hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش ۴۰ درصدی قیمت حبوبات در اراک/سویا ۲۵۰ درصد گران شده

افزایش ۴۰ درصدی قیمت حبوبات در اراک/سویا ۲۵۰ درصد گران شده

رئیس اتحادیه خوار و بار اراک گفت: میانگین قیمت حبوبات نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته است.
حسین عباسی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: میانگین قیمت حبوبات در ۶ ماه ابتدایی امسال تا ۴۰ درصد افزایش داشته، اما برخی کالاها نسبت به سال قبل تا ۷۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند مثلا در خصوص عدس و نخود افزایش ۷۰ درصدی، لپه ۳۵ درصد و لوبیا چیتی ۱۰ درصدی را شاهد بوده ایم .
وی افزود: ۸۰ درصد عدس، نخود و لپه به صورت وارداتی تامین و قیمت آن متناسب با دلار محاسبه می شود لذا افزایش قیمت در این محصولات بیشتر بوده است.
 رئیس اتحادیه خوار و بار لبنیات تصریح کرد: در فصل برداشت محصولات داخلی قرار داریم ولی به نظر می رسد افزایش قیمت چشمگیری در این محصولات تولید داخل ایجاد شود و قیمت محصولات وارداتی نیز وابسته به دلار و شرایط اقتصادی کشور و تحریم هاست.
عباسی با اشاره به اینکه کمبودی در حوزه تامین حبوبات وجود ندارد، اضافه کرد: حدود دو هفته است که بازار حبوبات راکد شده اما آمار دقیقی از میزان مصرف مصرف کننده وجود ندارد.
وی اضافه کرد: برخی محصولات در کشور از جمله نخود، ماش، لوبیا چیتی، عدس و... صادرات دارند و برخی از جمله نخود کرمانشاه و لوبیا سفید صادر می شود. سویا نیز در حال حاضر به میزان کافی وجود دارد و کمبودی که در گذشته بود حل شده است. میانگین قیمت سویا نسبت به سال گذشته حدود ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.
عباسی ادامه داد: حاشیه سود قانونی بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است، اما گاهی اوقات برخی فروشنده ها کمتر از این مقدار هم سود را حساب می کنند لذا نمی توان قیمت دقیقی را برای مصرف کننده اعلام کرد. قیمت حبوبات بسته به کیفیت نیز متغیر است اما به طور میانگین عدس کیلویی ۳۸ تا ۴۰ هزارتومان، لوبیا چیتی ۴۳ الی ۴۵، نخود از ۳۳ تا ۳۵، لپه ۴۵ تا ۴۸ تومان به ازای هر کیلو به فروش می رسد. قیمت سویا برای ۱۸۰ گرم از این محصول ۸۵۰۰ تومان است و این در حالی است که سال گذشته قیمت همین میزان سویا ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ تومان بوده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد