hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حرکت به سمت سالمندی سالم مقدم بر درمان

حرکت به سمت سالمندی سالم مقدم بر درمان

به گفته‌ي رئيس دبيرخانه شوراي سالمندان خراسان رضوي، بر اساس تصميمات اخير اين شورا، ايده‌ي حركت به سمت سالمندي سالم بر عملكرد درمان ناتواني‌ها و رفع مشكلات سالمندان مقدم مي‌شود.
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-مسعود فيروزي در حاشيه‌ي نشست هماهنگي برگزاري هفته‌ي تكريم سالمندان كه در بهزيستي استان برگزار گرديد با اعلام اين مطلب افزود: در اين نشست، دانشگاه علوم پزشكي، صدا و سيما، استانداري، بهزيستي، شهرداري و انجمن بازنشستگان، عزم جمعي خود براي اولويت دادن به برنامه‌هاي پيشگيرانه به منظور تحقق سالمندي سالم را اعلام كردند.
وي يادآور شد: مقرر شد اعضاي شورا، برنامه‌ها و طرح‌هاي خود براي پيشگيري از بيمار و ناتوان شدن سالمندان را ارائه دهند تا در شورا مورد بررسي قرار گيرد.
فیروزی با تأكيد بر اينكه شوراي سالمندان، يك تشكيلات دائمي است گفت: ما در هفته تكريم سالمندان، فعال‌تر از ساير مواقع سال وارد مي‌شويم اما اين شورا در تمام سال فعاليت دارد و همه‌ي مردم مي‌توانند در زمينه‌ي تكريم سالمندان، پيشگيري از بيماري و ناتواني در سالمندان، وظايف دولت و سازمان‌هاي مردم نهاد در اين زمينه و ساير موضوعات مرتبط، با نظرات خود ما را ياري كنند.
رئيس دبيرخانه شوراي سالمندان استان خاطر نشان كرد: در جلسه امروز ضمن تأكيد بر هم‌افزايي سازمان‌هاي عضو، از اعضا خواسته شد ظرفيت‌هاي خود در اين زمينه را به شورا معرفي كنند تا از اين ظرفيت‌ها براي تجميع تلاش‌ها بهره‌گيري نماييم.
  معاون توانبخشي بهزيستي خراسان رضوي نيز با بيان اينكه سالمندي در سال‌هاي اخير اهميت ويژه‌اي براي مسؤولان كشور يافته گفت: دوران كرونا زمينه‌ي ارائه خدمات آنلاين به سالمندان را مورد توجه قرار داد و ما را در جهت تقويت اين بخش، هوشيار نمود.
حميدرضا عليزاده گفت: تلاش مي‌كنيم بستر مجازي را تقويت و ارائه‌ي خدمات آنلاين و غير حضوري به سالمندان و خانواده‌هايشان را افزايش دهيم.
وي در زمينه خدمات بهزيستي به سالمندان استان گفت: بهزيستي 1600 سالمند را در 41 مركز غير دولتي شبانه‌روزي تحت پوشش خدمات بهداشتي، درماني، توانمندسازي، توانبخشي و مراقبتي قرار داده است.
علیزاده اضافه كرد: همچنين 175 نفر از سالمندان عزيزمان كه در ميان خانواده‌هايشان هستند از خدمات روزانه 5 مركز بهره‌مند هستند كه شامل تفريح، آموزش، گفتگو، گروه درماني، برنامه‌هاي فرهنگي هنري و افزايش فعاليت‌هاي فيزيكي، رواني و اجتماعي براي دور ماندن از ناتواني مي‌باشد.
معاون توانبخشي بهزيستي خراسان رضوي گفت: 30 درصد ساكنين مراكز اقامتي سالمندان را مجهول‌الهويه‌ها تشكيل مي‌دهند كه بنا بر استدلال علمي، نبايد اين موضوع واقعيت داشته باشد و به همين جهت، تمهيداتي براي شناسايي خانواده‌هاي اين عزيزان و بازگشت‌شان به خانواده انديشيده شده است.
وي با اشاره به اينكه شوراي سالمندان، اقدامات و برنامه‌هاي سازمان‌ها و دستگاه‌هاي مختلف در اين زمينه را هماهنگ و تجميع مي‌كند خاطر نشان كرد: در هفته‌ي تكريم سالمندان، بيشتر بر پيشگيري از سالمندي ناتوان تأكيد داريم و از فضاهاي شهرداري، دانشگاه علوم پزشكي، صدا و سيما و بهزيستي براي اطلاع‌رساني و تبليغات در اين زمينه استفاده مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه آخرين اطلاعات آماري سالمندان مربوط به سال 95 است گفت: به جهت اينكه وزارت بهداشت در برنامه‌ي واكسيناسيون، تمام اطلاعات سالمندان را در سامانه واكسيناسيون ثبت كرده، از معاونت بهداشتي دانشگاه خواسته شد اين اطلاعات را در اختيار شورا قرار دهد تا امكان رصد وضعيت فعلي سالمندان استان و برنامه‌ريزي براي اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه فراهم گردد.
عليزاده گفت: همچنين مقرر شد شهرداري از ظرفيت‌هاي خود مانند شوراهاي اجتماعي محلات براي اجراي برنامه‌هاي اجتماع‌محور در زمينه پيشگيري از سالمندي ناتوان استفاده كند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد