hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > قرص مدافینیل ۱۰۰ برای چیست؟ عوارض، تداخل و قیمت آن

قرص مدافینیل ۱۰۰ برای چیست؟ عوارض، تداخل و قیمت آن

مدافینیل دارویی است که برای اختلالات خواب و بیدار ماندن تجویز می‌شود.اطلاعاتی از قرص مدافینیل در بارداری و شیردهی، تفاوت مدافینیل و ریتالین و... را آورده ایم.

مدافینیل جز داروهای محرک مغز است که برای اختلالات خواب توسط پزشک تجویز می شود.در این مطلب به معرفی مدافینیل چیست؟ موارد مصرف، عوارض، تداخلات قرص مودافینیل می پردازیم و اطلاعاتی از تفاوت مدافینیل و ریتالین را در اختیار شما قرار می دهیم و به سوالاتی مانند مدافینیل و قهوه با هم تداخل دارد؟، آیا مدافینیل اعتیاد آور است؟ و... پاسخ می دهیم:

معرفی داروی مدافینیل

نام علمی(ژنریک)

مدافینیل Modafinil

نام تجاری

موفینال، نارکوفیلین، پروفینیل، استامود

نوع 

داروهای سرکوب کننده اشتها و محرک مغز 

اشکال

قرص، 

کاربرد

کنترل نارکولپسی، اختلالات خواب ناشی از شیفت کاری و اختلالات خواب ناشی از آپنه خواب 

گروه سنی

بزرگسالان

دسترسی

با نسخه-بدون نسخه

تداخل دارویی

 قرص های ضد بارداری، ایزوکربوکسازید , اومبیتاسویر

عوارض مصرف

 سردرد، کم شدن اشتها، احساس درد در شکم، درد در قفسه سینه

 

مدافینیل
قرص مدافینیل 100

 مدافینیل چیست؟

 مدافینیل(به انگلیسی Modafinil) جز داروهای سرکوب کننده اشتها و محرک مغز است که برای کنترل نارکولپسی، اختلالات خواب ناشی از شیفت کاری و اختلالات خواب ناشی از آپنه خواب توسط پزشک تجویز می شود.

مکانیسم اثر مدافینیل یا نحوه ای عملکرد این دارو به این صورت است که با تاثیر گذاری بر روی گیرنده‌ های مغز به مانند داروی محرک سیستم عصبی تاثیر می گذارد و در نهایت به کاهش علائم خواب آلودگی و بالا رفتن سطح هوشیاری منجر می‌شود. داروی مدافینیل را ی توان به صورت قرص با دوزهای 100 و 200 میلی گرم از داروخانه ها تهیه کرد.

هشدار مصرف مدافینیل

  • حساسیت: اگر نسبت به مفینال یا هر داروی دیگری حساسیت دارید با پزشک خود در میان بگذارید زیرا این دارو حاوی مواد غیر فعال باشد که میتوانند منجر به واکنش های آلرژیک یا دیگر مشکلات شوند. حساسیت های پوستی که در صورت بروز دانه های پوستی ، علائم حساسیت آنافیلاکسی و آنژیوادم باید دارو قطع شود.
  • بارداری: مفینال در بارداری در گروه C قرار دارید یعنی فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. در صورتی که فواید مصرف داروی مفینال از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد.
  • شیردهی: مصرف مدافينيل در زنان شیرده باید با احتیاط انجام شود. متابولیت فعال مدافینیل، در شیر مادر وجود دارد.
  • سالمندان: مصرف مدافينيل در سالمندان با احتیاط مصرف شود. 
  • سابقه پزشکی: قبل از مصرف داروی مفینال سابقه پزشکی خود مانند مشکلات قلبی(مانند بزرگش دن قلب،مشکل دریچه میترال،درد قفسه سینه،حمله قلبی،ضربان قلب نامنطم، درد قفسه سینه،ضربان قلب نامنظم)-فشار خون بالا، مشکلات کبدی،اختلالات روحی و ذهنی(مانند افسردگی،-سابقه ابتلا شخصی یا خانوادگی به مصرف مواد(مانند اعتیاد به مواد مخدر یا الکل) را به پزشک اطلاع دهید.
  • سرگیجه: داروی مفینال ممکن است موجب سرگیجه شما شود.الکل یا ماریجوانا میتوانند شما را حتی بیشتر دچار سرگیجه کند.
  • جراحی: در صورت مصرف داروی مفینال، پیش از جراحی،درباره تمام داروهای که مصرف می کنید از جمله تمام داروهای با نسخه و بدون نسخه و همچنین داروهای گیاهی)با پزشک یا دندان پزشک خود صحبت کنید.
  • یک هفته قبل از شروع درمان با داروی مفینال، انجام تست بارداری در زنان متاهلی که در سنین باروری می باشند، الزامی است.
  • مصرف مدافینیل در بیماران مبتلا به آنژین، آریتمی، سابقه سکته قلبی قبلی، هایپرتروفی بطن چپ، نارسایی دریچه میترال توصیه نمی شود.
  • نسبت به احتمال شكست روش‌های جلوگیری از بارداری در حین درمان با این دارو به بیمار هشدار دهید.
مدافینیل
قرص مدافینیل 200

 موارد مصرف مدافینیل

  •  اختلال افسردگی اساسی
  • خستگی مربوط به مولتیپل اسکلروزیس (MS)
  • خواب آلودگی بیش از حد روزانه مربوط به بیماری پارکینسون
  • خواب آلودگی بیش از حد مربوط به آپنه خواب مرتبط با نارکولپسی
  • شیفت کاری بیش از حد در طول شب مربوط به اختلال خواب کار
  •  خستگی شدید مربوط به سرطان ، (در بیمارانی که تحت درمان فعال هستند)
  • اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD)

7 نکته درباره نحوه استفاده از مدافینیل

  1. قبل از شروع درمان با قرص مدافینیل بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. دوز و مقدار قرص مدافینیل از فردی به فرد دیگر متفاوت است.بنابراین دارو را دقیقا همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده کنید و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  3. تغییر مقدار داروی مصرفی در هر نوبت و قطع دارو باید توسط پزشک انجام شود.
  4. مصرف طولانی مدت قرص مدافینیل ممکن است وابستگی ایجاد کند.
  5. فشار خون خود را به صورت منظم و دوره ای چک کنید.
  6. گر دیابت دارید قند خون خود را به صورت منظم و دوره ای چک کنید
  7. به توصیه های غذایی که پزشک به شما داده دقت کنید.
مدافینیل
عکس قرص مدافینیل

 مقدار مصرف مدافینیل

مقدار مصرف مدافینیل در بزرگسالان:

  • خواب آلودگی بیش از حد مربوط به آپنه خواب مرتبط با نارکولپسی: 200 میلی گرم به عنوان یک دوز واحد روزانه در صبح. توجه: دوزهای حداکثر 400 میلی گرم یک بار در روز به خوبی تحمل شده اند ، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این دوز مزایای بیشتری به همراه داشته باشد.
  • شیفت کاری بیش از حد در طول شب مربوط به اختلال خواب کار: دوز اولیه: 200 میلی گرم به عنوان یک دوز واحد تقریبا 1 ساعت قبل از شروع شیفت کاری
  • خستگی شدید مربوط به سرطان ، (در بیمارانی که تحت درمان فعال هستند):  100 میلی گرم یک بار در روز به مدت 3 روز و به دنبال آن 200 میلی گرم یک بار در روز در طی درمان فعال.
  •  اختلال افسردگی اساسی: 100 میلی گرم در روز به مدت 3 تا 7 روز ، سپس به 200 میلی گرم در روز افزایش یابد. دوز را بر اساس پاسخ و تحمل می توان تا 400 میلی گرم در روز تنظیم کرد.
  • خستگی مربوط به مولتیپل اسکلروزیس (MS): 100 میلی گرم در روز ؛ ممکن است دوز روزانه بر اساس پاسخ و تحمل به میزان 100 میلی گرم در فواصل 1 هفته تا 200 میلی گرم در روز در 1 یا 2 دوز منقسم (صبح و ظهر) افزایش یابد. دوزهای حداکثر 400 میلی گرم در روز ارزیابی شده است. با این حال ، دوزهای> 200 میلی گرم در روز اثر بیشتری نشان نداده اند.
  • خواب آلودگی بیش از حد روزانه مربوط به بیماری پارکینسون: 100 میلی گرم یک بار در روز ؛ ممکن است دوز بعد از 1 هفته به 200 میلی گرم در روز افزایش یابد.

مقدار مصرف مدافینیل در کودکان 6 سال و نوجوانان 13 سال:

  • وزن بیمار <30 کیلوگرم: خوراکی: 200 تا 340 میلی گرم یک بار در روز
  • وزن بیمار> 30 کیلوگرم: خوراکی: 300 تا 425 میلی گرم یک بار در روز

عوارض مدافینیل

این لیست عوارض قرص مدافینیل کامل نیست در صورت مشاهده و احساس هر نوع عارضه حتما با پزشک مشورت کنید.

منع مصرف مدافینیل

  • بارداری
  • شیردهی
  • حساسیت شناخته شده به مدافینیل، آرمدافینیل، یا هر یک از اجزای فرمولاسیون.
مدافینیل
مدافینیل

 تداخل دارویی مدافینیل

تداخل دارویی مدافینیل ممکن است عملکرد و تاثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. از جمله داروهایی که با قرص مدافینیل تداخل دارند، عبارتند از:

  • قرص های ضد بارداری می‌تواند تاثیر این دارو را به طور کلی از بین ببرد.
  • همچنین قرص های کاربامازپین و فنوباربیتال می تواند تاثیر این دارو را کاهش دهد.

جدول تداخل دارویی مدافینیل

آبماسیکلیب آسبروفیلین آسوناپرویر
آواپریتینیب آکسیتینیب بداکیلین
بوسوتینیب کپماتینیب کوبیمتینیب
نورتریپتیلین  لینزولید فنلزین
ایزوکربوکسازید اومبیتاسویر پاریتاپرویر

وکسلوتور

آواپریتینیب  کپماتینیب
دفلازاکورت  لوونورژسترول ایمی پرامین
داسابوویر دفلازاکورت الباسویر
انکورافنیب انترکتینیب فدراتینیب
لمبورکسانت لترموویر لوماتپرون
نراتینیب نیسولدیپین اولاپاریب
پیماوانسرین پرتومانید رانولازین
ریمگپنت سیمپرویر سوفوسبوویر
سونیدگیب تازمتوستات ولپاتاسویر
ونتوکلاکس وریکونازول  وکسلوتور
کلاریترومایسین کلوبازام دوکسوفیلین
سلومتینیب سیمپرویر سوفوسبوویر

این جدول شامل همه تداخل های دارویی قرص مدافینیل نیست و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف این دارو ممکن روی نتایج برخی آزمایش های پزشکی از جمله دیابت و فشار خون تأثیر گذار باشد.

مصرف بیش از حد مدافینیل

قرص مدافینیل را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک، مصرف نکنید و اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

 فراموش کردن مصرف یک نوبت مدافینیل

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید.

شرایط نگهداری از دارو مدافینیل

  • قرص مدافینیل را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • قرص مدافینیل را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • به تاریخ انقضای داروی مدافینیل توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
مدافینیل
عکس قرص مدافینیل 200

 اطلاعات تخصصی درباره مدافینیل

مکانیسم اثر

مکانیسم دقیق عمل مشخص نیست. نشان داده شده است که مدافينيل با مسدود کردن ناقلين دوپامين ، دوپامين را در مغز به طور قابل توجهي افزايش مي دهد. با این حال ، میل کمتری به گیرنده های دوپامین در مقایسه با آمفتامین ها دارد. مطالعات EEG نشان داده است که مدافينيل امواج آلفا با فرکانس بالا را افزايش مي دهد در حاليکه فعاليت موج دلتا و تتا را کاهش مي دهد ، تأثيري که با افزايش تعميم ذهني همخواني دارد. مطالعات همچنین نشان داده است انتقال عصبی با واسطه GABA از طریق افزایش گردش سروتونین و افزایش فعالیت گیرنده های 5-HT2 و اینکه یک سیستم سالم آلفا آدرنرژیک مرکزی برای فعالیت مدافینیل مورد نیاز است ، نشان داده است.

فارماکودینامیک

مدافينيل يك داروي محرك است كه به عنوان "يك عامل تشديد كننده بيداري" به بازار عرضه مي شود و يكي از محرك هاي مورد استفاده در درمان ناركولپسي است. نارکولپسی به دلیل اختلال در عملکرد خانواده ای از پپتیدهای تقویت کننده بیداری و خواب آور ، اورکسین ها ایجاد می شود که سلول های عصبی آنها توسط مدافینیل فعال می شود. فعال سازی نورون پرکسین با روان درمانی و سرخوشی همراه است. مدافينيل براي شكايت از كمبود انرژي يا خستگي کاربرد ندارو، اما به نظر می رسد برای برخی از بیماران بسیار مفید است. همچنین ، این ماده در درمان هایپرسومنیا ، اختلالی که در آن بیماران توانایی خواب معنی دار را ندارند و ممکن است به ده ساعت یا بیشتر در روز نیاز داشته باشد، استفاده شده است. مطالعات اخیر نشان داده است که مدافینیل ممکن است به معتادان به کوکائین که بهبود یافته اند در مبارزه با اعتیاد کمک کند.

فارماکوکینتیک

جذب : این دارو متعاقب تجویز خوراکی از مسیر گوارشی به خوبی جذب می شود و حداکثر غلظت پلاسمایی آن طی 2 تا 4 ساعت حاصل می شود.

توزیع : میزان اتصال به پروتئین های پلاسما (عمدتا آلبومین) حدود 60درصد است.

زمان رسیدن به اوج غلظت سرم: 2 تا 4 ساعت. ممکن است با غذا 1 ساعت به تأخیر بیفتد.

متابولیسم : مدافینیل در کبد از طریق چندین مسیر از جمله CYP3A4 متابولیزه می شود و متابولیت اصلی آن اسید مدافینیل است که غیرفعال می باشد.

حذف : دفع دارو از طریق ادرار است. (80%) و نیمه عمر حذف آن بعد از تجویز چند دوز 15 ساعت می باشد.

دفع: ادرار (80٪ به عنوان متابولیت ، <10٪ به عنوان داروی بدون تغییر). مدفوع (1٪)


قیمت قرص مدافینیل

نام تجاری تولید کننده قیمت به ریال در آذر 1402
قرص مدافنیل-حکیم 200 میلی گرم
قرص مدافنیل ایران دارو 200 میلی گرم
قرص پروفینیل 100 میلی گرم
قرص مدافنیل رازک 200 میلی گرم
قرص مدافنیل تولیددارو 100 میلی گرم
قرص موفینال 100 میلی گرم
قرص نارکوفینیل 100 میلی گرم
قرص استامود 100 میلی گرم
قرص مدافنیل ایران دارو 100 میلی گرم
قرص استامود 200 میلی گرم
قرص مفینال 200 میلی گرم
قرص مدافنیل میلفارم 100 میلی گرم
قرص مدافنیل رازک 100 میلی گرم
قرص مدافنیل تولیددارو 200 میلی گرم

 دارو های هم گروه مدافینیل

  • کافئین
  • فن ترمین 
  • دوکساپرام
  • سیبوترامین
  • متیل فنیدات
  • دکس متیل فنیدات  
  • فن دی مترازین تارترات
  •  دی اتیل پروپیون هیدروکلراید


پرسش های متداول

تفاوت مدافینیل و ریتالین چیست؟

ریتالین و مودافینیل دو داروی محرک مغزی هستند که هر دو با تاثیر بر میزان دوپامین در مغز اثرات خود را بر جای می‌گذارند اما ریتالین می‌‌تواند اعتیادآور باشد.در کل ریتالین دارای اثرات قوی‌تر و عمیق‌تری در مقایسه با مودافینیل است.

مدافینیل و قهوه با هم تداخل دارد؟
 نوشیدنی ها و خوراکی های حاوی کافئین مانند قهوه، اثرات محرک مدافینیل را افزایش می دهد. 
آیا مدافینیل اعتیاد آور است؟
مدافینیل اعتیاد آور نیست و باعث وابستگی نمی‌شود و ایجاد نشئگی نمی‌کند ولی ممکن است با قطع مصرف دارو دوباره عوارض بیماری عود کند.
مدافینیل بدون نسخه است؟
خیر، قرص مودافینیل را باید با نسخه تهیه کرد.
قرص مدافینیل برای چیست؟
قرص مدافینیل برای کنترل نارکولپسی، اختلالات خواب ناشی از شیفت کاری و اختلالات خواب ناشی از آپنه خواب استفاده می‌شود.


سخن آخر

قرص مدافینیل 100 و 200 برای درمان نارکولپسی (بیماری که باعث خواب‌ آلودگی بیش از حد در طول روز می‌ شود) و اختلال خواب شیفت کاری استفاده می شود و با عوارضی چون سردرد، کم شدن اشتها، احساس درد در شکم، درد در قفسه سینه همراه است و با قرص های ضد بارداری تداخل دارویی دارد. ما در مطلبی به معرفی داروی قرص وارفارین چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی کومادین پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید. اگر درباره قرص مدافینیل، نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایرین به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد