hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > دادستان قزوین: ویلاهای غیرمجاز قلع‌وقمع شدند

دادستان قزوین: ویلاهای غیرمجاز قلع‌وقمع شدند

دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین گفت: در نیمه نخست سال جاری ۶۴۸ ویلای غیرمجاز را قلع‌وقمع کردیم که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ درصد رشد در این حوزه را نشان می‌دهد.

 محمد قاسمی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات شهید سلیمانی دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، با اشاره به اهتمام دادستانی برای اجرای قانون حفظ کاربری اراضی باغی و کشاورزی اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری 648 ویلای غیرمجاز را قلع‌وقمع کردیم که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 400 درصد رشد در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی علت افزایش تخلف تغییر کاربری‌‌ در قزوین نسبت به سایر استان‌ها را بالاتر بودن ارزش زمین در این استان دانست و گفت: متأسفانه قوانین موجود در حوزه تغییر کاربری به اندازه کافی بازدارنده نیستند و حتی اشکالاتی دارند؛ ضمن اینکه دستگاه‌های مختلفی مانند راه‌وشهرسازی، جهادکشاورزی و منابع طبیعی در حوزه زمین و اراضی متولی هستند که همین موازی‌کاری کار را سخت می‌کند.

قاسمی اضافه کرد: بزرگ‌ترین مشکل در این حوزه این است که دادگستری عضو کمیسیون تبصره یک ماده یک یا همان کمیسیون تغییر کاربری نیست که همین موضوع سبب شده که تصمیماتی در این کمیسیون گرفته شود که نتیجه آن ایجاد تخلفات گسترده و پرونده‌سازی در دستگاه قضائی است.

وی ادامه داد: در ضمن نهادهای مسئول در حوزه اراضی به ویژه سازمان امور اراضی امکانات و تجهیزات لازم برای قلع‌وقمع ساخت‌وسازهای غیرمجاز را در اختیار ندارند که همین موضوع جسارت متخلفان را بیشتر کرده است. در این میان حتی مشاهده شده که شوراهای روستایی و دهیاری‌ها با قول تغییر کاربری اراضی اقدام به جلب آرای مردم می‌کردند که باید این موارد با اصلاح قانونی در مجلس حل شود.

معضل جانشینی تملک بانک‌ها در واحدهای تولیدی

دادستان مرکز استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع حمایت از تولید و واحدهای صنعتی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر جانشینی بانک‌ها در بعضی از واحدهای تولیدی به یک معضل بزرگ برای صنعت استان قزوین تبدیل شده که علت آن ناتوانی تولیدکنندگان در بازپرداخت وام‌های سنگین حوزه تولید است که با سودهای سنگین در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.

قاسمی افزود: در 2 سال گذشته در راستای جهش تولید و همچنین پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید 22 جلسه در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری برگزار کردیم که بزرگ‌ترین دستاورد ما در طول این 2 سال مشروط کردن جانشینی بانک‌ها به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی است.

دستگاه قضایی قزوین جزو استان‌های برتر کشور در حوزه تکریم ارباب رجوع است

دادستان قزوین در ادامه درباره موضوع تکریم ارباب رجوع در دادگاه‌ها و دادسراهای استان گفت: به خاطر حجم بالای پرونده‌های ورودی به دادگستری فشار زیادی روی دوش کارکنان ما قرار دارد که البته این فشار به کسی مجوز نمی‌دهد که با مردم برخورد زننده‌ای داشته باشد. ضمن اینکه مجموعه قضائی استان قزوین در حوزه تکریم ارباب رجوع جزو استان‌های برتر کشور است.

قاسمی اضافه کرد: متأسفانه برخی از مردم به خاطر آشنایی نداشتن با قانون انتظارات فراقانونی از کارکنان و قضات دارند که به همین خاطر باید در حوزه تعامل کارکنان دستگاه قضا با مردم فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.

وی همچنین درباره رسانه‌ای شدن برخورد دستگاه قضا با مدیران دستگاه‌ها ادامه داد: اگر قوه قضائیه شفاف عمل نکند، نمی‌تواند از سایر قوا هم انتظار شفافیت داشته باشد؛ بنابراین اخبار برخورد قانونی با مدیران رسانه‌ای می‌شود تا مردم هم نسبت به کم‌وکیف این برخوردها آگاه شوند و از این طریق شاهد امیدآفرینی در موضوع مبارزه با تخلفات باشیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد