hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ماهانه5 ميليارد تومان يارانه به مراكز شبانه‌روزي توانبخشي معلولين ذهني پرداخت مي‌شود

ماهانه5 ميليارد تومان يارانه به مراكز شبانه‌روزي توانبخشي معلولين ذهني پرداخت مي‌شود

96 معلول ذهني آموزش پذير در 10 واحد خانه‌هاي كوچك تحت نظارت بهزيستي خراسان رضوي ساماندهي شده و بيش از نيمي از آنان به استقلال نسبي رسيده‌اند.
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-به گفته‌ي معاون توانبخشي مراكز شبانه‌روزي بهزيستي خراسان رضوي، 6 واحد از اين مراكز در مشهد، دو تا در چناران و دو واحد در تربت حيدريه مستقر هستند.
حميدرضا عليزاده گفت: ماهانه دويست و هفتاد و پنج ميليون تومان براي اين خانه‌ها يارانه پرداخت مي‌شود.
وي افزود: در مراكز شبانه‌روزي براي معلولين ذهني عادي ماهانه 2 ميليون تومان، براي معلولين ذهني مجهول الهويه دو ميليون و 400 هزار تومان و براي افراد داراي خانواده دو ميليون و 700 هزار تومان شهريه نگهداري و توانبخشي در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه در مجموع مراكز شبانه‌روزي 2466 نفر نگهداري و توانبخشي مي‌شوند گفت: 286 نفر از اين مددجويان زير 14 سال هستند.
وي خاطر نشان كرد: يارانه مراكز شبانه‌روزي در هر ماه 4 ميليارد تومان و در مراكز زير 14 سال 550 ميليون تومان مي‌باشد كه در مجموع تمام مراكز معلولين ذهني در استان حدود 5 ميليارد تومان يارانه توسط بهزيستي پرداخت مي‌شود.
به گفته‌ي اين مسؤول خانه‌هاي كوچك معلولين ذهني، پروژه‌اي است كه از 5 سال پيش و با ايده‌ي مستقل‌سازي اين مددجويان راه‌اندازي شده است.
عليزاده گفت: در اين 5 سال كه تعداد مراكز از دو به 10 مركز افزايش يافته، موفقيت‌هاي خوبي در مستقل‌سازي و اجتماعي‌ كردن مددجويان داراي معلوليت ذهني خفيف داشته‌ايم كه حتي بعضي از آنها ازدواج كرده و داراي خانواده شده‌اند.
وي ادامه داد: تعدادي از اين مددجويان در حال تحصيل در مدارس بيرون از مراكز هستند و همچنين تعدادي از آنان در مراكز توليدي و خدماتي مشغول كار شده‌اند.
وي گفت: سياست و برنامه‌ي اصولي و راهبردي بهزيستي، توانبخشي واقعي و پرهيز از مركز محوري است و تنها مددجوياني در مراكز باقي مي‌مانند كه هيچ رويكردي مبني بر توانبخشي، توانمندسازي و مستقل‌سازي در مورد آنها جواب ندهد و تنها راه، نگهداري از آنها در مراكز باشد.
وي همچنين با بيان اينكه براي پوشش مددجويان ذهني در خانه‌هاي كوچك محدوديت سني وجود ندارد گفت: مددجويان از دو سال به بالا تا 35 سال در اين مراكز زندگي مي‌كنند و البته هر گروه سني تحت نظر مددكار و روان‌شناس خاص خود هستند.
وي تأكيد كرد: اكثريت مددجويان ذهني مراكز شبانه‌روزي و خانه‌هاي كوچك، بي‌سرپرست هستند يا اينكه توان پرداخت هزينه‌هاي نگهداري در مراكز را ندارند و هزينه‌هاي توانبخشي، توانمندسازي، حرفه‌آموزي، كمك هزينه اشتغال، كمك هزينه تحصيل و ازدواج هم توسط بهزيستي و خيرين تأمين مي‌گردد.
عليزاده تأكيد كرد: بهترين مكان براي رشد توانمندي‌هاي افراد در خانواده مي‌باشد لذا بايد فرهنگ‌سازي صورت گيرد كه معلولين ذهني به جاي نگهداري در مركز و خانه‌هاي كوچك، توسط خانواده‌هايشان مورد پذيرش قرار گيرند.
وي يادآور شد: بهزيستي بابت نگهداري و حق پرستاري معلول ذهني در خانواده، يك ميليون تومان در ماه يارانه به خانواده مي‌پردازد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد