hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟

مزایای زایمان طبیعی در مادران باردار چیست؟

ک متخصص زنان و زایمان در چهارمحال و بختیاری در خصوص اهمیت زایمان طبیعی، گفت: در این نوع زایمان، میزان خونریزی از مادر بسیار کم است، اقامت مادر در بیمارستان کاهش پیدا کرده و مادر سریع‌تر به فعالیت‌های روزانه خود بازمی‌گردد و ارتباط عاطفی میان مادر و جنین سریع‌تر صورت می‌گیرد.
مرضیه شبانیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سزارین، جزو جدانشدنی از جریان زایمان محسوب می‌شود، اظهار کرد: یکسری از عوامل در بحث سزارین مربوط به مادر بوده و عوامل دیگر مربوط به جنین است.
وی فشار خون بارداری را از شایع‌ترین علل برای انجام عمل سزارین در مادران باردار عنوان کرد و افزود: عوامل جنینی موثر در تشخیص انجام عمل سزارین نیز مربوط به مشکلات جفت و بند ناف است، مشکلات جفت می‌تواند ناشی از جفت‌های سر راهی و یا کندگی جفت باشد که توام با خونریزی است که در این موارد پزشک مجبور به انجام سزارین‌های اورژانسی می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان با اشاره به دیگر عوامل موثر در عمل سزارین، خاطرنشان کرد: در مواردی که رشد جنین بسیار کم بوده و یا جنین بسیار درشت است، همچنین در موارد دو قلوزایی یا چندقلوزایی و هنگامی که سیر زایمان به کندی انجام می‌شود، پزشک دستور عمل سزارین را صادر می‌کند.
شبانیان در خصوص اهمیت زایمان طبیعی، گفت: در این نوع زایمان، میزان خونریزی از مادر بسیار کم می‌شود، اقامت مادر در بیمارستان کاهش پیدا کرده و مادر سریع‌تر به فعالیت‌های روزانه خود بازمی‌گردد، ارتباط عاطفی میان مادر و جنین سریع‌تر صورت می‌گیرد و هزینه‌ها برای خانوارها و شرکت‌های بیمه نیز کمتر می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه ارتباطی میان زایمان طبیعی و سزارین و افسردگی پس از زایمان وجود ندارد، گفت: افسردگی پس از زایمان تا یازده روز پس از آن و به‌دلیل تغییرات هورمونی طبیعی است، اما اگر پس از این روز ادامه پیدا کند، فرد باید زیر نظر روانپزشک تحت معالجه قرار بگیرد.
وی در ادامه به تاریخ‌های لاکچری برای زایمان اشاره و بیان کرد: این موضوع، در واقع نوعی جاهلیت مدرن است، زیرا سرنوشت یک نوزاد بسته به یک تاریخ تغییر می‌کند، در حالی که مطالعات نشان می‌دهد نوزادانی که در کمتر از ۳۹ هفته متولد می‌شوند، ممکن است دچار اختلالات توجه و اختلالات شخصیتی شوند.
شبانیان با بیان اینکه آموزش‌های پیش از زایمان بسیار مهم هستند، افزود: باید به دختران در سنین دبیرستان، آموزش‌های لازم داده شود، مصرف شیر و لبنیات و قرص آهن از سنین دبیرستان آغاز شود تا افراد بتوانند خونریزی‌های حین زایمان را تحمل کنند.
وی ادامه داد: زنانی که در معرض خشونت و استرس هستند، بر باروری و حتی نحوه زایمان آنان تاثیر دارد و باید مشاوره‌های روانپزشکی دریافت کنند، به‌علاوه وزن زیاد و وزن کم نیز هر دو مضر هستند، فعالیت‌های ورزشی نیز باعث ترشح اندورفین (ماده‌ای آرامش‌بخش) می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر  اینکه فعالیت بدنی در زایمان آسان تاثیر دارد، تصریح کرد: در گذشته مادران فعالیت بیشتری داشته و همین مسئله باعث زایمان راحت در آنان می‌شد، زیرا در اثر فعالیت، لگن زنان اندازه مناسبی پیدا می‌کرد، لگن زن باید از طریق فعالیت‌های ورزشی و تغذیه مناسب اندازه مناسب را پیدا کند تا فرد زایمان بهتری داشته باشد.
شبانیان با بیان اینکه بارداری معمولا با خطراتی همراه است، گفت: در سه ماهه نخست، خطر سقط، در سه ماهه دوم خطر زایمان زودرس و خونریزی و فشار خون و در سه ماهه آخر خطر خونریزی وجود دارد، ترس از زایمان باید کنترل شود و مادر باردار نیازمند حمایت‌های روحی و روانی است.
وی در پایان یادآور شد: اگر زن یا مرد با فلزات سنگین مانند سرب یا جیوه در ارتباط باشد، خطر عقب‌ماندگی ذهنی در نوزاد وجود دارد، به‌علاوه سیگار و قلیان در نازایی‌ها و ایجاد سقط اثر دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد