hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایلام| دردسر نان بی‌کیفیت گران

ایلام| دردسر نان بی‌کیفیت گران

اگرچه در فروردین‌ماه سال جاری قیمت نان در استان ایلام بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش‌یافته، اما کیفیت نان همچنان پایین است و این افزایش قیمت باعث بهبود کیفیت آن نشده است. 

به گزارش مهر، استان ایلام دارای ۷۰۰ واحد نانوایی فعال در حوزه شهری و روستایی است و طبق اعلام کارشناسان این استان از جمله مناطقی است که بالاترین میزان سرانه مصرف نان را در کشور دارد.

کیفیت نان متناسب با قیمت‌ها نیست

یکی از شهروندان ایلامی اظهار داشت: نانوایی‌های مختلف و زیادی در سطح شهر ایلام وجود دارد و حتی عده‌ای از زنان با برپایی کارگاه‌های خانگی نان‌های محلی می‌پزند. اسد کریمی اظهار داشت: با وجود این همه نانوایی و افزایش قیمت، متأسفانه کیفیت پخت نان در شهر ایلام به‌عنوان مرکز استان مطلوب نیست و به نظر می‌رسد توجه به آموزش خبازان در استان ضروری باشد.

آرد بی‌کیفیت در استان ایلام وجود ندارد

مدیرکل استاندارد استان ایلام نیز اظهار داشت: کارشناسان این اداره کل به‌طور متناوب بخش‌هایی نظیر تناسب آرد با نوع نان، وجود جوش‌شیرین در نان، دستگاه‌های پخت نان، استفاده یا عدم استفاده از جوهر قند در نان و کنترل نمک مصرفی در شهرستان‌های استان را بازرسی می‌کنند. مهناز همتی تصریح کرد: به‌طور مکرر از کارخانه‌های آرد استان بازرسی به عمل می‌آید و خوشبختانه در حوزه تولید آرد هیچکدام از کارخانه‌های آرد مشکلی ندارند، ضمن اینکه کارشناسان در این اداره کل در کارخانه‌های آرد برای نظارت و کنترل کیفیت آرد مصرفی مستقر هستند.

بخشی از مشکلات کیفیت نان مربوط به ماشین‌آلات است

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام نیز دراین‌ارتباط اظهار داشت: وضعیت کارخانه‌های آرد در یک سطح بسیار مطلوبی است و انواع آرد بسیار کیفی تولید می‌شود. کامران سلیمان پور عنوان کرد: نهایتا برای اینکه آرد تبدیل به یک نان معقول شود زنجیره‌ای از فعالیت‌ها را نیاز دارد که بخشی از آن مواد اولیه است که این اتفاق با همکاری شرکت غله و مرکز پژوهش‌های غلات در سطح کشور در حال انجام است و به‌صورت هفتگی نمونه‌برداری و کنترل می‌شود. او بیان داشت: نکته مهم در رابطه با تجهیزات، ماشین‌آلات تولید نان و همچنین نیروی انسانی است که نان را تولید می‌کند، در این سه حوزه اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی ایلام تصریح کرد: متأسفانه بخشی از مشکلات در زمینه کیفیت نان به ماشین‌آلات تولید نان برمی‌گردد که هنوز یک سری دستگاه‌های بسیار قدیمی در استان وجود دارد. او ادامه داد: این عزم در استان وجود دارد که بتوانیم این فناوری پخت را عوض کنیم.

طرح ضربتی و تشدید نظارت و بازرسی از نانوایی‌های شهرستان ایلام

فرماندار ایلام در اینباره گفت: در پی گزارش‌های مردمی در خصوص کیفیت نان کارشناسان و بازرسان فرمانداری ایلام، به‌اتفاق قاضی تعزیرات حکومتی و بازرسان صنعت، معدن و تجارت، اداره غله استان، مرکز بهداشت و نیروی انتظامی، از نانوایی‌های سطح شهر ایلام بازدید کردند. معروف بسطامی تصریح کرد: در این بازدیدها ضمن رسیدگی و بررسی درخواست‌ها و شکایات مردمی، به وضعیت وزن چانه و کیفیت پخت نان رسیدگی شد. تعدادی از نانوانی ها به خاطر کسری وزن چانه (کم‌فروشی) به پرداخت جریمه نقدی محکوم و پرونده آن‌ها جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارجاع شد. او اظهار داشت: از چند وقت پیش‌طرح ضربتی و تشدید نظارت‌ها بر روند فعالیت نانوایی‌ها در دستور کار فرمانداری ایلام و دستگاه‌های نظارتی متولی قرارگرفته است. او تصریح کرد: رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها ضروری و از مطالبات به‌حق مردم است که ما به جد پیگیر این موضوع هستیم. بسطامی اظهار داشت: تحویل نان بی‌کیفیت به مردم به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و نانوا در قبال این موضوع مسئول و پاسخگو است و لازم است بین نانوایی‌های سطح شهر برای ارتقا کمیت و کیفیت نان آن‌ها رقابت ایجاد شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد