hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آغاز عملیات آبیاری و مراقبت سنواتی نهال های کاشته شده

آغاز عملیات آبیاری و مراقبت سنواتی نهال های کاشته شده

عملیات آبیاری و مراقبت سنواتی نهالهای کاشته شده به منظور مقابله با بیابانزایی در شهرستان خواف در حال اجرا می باشد
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-علی اکبر رنجبر رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خواف با بیان این خبر گفت با توجه به وضعیت اقلیمی و خاک شناسی مناطق اسدآباد و حسین آباد - کاریون شهرستان خواف و همچنین با عنایت به بروز خشکسالی شدید و طولانی مدت و کاهش شدید نزولات آسمانی در بهار سال جاری و همچنین پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی در بیشتر مناطق بیابانی و دشت های استان، علی الخصوص شهرستان خواف، اجرای عملیات آبیاری و مراقبت از نهالکاری های سنواتی، امری اجتناب ناپذیر است و علیرغم هزینه های بالای آبیاری، می بایست تا استقرار کامل نهال، عملیات آبیاری انجام گردد. به همین دلیل  اجرای اقدامات و فعالیت های مقابله با بیابانزایی و از محل اعتبارات ملی سال 1399 عملیات آبیاری و مراقبت سنواتی نهالکاریهای انجام شده در سطح 350 هکتار و به میزان 3 مرحله آبیاری انجام گردیده است
نهالکاری های اجرا شده در سطح 350 هکتار در قسمت هایی از طرح مدیریت مناطق بیابانی اسدآباد و طرح بیابانزدایی مژن آباد واقع شده است .این نهال ها به منظور تثبت کانونهای بحرانی،کاهش اثرات منفی فرسایش بادی و بهبود و اصلاح مراتع بیابانی این مناطق در سال های 1398 و 1399  کاشته گردیده و عملیات آبیاری آنها نیز در تابستان سال 1400 در حال انجام(مرحله آخر) میباشد.
رنجبر افزود  با توجه به گرمای بیش از حد هوا در ماههای مرداد و تیر، به منظور صرفه جویی در مصرف آب و افزایش تأثیر آبیاری بر روی نهالها و کاهش تبخیر آب، بخشی از آبیاری در شب انجام گردید. واکاری نهال های خشکیده، ترمیم تشتکها و تخلیه آنها از ماسه بادی، حفاظت و حمایت در مقابل آفات و امراض گیاهی از جمله ملخ کوهان دار و سوسک سرخرطومی و...  نیز جزو عملیات مراقبتی انجام شده در مورد این نهال ها میباشد.
وی خاطر نشان کرد در شهرستان خواف تاکنون بیش از 76 هزارهکتار جنگل دست کاشت اجرا گردیده که حفظ و حراست و حمایت از این تاغزارها بر عهده اداره منابع طبیعی و آبخیزداری میباشد. لازم به ذکر است مساحت شهرستان حدود یک میلیون هکتار میباشد بیش از 40 درصد مساحت  آن تحت تأثیر پدیده فرسایش بادی قرار دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد