hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اعلام وضعیت فوق بحرانی در استان فارس/ آمار بستری دائم به روزانه ۶۰۰ نفر رسید

اعلام وضعیت فوق بحرانی در استان فارس/ آمار بستری دائم به روزانه ۶۰۰ نفر رسید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز شرایط این روزهای استان را با عنوان طوفان وحشتناک کرونا در فارس و وضعیت را فوق بحرانی اعلام کرده است.
حدود یک سال و نیم از شیوع بیماری کرونا در ایران و به تبع آن استان فارس می‌گذرد، روزهای زیادی گذشته، سختی‌های زیادی پشت سر گذاشته شده، خانواده‌های بسیاری داغدار شدند، بسیاری از کادر درمان در راه شهید شدند اما هنوز کرونا ادامه دارد و عده‌ای که هر شرایطی را ساده می‌انگارند و بیخیال کرونا دورهمی و مهمانی‌های خانوادگی دارند یا به سفر می‌روند. 
همین دست رفتارها در کنار برخی از بی‌تدبیری‌های دولت و روند ناقص و کند واکسیناسیون کرونا تا امروز ادامه پیدا کند و این روزها که اوج موج پنجم را می‌گذراند سهمگین‌تر از همیشه باشد به گونه‌ای که اعلام جدید وضعیت رنگ‌بندی در استان‌های مختلف نشان از یک بحران فراگیر دارد، اغلب استان‌های کشور یکپارچه قرمز شده‌اند که نشانگر خوبی به لحاظ وضعیت گسترش بیماری نیست. 
براساس گفته‌های عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در حالی آمارها رو به افزایش است که هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم و در مقایسه با پیک‌های قبلی در پیک پنجم با وضعیت دشوارتری روبه‌رو هستیم. وی معتقد است که این سنگین‌ترین پیکی است که استان با آن مواجه شده در حالی که رعایت پروتکل‌ها ضعیف و نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است.
جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا امروز در ارتباط مجازی با خبرنگاران به تشریح وضعیت موجود پرداخت. به گفته وی موج پنجم به سرعت در حال افزایش و روند بیماری صعودی است. 
براساس صحبت‌های قاسم‌پور درصد مثبت شدن تست‌ها  در استان 40 درصد و آمار تجمیعی تست‌ها 30 درصد است که این موضوع نسبت به روزهای گذشته زنگ خطر به حساب می‌آید. 
آنگونه که قاسم‌پور می‌گوید: روزانه به صورت متوسط 30 نفر در استان بر اثر بیماری کرونا فوت می‌کند که این فاکتور نیز در استان رو به افزایش و خطرناک است. به گفته وی روزانه بیش از 600  نفر در بیمارستان‌های استان به صورت دائم بستری می‌شوند که این رقم نسبت به دو سه روز اخیر از 500 مورد به 600 مورد رسیده است. 
بر این اساس در حال حاضر 4 هزار و 480 نفر در بیمارستان‌های استان بستری دائم و موقت هستند و به گفته قاسم‌پور ضریب اشغال تخت‌های عادی 109 درصد و ضریب تخت‌های ویژه به 86 درصد رسیده است. 
قاسم‌پور همچنین درباره تزریق واکسن نیز گفت: واکسیناسیون در استان فارس در حال انجام است و تا امروز یک میلیون و 12 هزار و 535 دوز اول و دوم تزریق شده است. 
در همین راستا مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز شرایط این روزهای استان را با عنوان طوفان وحشتناک کرونا در فارس و وضعیت را فوق بحرانی اعلام کرده است. وی از بستری 666 بیمار مثبت و مشکوک دارای علائم در بیمارستان‌های استان فارس طی 24 ساعت گذشته خبر داد.
به گفته لطفی کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فارس از فاکتورهای مهم در افزایش و شیوع گسترده بیماری است و تنها راه دوری از طوفان وحشتناک کرونا را پای‌بند بودن به رعایت جدی دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی یکایک افراد جامعه دانست.
وی با بیان اینکه بی‌توجهی و ساده‌انگاری در برابر این ویروس خطرناک بسیار زیانبار و جبران‌ناپذیر است از مردم درخواست کرد برای حفظ سلامتی خود و خانواده، خطرات این بیماری را جدی بگیرند و در راستای مسئولیت اجتماعی و رعایت حقوق دیگران، پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند. 
بنا بر گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در 48 ساعت گذشته، هر 42 دقیقه یک هم استانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده است که این امر لزوم بیشتر توجه مردم به رعایت اصول بهداشتی را ایجاب می‌کند. 
با توجه به شیوع موج پنجم کرونا موسوم به دلتا، این موضوع لزوم اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و به ویژه پرهیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی و سفرهای غیرضروری را بیشتر می‌کند.
همچنین تاکید همه مسئولان بر خودداری از سفرهای غیرضروری به ویژه سفر به شهرستان‌های با وضعیت قرمز است که البته از سوی بخش زیادی از مردم رعایت می‌شود اما باید همه در این زمینه مشارکت کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد