hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مراكز شبانه‌روزي بهزيستي، مكاني براي توانبخشي است نه اقامت طولاني

مراكز شبانه‌روزي بهزيستي، مكاني براي توانبخشي است نه اقامت طولاني

معلولين، بيماران رواني و سالمندان ترخيصي از مراكز شبانه‌روزي بهزيستي، مورد حمايت مالي و معنوي قرار مي‌گيرند.


مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-معاون توانبخشي بهزيستي خراسان رضوي با اعلام اين خبر گفت: اين حمايت در راستاي استقلال‌بخشي به افراد داراي معلوليت و ساير مددجوياني كه مايل به زندگي در جامعه هستند صورت مي‌گيرد.
حميدرضا عليزاده گفت: با همكاري دستگاه قضايي و هماهنگي با مسؤولان مراكز شبانه‌روزي، مقرر شده مددجوياني كه تمايل به زندگي مستقل در بيرون از مراكز را دارند از نظر اشتغال، مسكن و خدمات جانبي مورد حمايت قرار گيرند.
وي افزود: احكام قضايي كه مبناي پذيرش مددجويان در مراكز شبانه‌روزي بود اكنون نظام‌مند شده و قضات نيز با هدايت دادستاني، احكام را با توجه به شرايط مركز، وضعيت مددجو و در نظر گرفتن مصلحت وي، صادر مي‌كنند.
وي خاطر نشان كرد: در برنامه‌ي ترخيص مددجويان از مراكز شبانه‌روزي نيز دادستاني حمايت خوبي از بهزيستي داشته و لذا توانسته‌ايم تعدادي از معلولين جسمي حركتي و سالمندان مراكز شبانه‌روزي را با همكاري دادستاني و هماهنگي مديران مراكز ترخيص و مستقل كنيم.
به گفته‌ي اين مسؤول، با توجه به خلأ قانوني حمايت از معلولين پس از ترخيص، طرح توجيهي ترخيص از مراكز شبانه‌روزي با هدف ايجاد زمينه زندگي مستقل در جامعه به سازمان بهزيستي كشور ارسال شده كه منتظر بررسي و نتيجه‌ي سازمان هستيم.
عليزاده گفت: در اين طرح، مددجوياني كه به اين ترتيب از مراكز ترخيص مي‌شوند به مراكز اشتغال حمايت‌شده‌، معرفي مي‌شوند تا مشغول به كار شوند و از نظر مسكن نيز حمايت مالي دريافت مي‌كنند تا بتوانند در محيط عمومي جامعه، زندگي مستقلي داشته باشند.
وي تأكيد كرد: مراكز شبانه‌روزي بايد تلاش بيشتري در اين زمينه داشته باشند و تنها معلولين، بيماران رواني و سالمنداني كه واقعا مجهول‌الهويه هستند در مراكز بمانند و ساير مددجويان پس از طي دوره‌ي درمان و توانبخشي، به خانواده و جامعه بازگردند و تلفيق اجتماعي به صورت كامل اتفاق بيفتد.
معاون توانبخشي بهزيستي خراسان رضوي گفت: معلول، سالمند يا بيمار رواني مجهول الهويه از نظر ما و دادستاني قابل پذيرش نيست و با همكاري خوب دادسراي صغار و محجورين، ترتيبي اتخاذ شده كه اگر اين افراد واقعا بلاصاحب هستند دادستاني قيم آنها بوده و در مورد اموال و دارايي‌هاي آنان تصميمات لازم را بگيرد.
اين مسؤول اضافه كرد: بنا بر اين افراد بلاصاحب، تحت قيموميت مدعي‌العموم قرار مي‌گيرند و افرادي كه قادر به استقلال هستند از مراكز ترخيص مي‌گردند زيرا اولويت ما نگهداري و مراقبت در خانواده است و در همين راستا برنامه‌هاي حمايتي زيادي براي مددجويان مقيم منازل داريم.
وي افزود: برنامه‌ي مراقبت در منزل، حق پرستاري، حق مراقبت از معلول، بيمار رواني و سالمند در منزل كه همان يارانه‌اي است كه براي نگهداري از آنها به مراكز پرداخت مي‌شود و مستمري به مددجوياني كه شرايط را دارا باشند از جمله حمايت‌هايي است كه از اين گروه انجام مي‌دهيم.
وي اظهار اميدواري كرد كه با اين تمهيدات، امكان پذيرش افرادي كه واقعا بلاصاحب هستند و در حال حاضر پشت نوبت پذيرش در مراكز قرار دارند فراهم شود و اين عزيزان نيز از بلاتكليفي خارج شوند.
وي گفت: در نهايت، هيچ مددجويي كه خانواده داشته باشد نبايد در مراكز بهزيستي براي مدت طولاني اقامت داشته باشد زيرا اين مراكز جاي توانبخشي است نه جاي اقامت طويل المدت كه شخص براي تمام دوران زندگي‌اش در مركز باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد