hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > برگزاری همایش گفت‌وگوهای بینافرهنگی ،نزدیکی فرهنگی کشورهاست

برگزاری همایش گفت‌وگوهای بینافرهنگی ،نزدیکی فرهنگی کشورهاست

دبیر همایش بین‌المللی گفت‌وگوهای بینافرهنگی خراسان گفت: یکی از دلایل برگزاری همایش بینافرهنگی خراسان که با همکاری و همراهی نهادهای مختلف فرهنگی کشورهای فارسی زبان برگزار شد، نزدیکی فرهنگی بین این کشورهاست. 

مشهد پایگاه خبری رویدادایران-افشین تحفه گر افزود:حوزه جغرافیایی خراسان بزرگ، که امروز گستره فرهنگی آن در چند کشور قرار گرفته است، فرهنگ هایی را در خود جای داده است که به علت کم توجهی، برخی از آنها در حال فراموش شدن هستند.

وی ادامه داد :ایجاد ظرفیت‌های لازم فرهنگی و هنری با تشکیل انجمن‌های ادبی و برگزاری برنامه‌های فرهنگی به همراه آموزش زبان فارسی، زمینه و فرصت جدیدی را در منطقه آسیای مرکزی برای کشورهای مشترک فراهم خواهد آورد که شاید بتواند موجب حیات مجدد جاده ابریشم باشد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: : طبیعی است که متفکران و دانشمندان و اساتید و محققینی که در این زمینه فعال بوده و تالیف های زیادی هم داشته اند، به خوبی می توانند بیان کنند که اگر این قرابت ها واشتراکات فرهنگی دوباره احیا شده و در کنارهم قرار گیرند، می توانند سبب آرامش و صلح و همگرایی در حوزه های مختلف ازجمله اجتماعی و سیاسی و فرهنگی باشند. 

تحفه گر با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در برپایی این همایش، همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادها و دستگاه های مختلف خراسان رضوی به خصوص، همکاری های بسیار خود و سازنده آستان قدس رضوی بود، اظهار کرد: تولیت آستان قدس، همیشه نگاهی ویژه ای به کمک به برگزاری رویدادهای فرهنگی ازجمله این همایش داشته و تاکیدات و توصیه های فراوانی در این زمینه انجام داده است.

وی افزود: به همین دلیل تفاهم نامه مشترکی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آستان قدس رضوی منعقد شد و امروز شاهد برپایی همایش بین المللی گفتگوهای بینافرهنگی خراسان بزرگ هستیم.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز امیداوری کرد: اگر این همگرایی بین دستگاه های فرهنگی و آستان قدس، دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان قطب علمی شرق کشور، نمایندگی سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی که رایزن های ۸ کشور را درگیر اینکار کرده و استقبال خوبی که دراین زمینه از طرف مدیران مسئول رسانه ها و مخاطبین شده است، ادامه پیدا کند، به نظر می رسد این همایش بتواند پایه گذار یک حرکت نوین در همراهی های مشترک و برگزاری رویدادهای ادبی و فرهنگی باشد.

شایان ذکر است شخصیت‌های علمی و فرهنگی ازکشورهای سریلانکا، هند، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان و بنگلادش به میزبانی جمهوری اسلامی در این همایش که دردانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شودحضور دارند  آغاز اولین وبینار به عنوان افتتاحیه در روز  ۲۶ تیر ماه بوده وتا روز  ۲۹ تیرماه سال جاری ادامه خواهد داشت. ، زبان و ادبیات فارسی، هنر و معماری، ادیان، عرفان و تصوف و مطالعات فرهنگی و اجتماعی در خراسان  ۴ محور این همایش بزرگ می باشد.




امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد