hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > عادی انگاری شرایط کرونایی همدان را وخیم کرده است

عادی انگاری شرایط کرونایی همدان را وخیم کرده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در استان همدان کاهش یافته است.
موج پنجم کرونا در استان همدان آغاز شده و روزانه 10 بیمار مبتلا را به کام مرگ‌‌‌ می‌کشاند. آمار مبتلایان نیز نسبت به پیک‌های قبلی گسترده‌تر شده و سن درگیری و بستری بیماران به گروه جوانان و حتی کودکان رسیده است. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی همدان، نتیجه اغلب تست‌های بیماران مشکوک به کرونا مثبت و از نوع دلتا کرونا است.
گسترش و سرعت انتشار کرونای دلتا نسبت به جهش‌های قبلی بسیار بیشتر شده به طوری که یک فرد بیمار به سادگی قادر به انتقال ویروس به چند نفر از اعضای خانواده و نزدیکان خود است.
روزانه بیش از 600 بیمار مبتلا به کرونا در بخش بستری و سرپایی شناسایی می‌شوند و به طور میانگین 10 خانواده هم داغدار بیماران از دست رفته خود می‌شوند.
ظرفیت تخت‌های بستری اغلب بیمارستان‌های استان تکمیل شده و بیماران جدید برای بستری باید منتظر ترخیص بیماران بمانند. با این حال درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در میان مردم همدان کاهش یافته است. عادی انگاری شرایط سبب وخامت اوضاع شده و رسیدن به خط پایان بیماری کرونا را سخت و طولانی‌تر کرده است.
با توجه به اینکه علت ابتلای بیش از 90 درصد از بیماران به ویروس کرونا مربوط به شرکت در تجمعات و جمع‌های خانوادگی بوده است متاسفانه همچنان شاهد برگزاری مهمانی و مراسمات در نقاط مختلف استان هستیم.
دکتر رشید حیدری مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه نگرانی متولیان حوزه سلامت عادی انگاری شرایط از سوی مردم است، اظهار داشت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روستاها و نقاط حاشیه‌ای کاهش یافته است.
وی با اشاره به آمار بالای مرگ‌و‌میر بیماران کرونایی در روزهای گذشته، عنوان کرد: برای کاهش آمار فوت بیماران باید میزان رعایت شیوه‌نامه‌های  بهداشتی به بالای 70 درصد برسد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان تصریح کرد: بر اساس اعلام ستاد ملی مدیریت کرونا، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در همدان حدود 40 درصد است.
حیدری مقدم‌ به ماه محرم و فعالیت هیئت‌های عزاداری اشاره کرد و گفت: مراسم ماه محرم فقط باید در فضای باز برگزار شود و اجازه برگزاری مراسم در فضای بسته داده نمی شود‌.
وی افزود: در شهرهای قرمز حداکثر زمان برگزاری مراسم یک و نیم ساعت و در شهرهای زرد و نارنجی 2 ساعت است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه پذیرایی در ایستگاه‌های صلواتی ممنوع است اظهار داشت: می‌توان نذورات را به سمت توزیع  بسته‌های بهداشتی مانند ماسک، الکل و لوازم حفاظت فردی سوق داد.
حیدری مقدم‌ با تاکید بر اینکه وضعیت استان همدان قرمز و بحرانی است تصریح کرد: اگر مردم رعایت نکنند شاهد روزهای بسیار سختی خواهیم بود.
روزانه 14 هزار دز واکسن تزریق می‌شود
دکتر محمد خزایی معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان به خبرنگار تسنیم گفت: روز گذشته با تزریق 14 هزار دز واکسن در استان رکورد جدیدی را ثبت کردیم.
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 340 هزار دز واکسن در استان تزریق شده، اظهار داشت: 275 هزار نفر از افراد گروه هدف دز اول را دریافت کرده و مابقی هم هر دو دز را دریافت کردند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه افراد مشمول واکسن باید در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند تصریح کرد: امکان انتخاب تاریخ، ساعت و مکان مراجعه برای افراد وجود دارد.
خزایی با بیان اینکه 13 مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان فعال است، عنوان کرد: به زودی واکسیناسیون خودرویی هم راه‌اندازی می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در موج پنجم بیماری به سر می‌بریم و درگیر کرونای دلتا شده‌ایم، گفت: مردم‌ باید بیش از پیش نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سختگیر باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم راس ساعت تعیین شده برای دریافت واکسن مراجعه کنند، تصریح کرد: هرگونه تجمع و ازدحام در مراکز واکسیناسیون خطر انتقال و انتشار ویروس را تشدید می‌کند.
خزایی با تاکید بر اینکه عملیات واکسیناسیون گروه‌های هدف با سرعت بسیار بالایی در حال انجام است، اظهار داشت: استان همدان از نظر سرعت روند واکسیناسیون جزء استان های برتر است.
وی با بیان اینکه واکسینه شدن افراد به معنای بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی نیست، تاکید کرد: استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی تا زمان قطع زنجیره کرونا ضروری است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد