hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اثربخش‌ترین راهکار‌ها برای درمان زخم بستر

اثربخش‌ترین راهکار‌ها برای درمان زخم بستر

متخصصان می‌گویند می‌توان با برخی راهکار‌های ساده درمان زخم بستر را تسریع کرد.
زخم بستر به جراحتی اطلاق می‌شود که به دلیل فشار به پوست طی چند روز تا چند ماه بروز می‌کند. متاسفانه این حالت به ویژه در افرادی که دچار بیماری مزمن بوده و مجبور به خوابیدن برای طولانی مدت هستند، شایع است.
هیچ راهکار قطعی برای درمان زخم بستر وجود ندارد، اما می‌توان با برخی اقدامات روند التیام آن را تسریع کرده و یا از بروز آن جلوگیری کرد. در این مطلب به ساده‌ترین راهکار‌ها در این زمینه می‌پردازیم:
۱- کاهش فشار به محل زخم: ساده‌ترین راهکار برای درمان زخم بستر کاهش فشار به محل جراحت است. بهتر است بیمار را هر روز به انجام پیاده روی تشویق کنید. با این حال، اگر بیمار توانایی حرکت ندارد به طور مستمر او را جابه جا کنید به طوری که به مدت طولانی یک بخش از بدن تحت فشار نباشد؛ همچنین استفاده از تشک‌های مخصوص که باعث کاهش فشار می‌شود ضروری است.
۲- زخم را تمیز نگه دارید: روزانه محل زخم را با سرم شستشو دهید؛ همچنین محل زخم را خشک نگه دارید و عفونت احتمالی را تمیز کنید. به طور مرتب بافت‌های مرده را جداسازی و پاک کنید.
۳- پوشاندن مناسب زخم: پس از پاکیزه کردن مداوم زخم بستر، آن را با گاز استریل ببندید تا مانع از بروز عفونت شود. باز بودن زخم باعث تشدید عفونت می‌شود.
اثربخش‌ترین راهکار‌ها برای درمان زخم بستر/ منتشر نشود
۴- رژیم غذایی سالم: افراد مبتلا به زخم بستر باید از رژیم غذایی غنی از پروتئین و میزان بالای ویتامین C بهره ببرند، زیرا این نوع رژیم روند التیام زخم را تسریع می‌کند. مصرف کافی میوه و سبزیجات نیز از دیگر توصیه متخصصان به این افراد است.
۵- مصرف آنتی بیوتیک: در صورتی پزشک شاهد بروز حساسیت در محل زخم بستر و یا ترشحات چرکی باشد اقدام به تجویز قرص آنتی بیوتیک برای درمان عفونت خواهد کرد.
۶- درمان‌های خانگی: می‌توانید برای تسکین زخم بستر از ژل آلوئه ورا استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است استفاده از این ژل می‌تواند مانع از تشدید زخم بستر شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد