجر به ایجاد ناراحتی‌های گوارشی و بیماری‌های دیگر خواهد شد.
وی گفت: آنتی بیوتیک باید بر اساس تجویز پزشک و نه خود درمانی و با همان مقداری که پزشک تجویز کرده است، مصرف شود.
محمدسعید افزود: مصرف غیر منطقی و خودسرانه دارو نه تنها موجب درمان بیماری نمی‌شود بلکه باعث ایجاد عوارض دارویی در طولانی مدت نیز خواهد شد.
وی با بیان اینکه موضوع مقاومت میکروبی یک تهدید جهانی است و باید برنامه‌های کاربردی و عملیاتی به منظور جلوگیری از این بیماری غیرواگیر و فراگیر صورت گیرد، گفت: طبق تحقیقات انجام‌شده، ایرانی‌ها بیش از استاندارد جهانی دارو مصرف می‌کنند و ۱۰ تا ۱۵ درصد مصرف داروها بدون مشورت با پزشک و خودسرانه مصرف می‌شوند.
به گزارش ایسنا، هفته آنتی بیوتیک‌ها از ۲۲ تا ۲۸ آبان‌ماه و شعار جهانی هفته آگاه‌سازی آنتی بیوتیک‌ها در سال جاری "آگاهی را افزایش دهید، مقاومت میکروبی را متوقف کنید" نامگذاری شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد