hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آنچه در مورد HPV باید بدانید

آنچه در مورد HPV باید بدانید

یک متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در همدان از وجود بیش از ۱۵۰ نوع ویروس هاپیلومای انسانی خبر داد و گفت: در اغلب موارد این زگیل‌ها ضایعات خوش‌خیم پوستی هستند که توسط ویروس هاپیلومای انسانی در نواحی مختلف بدن ممکن است تکثیر یابند.
محمدرضا سبحان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: احتمال انتقال و گسترش ویروس از طریق سطح پوست باز که دچار خراش، ساییدگی یا زخم باشد، وجود دارد، بنابراین رعایت بهداشت فردی در جلوگیری از انتقال این ویروس بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه برخی زگیل‌ها در ناحیه کف پا رشد و  تکثیر می‌یابند، خاطرنشان کرد: استفاده از کفش آلوده و دمپایی آلوده این ویروس در صورت وجود سطح باز پوست وارد بدن می‌شود، بنابراین استفاده از وسایل شخصی و پای برهنه راه نرفتن حتی برای یک قدم در جلوگیری از انتشار زگیل کف پا مؤثر است.
دکتر سبحان با بیان اینکه هیچ محدودیت سنی برای ابتلا به زگیل وجود ندارد؛ خاطرنشان کرد: در هر سنی احتمال درگیری با این ویروس وجود دارد اما سن شیوع زگیل در ناحیه دست، آرنج، زانو و پاها در سن ۱۲ تا ۱۶ سالگی است.
این متخصص پوست با بیان اینکه برخی زگیل‌ها معمولی بوده و ظاهر گنبدی شکلی داشته و هم رنگ پوست و گاهی قهوه‌ای رنگ هستند؛ گفت: این زگیل‌ها ممکن است در دست، پاها و زانو بروز کند که در اغلب موارد از روش های درمانی بدون درد اقدامات درمانی انجام می‌شود.
وی به زگیل تناسلی اشاره کرد و افزود: این زگیل‌ها در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شوند که ممکن است تعداد آنها به مرور زمان افزایش یابد و به یکدیگر متصل شوند و شکلی شبیه گل کلم ایجاد کنند که باید زگیل‌ها در این ناحیه تحت درمان قرار گیرند.
دکتر سبحان نسبت به بی‌تفاوتی برخی افراد نسبت به ضایعه‌های پوستی در ناحیه تناسلی هشدار داد و تأکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه ضایعه پوستی در این ناحیه باید به پزشک مراجعه کرد تا از انتقال این ویروس به شریک جنسی جلوگیری شود همچنین شریک جنسی فرد تحت نظر پزشک قرار گیرد چرا که برخی از این زگیل‌ها مستعد بدخیمی بوده و در نهایت ممکن است سرطان ناحیه تناسلی به ویژه در خانم‌ها موجب سرطان دهانه رحم ایجاد کنند.
وی بر رعایت بهداشت جنسی تأکید کرد و گفت: این ویروس حتی با استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری از جمله کاندوم قابل انتقال است چرا که این ویروس در سطح پوست وجود داشته و جوانان باید به این موضوع توجه داشته باشند.
دکتر سبحان به وجود واکسن‌های چند ظرفیتی برای جلوگیری از انتقال این ویروس اشاره کرد و گفت: واکسن‌های موجود برای HPV  در بازار موجود بوده و به راحتی در دسترس است.
وی گفت: درمان‌های مختلفی برای ویروس HPV وجود دارد که یکی از آنها درمان ناحیه با لیزر است که باید توجه داشته باشیم این روش تنها تغییرات و ضایعات پوستی را درمان می‌کند، در حالیکه ویروس به صورت نهفته در بدن فرد مبتلا وجود دارد و ممکن است در صورت مواجهه با فشارهای عصبی و استرس مجدد ضایعات ظهور یابند.
دکتر سبحان پیشگیری را بهترین روش برای جلوگیری از درگیری با این ویروس خواند و گفت: رعایت بهداشت فردی و جنسی بسیار مهم و قابل توجه است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد