hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > فلاح جوشقانی: افزایش پهنای باند، هزینه‌ای برای مردم ندارد

فلاح جوشقانی: افزایش پهنای باند، هزینه‌ای برای مردم ندارد

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص اختصاص باند فرکانسی به اپراتورها و افزایش ظرفیت پهنای باند در کشور مسائلی را مطرح کرد.
با گسترش اینترنت، استفاده از این تکنولوژی هرچه بیشتر جای خود را بین مردم باز کرد. امروزه اغلب فعالیت‌های انسانی بر پایه اینترنت انجام می‌گیرد، مثلا اغلب افراد ترجیح می‌دهند که با گوشی‌های همراه و بر بستر اینترنت بیشتر کارهای خود را انجام بدهند. همه گیری کرونا در جهان اهمیت استفاده از اینترنت را بیشتر کرد و همه شرکت‌ها در سراسر دنیا برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنتی که به مردم ارائه می‌دهند، تلاش کردند. امروزه و در شرایط کرونا آموزش‌ها بر بستر فضای مجازی و با استفاده از اینترنت انجام می‌شود که همین موضوع به اینترنت با سرعت و کیفیت بالا نیاز دارد.

اختصاص فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتزی به دو اپراتور کشور

در کشور ما هم شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت سعی دارند که خدمات مطلوبی به مشتریانشان عرضه کنند تا بتوانند آن‌ها را راضی نگه دارند. در همین راستا، چند روز قبل حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و زیرساخت با انتشار توئیتی از افزایش ۳۰ درصدی پهنای باند در کشور خبر داد و نوشت: " امروز پروانه فرکانسی باند ۲۳۰۰ مگاهرتز برای همراه اول و ایرانسل صادر شد. با نصب تجهیزات، ظرفیت شبکه پهن باند نسل ۴ موبایل کشور، ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. "
افزایش پهنای باند، هزینه ای برای مردم در پی ندارد / اپراتورها از طریق مزایده این فرکانس را دریافت کردند / فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه های تلفن همراه کاربرد دارد
حسین فلاح جوشقانی در گفتگویی با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این افزایش فرکانس گفت:" در شبکه تلفن همراه مشترکین از طریق فرکانس به شبکه متصل می‌شوند. کاربران از طریق آنتن‌هایی که در سطح شهر وجود دارد و از طریق فضای فرکانسی به نزدیک‌ترین آنتن متشل و از خدمات شبکه استفاده می‌کنند. هرچه میزان فرکانسی که در اختیار اپراتور‌ها قرار می‌گیرد بیشتر باشد، ارائه خدمات با کیفیت بیشتری صورت می‌گیرد. اگر اپراتوری بخواهد ظرفیت بیشتری داشته باشد یا باید فرکانس بیشتر شود و یا اینکه تعداد BTS‌ها در سطح شهر افزایش پیدا کنند. منطقی‌ترین راه این است که هم ظرفیت و هم تعداد آنتن‌ها باهم بیشتر شوند. "
وی در ادامه گفت:" هرچه تکنولوژی بیشتر پیشرفت کرد و فناوری‌های نسل دوم و سوم و چهارم روی کار آمدند، میزان فرکانس مورد نیازشان هم بیشتر شد. از سال گذشته و باتوجه به شیوع کرونا و چند برابر شدن ترافیک اپراتور‌ها نیاز بود که اپراتور‌ها ظرفیت هایشان را افزایش بدهند که این کار با افزایش تعداد BTS‌ها انجام شد. در سطح شهرها، خصوصا شهر‌های بزرگ نصب آنتن به دلایلی با سختی رو به رو است و نیاز به مجوز شهرداری دارد. در همین راستا ما تصمیم گرفتیم ظرفیت فرکانسی را بیشتر کنیم. یک باند فرکانسی وجود دارد که می‌تواند ظرفیت فرکانس اپراتور‌ها را افزایش دهد که باند ۲۳۰۰ است. پس از مطالعه و برآورد قیمت در این باند، تصمیم گرفتیم از طریق مزایده این افزایش فرکانس را انجام دهیم و باند ۲۳۰۰ را به آن‌ها واگذار کردیم. اپراتور‌ها به ما اعلام کردند که با اضافه شدن این فرکانس به BTS ها، پهنای باند تا ۳۰ درصد در بخش دسترسی افزایش پیدا می‌کند."

واگذاری فرکانس

معاون وزیر ارتباطات افزود:" ما از طریق مزایده این فرکانس را واگذار کردیم و اپراتور‌ها براساس قیمت پایه به ازای هر ۱۰ مگاهرتز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردند. ما در این مزایده به هر اپراتور ۴۰ مگاهرتز واگذار کردیم که ۸۰۰ میلیارد تومان پرداختی دو اپراتور ایرانسل و همراه اول بود. با افزایش فرکانس، سرعت و کیفیت شبکه بالاتر می‌رود و همین موضوع روی سرعت اینترنت هم تاثیر مثبت می‌گذارد. با اینکار هر BTS می‌تواند مشترکین بیشتری را پوشش دهد و سرعت بالاتری در استفاده از اینترنت در اختیار آن‌ها قرار بدهد. "

هیچ هزینه‌ای متوجه مشترکین نیست

فلاح جوشقانی درباره افزایش قیمت برای مشترکان اعلام کرد: " این افزایش فرکانس هیچ افزایش قیمتی را به مردم تحمیل نمی‌کند و ارتباطی به مشتریان ندارد. اپراتور‌ها با این کار سعی در جلب مشتری بیشتر و ارائه خدمات بیشتر و بهتر به آنان را دارند. در برخی از مناطق ممکن است خدمات مطلوب نباشد که با افزایش فرکانس این مشکلات هم حل می‌شود."
افزایش پهنای باند، هزینه ای برای مردم در پی ندارد / اپراتورها از طریق مزایده این فرکانس را دریافت کردند / فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه های تلفن همراه کاربرد دارد

فرکانس ۲۳۰۰ هرتز کاربردی‌ترین فرکانس در شبکه‌های تلفن همراه نسل چهارم

رئیس سازمان تنظیم مقررات اظهار کرد: "فرکانس براساس مقررات بین المللی و نوع کاربردی که در این مقررات آورده شده تعیین می‌شود .این مقررات در ITU هر ۴ ساله به بررسی گذاشته می‌شود و ایران هم در این جلسات حضور دارد. فرکانس‎‌ها طبق مقررات داخلی هر کشور و کاربردی که قرار است داشته باشند در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. هر فرکانسی در شبکه تلفن‌های همراه کاربرد ندارد. این فرکانس ۲۳۰۰ هرتز از جمله فرکانس‌هایی است که می‌توان از آن در شبکه تلفن همراه استفاده کرد و کاربردش در شبکه تلفن همراه است. هر باند فرکانسی که قابل واگذاری و قابلیت کارکرد داشته باشد باید در اختیار اپراتور‌ها قرار بگیرد."
افزایش پهنای باند، هزینه ای برای مردم در پی ندارد / اپراتورها از طریق مزایده این فرکانس را دریافت کردند / فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه های تلفن همراه کاربرد دارد
وی در ادامه گفت: "باند ۳۵۰۰ هرتز باند بعدی است، اما در فناوری نسل پنجم کاربرد دارد. باید دید در آینده می‌توان این باند را به شبکه‌ها اضافه کرد یا خیر. همین باند ۲۳۰۰ را می‌توانست قبلا هم در اختیار اپراتور‌ها قرار داد، اما زیرساخت‌ها از سمت مردم فراهم نبود. برای افزایش فرکانس لازم بود که تلفن‌های همراه مردم از فناوری نسل چهارم پشتیبانی کنند که به تازگی این موضوع فراهم شده و اکثر مردم هم از این نوع تلفن‌ها دارند و ۶۰ تا ۷۰ درصد تلفن‌ها می‌توانند از این افزایش پهنای باند استفاده کنند."

افزایش فرکانس در اپراتورها

فلاح جوشقانی در انتهای صحبت‌هایش افزود که اپراتور‌ها به ما اعلام کردند که تا یک ماه دیگر این افزایش فرکانس را اعمال خواهند کرد و در سراسر کشور انجام می‌گیرد. ابتدا این افزایش ظرفیت در شهر‌های بزرگ انجام می‌گیرد و پس از آن بقیه شهرهای کشور نیز به این طرح اضافه می‌شوند، اما باز هم اپراتور‌ها باید خودشان در این خصوص تصمیم گیری کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد