hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ساماندهی معتادان متجاهر در اردستان؛ دغدغه‌ای که در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار شده است

ساماندهی معتادان متجاهر در اردستان؛ دغدغه‌ای که در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار شده است

ساماندهی معتادان متجاهر در اردستان به دغدغه‌ای تبدیل شده که در پیچ و خم بروکراسی اداری گرفتار شده و مسئولان باید در این زمینه هزینه‌های آنان در کمپ‌های ترک اعتیاد حمایت کنند.
موضوع سپردن معتادان به کمپ‌های ترک معتادان موضوعی است که برای آن‌ها و خانواده‌ها هزینه‌های گزافی را در بر خواهد داشت که می‌طلبد مسئولان حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد در این راستا حمایت خود را اعمال کنند تا خانواده‌ها در این زمینه دچار پرداخت هزینه و مشکلات نشوند.
با توجه به این موضوع که در شهرستان اردستان از این دست افراد بسیار کم هستند ارگان‌های حمایتی می‌توانند با برگزاری جلساتی تخصصی موضوع را بررسی و در این زمینه تصمیمات لازم را انجام دهند تا خانواده‌ها در این زمینه حمایت شوند و مجبور نشوند فرد معتاد خود را به کمپ نسپارند و در این زمینه معضلاتی را متحمل شوند.
سرهنگ غلامحسین صفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: کشفیات مواد مخدر استان اصفهان امسال 28 تن بوده که نسبت به سال گذشته که 31 تن بوده کاهش خوبی داشته و این کاهش کشوری است و این موضوع به وضعیت کشور افغانستان بر می‌گردد.
وی افزود: افزایش دستگیری‌ها را امسال در دستور کار قرار دادیم که در همین رابطه 23 درصد افزایش داشته و 15 هزار نفر دستگیر شده‌اند و این‌ها جدای از معتادان متجاهر بوده‌اند و کارتن خواب‌ها را هم شامل می‌شوند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان گفت: دستگیری باندها 21 درصد افزایش داشته است و 57 باند منهدم شده است و در سال گذشته 47 مورد بوده است و در این رابطه 514 خودرو حامل مواد مخدر متوقف شده‌اند.
وی ابراز داشت: طبق تماس‌های مردمی ما سه هزار و 340 دستور و احکام بازرسی را گرفتیم برای بازدید منازل و اماکن و بیشترین تماس‌ها برای عطاری‌ها بوده که مواد روانگردان و فروش متادون را به صورت غیرقانونی به فروش می‌رساندند که در این رابطه 234 مکان پلمب شده است.
فروش متادون با قیمت بالا در عطاری‌ها
صفری بیان کرد: شربت متادون هفت هزار تومانی که در بازار و داروخانه‌ها کم هستند موجب شده تا در عطاری‌ها با 30 درصد افزایش به قیمت گزافی به فروش برسد و معضلاتی را برای شهروندان و معتادان به وجود بیاورند.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه در چند روز گذشته تعداد چهار مورد عبور باندهای مواد مخدر را در کویر شاهد بوده‌ایم تاکید کرد: آنها از کویر شمال اصفهان به راحتی عبور می‌کنند که ما در حوزه کویر و مقابله با آن با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم که در این زمینه پیشنهادهایی را برای مقابله ارائه دادیم که یکی از آن‌ها دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی، نصب سامانه‌های پایش تصویری، بهره‌برداری از دوربین‌های حرارتی دید در شب و استفاده از پهپادهای شناسایی است که با توجه به مسطح بودن کویر و درگیری نیروهای ناجا و به شهادت رساندن آن‌ها نیاز مبرم است.
اردوگاه 1000 نفری نگهداری معتادان نیاز استان اصفهان است
وی تصریح کرد: با توجه به برآوردی که انجام شده در حال حاضر 930 هزار نفر معتاد مرد در استان اصفهان وجود دارد و یک اردوگاه یک هزار نفری معتادان متجاهر نیاز استان است و متاسفانه نیست و این یکی از مشکلات این حوزه است.
سرهنگ غلامرضا هاشمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: ما به سه علت که وجود دارد باید در مورد معتادان اقدام کنیم که در همین رابطه جلسه‌ای با حضور بهزیستی، کمیته امداد، دادستان و دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر در محل انتظامی اردستان برگزار شد.
وی افزود: معتادان به سه دلیل جمع‌آوری می‌شوند که یکی از آن‌ها به جهت سرقت‌های خورد است که زیاد انجام می‌شود و عامل اصلی آنها اکثرا همین معتادان هستند و دیگری امنیت محله‌ها و دیگری امنیت خانواده‌ها که هر سه مورد در مورد معتادان صدق می‌کند.
فرمانده انتظامی شهرستان اردستان گفت: مشکلی که ما داریم مربوط به دستورالعمل جدیدی است که به ما رسیده و آن اینکه گفته شده اگر معتادی را دستگیر کردید اول باید پزشکی باشد تا آن را تایید کند و یا تست گرفته شود و بعد معرفی به دادگاه و سپس به کمپ اما اکثر معتادانی که این حالت را دارند در شب‌ها و از ساعت 10 است که در آن زمان این امکان برای ما وجود ندارد.
موضوع هزینه کمپ برای خانواده ها مشکلاتی را دارد
وی ابراز داشت: یک هماهنگی با شبکه بهداشت و درمان شهرستان انجام شده است تا موضوع تست اعتیاد آنها را در اورژانس 115 انجام دهند و موضوع دستور هم به صورت تلفنی انجام شود و مطمئن باشید اگر موضوع اعزام به کمپ باشد می‌تواند سه موضوع را جواب دهد و خانواده‌ها هم موافق اعزام به کمپ هستند اما موضوع هزینه ها که پیش می‌آید مشکل‌دار می شود و اکثرا خانواده‌هایی هستند که از نظر مالی مشکل دارند.
هاشمی‌زاده بیان کرد: موضوع هزینه‌های معتادان برای خانواده‌ها بسیار مشکل بوده و این موضوع هنوز برای ما برطرف نشده است و معتادانی که به کمپ می‌روند باید توسط پزشک معتمد تست شوند که هنوز این موارد آماده نشده است.
فرمانده انتظامی شهرستان اردستان همچنین در مورد بازرسی از عطاری‌های شهرستان تصریح کرد: با بازرسی‌هایی که از عطاری‌های سطح شهرستان اردستان انجام شده در مورد فروش شربت متادون موردی رویت نشد و گزارشی هم در این زمینه نرسیده هر چند درخواست‌هایی در این زمینه فراوان وجود داشته است.
محمدعلی مطلب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان اظهار داشت: موضوع معتادان متجاهر و معتادانی که در کمپ می‌روند مشکلمان با دادگستری است چرا که ما دو نوع کمپ داریم کمپ ماده 15 و ماده 16 که کمپ ماده 16 کمپی است که معتادان متهاجر به آنجا می‌روند و در قلعه شور اصفهان قرار دارد و تمام هزینه‌های آن را دولت متقبل می‌شود.
وی افزود: طریقه پروتکل و درمان این نوع معتادان متفاوت با ماده 15 است اما در ماده 15 آن‌هایی هستند که خود معرف بوده و باید رضایت داشته باشند تا دادستان دستور بدهد و نیروی انتظامی آن‌ها را هدایت کنند و ما موضوعی داریم به نام تبصره دو ماده 16 که اگر دادستان دستور دهد این معتاد باید به کمپ ماده 15 برود بهریستی هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند.
رئیس بهزیستی شهرستان اردستان گفت: مشکل بر سر همین موضوع است و اگر دادستان دستور این موضوع را بدهند مشکلی نیست و نامه جدیدی هم برای دادستان های کل کشور رسیده که بر اساس تبصره دو ماده 16 در قانون مبارزه با مواد مخدر و معتادان پس از دستگیری معتاد فاقد گواهی موضوع ماده 15 و متجاهر به اعتیاد باید مطابق شیوه نامه غربالگری توسط پزشک مورد تست و آزمایش قرار گرفته و چنانچه پزشک معتاد بودن فرد را تایید کند گزارش اول غربالگری به مرجع قضایی ارائه و سپس دستور صادر شود تا بتواند به کمپ وارد شود.
وی ابراز داشت: پیشنهاد می‌شود تا مرکزی ایجاد شود تا این موضوع و تایید افراد در آن با حضور پزشک تایید شود و با توجه به اینکه خانواده ها نمی‌توانند هزینه بدهند کمک بزرگی به خانواده‌ها می‌شود و در زمینه تست هم اگر هزینه بر باشد بهزیستی و کمیته امداد می‌تواند کمک کند.
مطلب‌زاده بیان کرد: تعرفه‌ای که الان برای کمپ به تعداد 21 و 28 روز قرار داده شده است بین یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 400 هزار تومان است که خانواده‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند و بهزیستی و کمیته امداد به عنوان نهادهای حمایتی می‌توانند افراد را یاری کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد