hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کاهش ۳۰ درصدی تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی

کاهش ۳۰ درصدی تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی گفت: درحال حاضر از ۱۲ میلیون ظرفیت مرغداری‌های استان، ۷.۵ میلیون فعال است و باقی مانده ظرفیت به دلیل گرانی نرخ دان و نگرانی مرغدار بابت تامین خوراک مرغ به‌کار گرفته نمی‌شود. تمام این موارد موجب آن شد که تولید در سطح استان روند کاهشی را طی کند.
سید حسین موسوی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تولید تخم‌مرغ در استان اظهار کرد : آخرین باری که دولت نرخ تخم‌مرغ را تعیین کرد، در دی ماه سال ۹۹ و به قیمت ۱۴ هزار تومان درب مرغداری بوده است که متاسفانه یک نرخ‌گذاری غیرکارشناسی، دستوری و سیاسی بود.
وی افزود: این اتفاق موجب کاهش انگیزه برای مرغداران شد و تعداد زیادی از آن‌ها به کشتار مرغ‌ پرداختند. سپس آمار میزان مرغ‌تخم‌گذار  به شدت کاهش پیدا کرد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با بیان عوامل موثر در افزایش قیمت تخم‌مرغ عنوان کرد: از ابتداء سال جاری نرخ حقوق و دستمزد افزایش پیدا کرده، همچنین دولت قیمت نهاده‌های مرغداران را ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش داد، قیمت داروها و واکسن‌ها نیز روند صعودی را طی کرده و از طرفی نرخ حمل و نقل جاده‌ای نیز افزایش چشمگیری داشته است. این عوامل تاثیر مستقیم و بسزایی در قیمت تمام شده تخم‌مرغ دارند.
موسوی نژاد ادامه داد: اما متاسفانه دولت گذشته کماکان بر عدم‌ افزایش نرخ تخم‌مرغ مقاومت می‌کرد و در نهایت، در خرداد ماه یا تیر ماه سال جاری وزارت جهاد کشاورزی پس از برگزاری جلسات متعدد افزایش قیمت تخم‌مرغ را برای فروش از درب مرغداری به ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان پذیرفت و به سازمان صنعت‌، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان مرتبط به این موضوع در دولت قبلی زیر بار افزایش قیمت‌ها نرفتند، دولت جدید باید هرچه زودتر درمورد نرخ تخم‌مرغ تصمیم‌گیری کند تا تکلیف نهاده‌های نظارتی و مرغداران روشن شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی عنوان کرد: اگر هزینه‌ها بیش‌ از اینکه تا کنون رقم خورده است افزایش پیدا نکند، تا پایان سال جاری هزینه تمام شده ثابتی را برای تولید تخم مرغ خواهیم داشت. در ۶ ماه دوم سال و به علت کاهش دمای هوا، مصرف تخم‌مرغ افزایش پیدا می‌کند و متاسفانه تولید تخم‌مرغ در سطح استان نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. تولید تخم‌مرغ در خراسان رضوی، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه در سال ۹۹، شاهد کاهش ۲۵ الی ۳۰ درصدی تولید تخم‌مرغ بوده‌ایم.
موسوی‌نژاد تصریح کرد: درحال حاضر از ۱۲ میلیون ظرفیت مرغداری‌های استان، ۷.۵ میلیون فعال است و باقی مانده ظرفیت به دلیل گرانی نرخ دان و نگرانی مرغدار بابت تامین خوراک مرغ به‌کار گرفته نمی‌شود. تمام این موارد موجب آن شد که تولید در سطح استان روند کاهشی را طی کند.
وی افزود: اکنون تامین نهاده به ثبات رسیده است، اما تنها نکته این است که با ایجاد سامانه بازارگاه و متصل شدن این سامانه به بانک کشاورزی، انتظار می‌رفت که حمایت اجرایی این سامانه نیز بیش از پیش باشد، اما متاسفانه تعداد محدود کارشناسانی که در این سامانه فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند پاسخگوی جمعیت زیادی از تولید کننده،دام‌دار،مرغدار و... باشند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد