hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ در کردستان؛ قیمت مرغ نجومی‌ شد

افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ در کردستان؛ قیمت مرغ نجومی‌ شد

افزایش سرسام‌آور قیمت مرغ در استان کردستان در چند روز اخیر آه مصرف‌کنندگان را درآورده است.
گرانی و افزایش قیمت‌ها دیگر به یک اصل در کشور تبدیل شده و در چندسال اخیر راهکار عملی برای کنترل آن اندیشیده نشد. مرغ، گوشت،ماهی، تخم مرغ و ... به عنوان یکی از مواد پروتئینی مهم در تغذیه انسان روز به روز در حال دور شدن از سر سفره مردم بوده و این خود می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.
چند روزی است که قیمت مرغ دوباره در کشور از جمله استان کردستان روند افزایشی به خود گرفته و ظاهرا تنها کسانی که کاری از دستشان برای کنترل این قیمت‌ها برنمی‌آید مسئولین متولی این حوزه هستند که میز و صندلی خود را چسپیده‌اند و آن را به هیچ قیمتی رها نمی‌کنند.
با این روند افزایش قیمت مواد غذایی تنها کسانی که آسیب می‌بینند مردم و بلاخاص قشر ضعیف و ناتوان هستند که روز به روز بر آنها فشار بیشتری وارد می‌شود. با یک سرکشی به بازار سنندج به خوبی می‌توان دید که افزایش قیمت‌ها که در چند روز گذشته قیمت مرغ شاخص آنها بوده، چگونه باعث نارضایتی و یأس مردم شده است.
علی یوسفی یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره افزایش قیمت مرغ که در چند روز گذشته به یکباره افزایش چهار هزار تومانی داشته است، اظهار داشت: متاسفانه و واقعا مسئولان به هیچ عنوان به فکر معیشت مردم نیستند و این در حالی است که نه تنها مرغ و گوشت بلکه هر قلم و کالایی با افزایش قیمت سرسام‌آور مواجه است.
وی افزود: مردم استان کردستان که بیشتر یا با حقوق چندرغاز و یا بیکارند در حال گذاران زندگی هستند دیگر به واقع قدرت تحمل این همه فشار اقتصادی را ندارند و همین خود باعث بسیاری از مشکلات اقتصادی شده است.
این شهروند سنندجی تصریح کرد: مسئولان به واقع باید فکر به حال مردمی داشته باشند که با این افزایش قیمت‌ها روز به روز فشار بیشتری بر آنها وارد می‌شود.
در ادامه تیمور محمدی یکی از فروشندگان مرغ در سنندج اظهار داشت: اینکه قیمت‌ها روز به روز و هفته به هفته در حال افزایش است تنها به ضرر مصرف‌کننده و خرده فروشان است چراکه این افزایش قیمت‌ها هم به عرضه کننده خرد و هم مصرف‌کننده فشار زیادی را وارد می‌کند.
وی افزود: از روزی که این افزایش قیمت‌ها در استان و در کشور اتفاق افتاده است از مشتری‌های ما نیز کاسته شده و دلیل آن هم این است که دیگر خانواده‌ها قدرت خرید گوشت مرغ را از دست داده‌اند.
این فروشنده مرغ سنندجی اذعان کرد: هستند کسانی که تنها یک ماه یا دو ماه یکبار برای خرید مرغ به مغازه بنده مراجعه می‌کنند و این از فشار مالی بر مردم حکایت دارد، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان باید فکری به حال این مردم داشته باشند.
آزاد صلاحیان یکی دیگر از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره افزایش اخیر قیمت مرغ در استان کردستان اظهار داشت: گوشت چند سال گذشته که قیمت گوشت مرغ در مقایسه با قیمت‌های امروزی غیر قابل مقایسه بود مردم سفره‌های خود را آراسته‌تر می‌دیدند و همیشه یک پروتئین در سر سفره‌ها وجود داشت اما امروز پروتئین به کلی از سفره‌های مردم در حال خارج شدن است و مردم متاسفانه به سمت استفاده از غذاهای ناسالم سوق پیدا کرده‌اند.
وی بیان کرد: بنده به عنوان یک شهروند ایرانی باید بدانم که چرا این قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش پیدا کردن است مگر چگونه می‌شود که قیمت مرغ در چند سال اخیر صدها درصد افزایش قیمت داشته باشد.
این شهروند سنندجی تصریح کرد: اگر شرایط گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها ادامه دارد باشد فقط مردم بی‌بضاعت و فقیری هستند که بیشتر جمعیت استان و کشور را تشکیل داده‌اند ضرر کرده و بیشترین فشار بر این قشر از جامعه تحمیل می‌شود.
در همین باره شهریار حنیفی، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: افزایش قیمتی که در چند روز اخیر در بازار مرغ کشور و استان، ناشی از قطع ارز 4200تومانی و ارز نیمایی برای تامین نهاده بوده است.
وی افزود: در حال حاضر قیمت مرغ درب مرغداری‌ها 20هزار و 800 تومان، در عمده فروشی‌ها 29هزار تومان و در خرده فروشی‌های سطح استان 31هزار تومان عرضه می‌شود.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزایش قیمت گوشت مرغ در گذشته را قیمت بالای گوشت مرغ در تهران دانست و گفت: بسیاری از مرغداران گوشت مرغ را به صورت قاچاق از شهرستان‌ها برای فروش و سود بیشتر به تهران برده و همین خود باعث افزایش قیمت می‌شود.
حنیفی در پایان سخنان خود بیان کرد: قیمت 31هزارتومانی عرضه مرغ در استان مصوبه کشوری است و با این شرایط هیچ‌گونه کاهش قیمتی نخواهیم داشت و احتمالا با افزایش قیمت بیشتر نیز مواجه خواهیم شد!
مسئولان جهاد کشاورزی و متولیان بازار استان کردستان در حالی هر بار افزایش قیمت‌‌ها به ویژه مرغ و گوشت را به یک موضوع ربط داده و دنبال توجیه‌گری هستند که روز به روز توان خرید مردم کاهش یافته و از سویی دیگر بررسی و بازدیدهای میدانی خبرنگاران تسنیم از وضعیت بازار سنندج حاکی از آن است که در برخی از مراکز عرضه مرغ دست‌یافتنی نیست و برخی از فروشندگان نیز در سایه نبود نظارت بر بازار، مرغ را با قیمت بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
در پایان آنچه مهم است کنترل قیمت‌ها و کمک به معیشت مردمی است که در چند سال اخیر بیشترین فشارها را تحمل کرده‌اند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد