hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > روزگار سخت دامداران استان خراسان رضوی/ ۸۰ درصد هزینه تولید مربوط به نهاده‌ها است

روزگار سخت دامداران استان خراسان رضوی/ ۸۰ درصد هزینه تولید مربوط به نهاده‌ها است

هم دامدار و هم عشایر حال و روز خوشی ندارند زیرا قیمت تمام شده پرورش دام برای آنها بسیار گران تمام می‌شود و به قول خودشان این وضعیت برای آنها صرفه ندارد.
 گوشت قرمز در زنجیره غذایی ایرانیان جایگاه بسیار بارزی دارد؛ هرچند که این روزها به واسطه گرانی و تورم و مشکلات معیشتی این ماده حیاتی از سفره بسیاری از ما رخت بربسته است، اما در ادامه مشکلات تامین نهاده‌های تولید اکنون تولیدکنندگان این ماده غذایی نیز خود درگیر مشکلاتی شده‌اند که دامشان گرسنه است.
گرفتاری این گروه تاجایی رسده که این روزها اما هر علاوه بر دامداران, عشایر نیز حال و روز خوشی ندارند. زیرا قیمت تمام شده پرورش دام با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های تولید برای آنها بسیار گران تمام می‌شود و به قول خودشان این وضعیت صرفه اقتصادی تولید را از بین برده است.
افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های پرورش دام به‌گونه‌ای بود که حتی دامداران استان خراسان رضوی از روی ناچاری دست به کشتار دام مولدشان یعنی سرمایه‌ای که برای آن برنامه‌ریزی‌کرده‌بودند؛ بزنند و متاسفانه این اقدام با توجه به شرایط فعلی دامداران و مشکل تامین نهاده‌های دامی برای این گروه  بسیار عادی شده است.
80 درصد هزینه تولید مربوط به نهاده‌ها است
احمد داوطلب؛ مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه می‌گوید: قیمت نهاده‌های دامی بسیار افزایش یافته است و بخش بزرگی از هزینه دام را هزینه‌های مربوط به تغذیه دام تشکیل می‌دهد که حدود 80 درصد هزینه‌ها را شامل می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: هزینه‌های مازاد زیادی از این ناحیه روی دست دامداران استان باقی مانده است زیرا قبلاً به دلیل پربار بودن مراتع ناشی از بارندگی‌ها، تعلیف دام به صورت طبیعی صورت می‌گرفت اما اینک تعلیف شکل دستی به خود گرفته و دامدار مجبور است علوفه تهیه و خریداری کند.
داوطلب ادامه می‌دهد: هزینه‌های مربوط به تغذیه برای دامدار بسیار سنگین است و دامدار علیرغم میل باطنی خود ممکن است دست به حذف دام مولد خود بزند زیرا توان تامین هزینه‌ها را ندارد.
وی خاطرنشان می‌کند:حذف دام‌های مازاد و دام‌های فاقد بازده اقتصادی یکی از راهکارهایی است که متاسفافه دامدار در این شرایط ناگزیر به آن است و در نهایت منجر به کشتار دام مولد می‌شود و این کار در آینده مشکلات عمده‌ای در افزایش گله و نهایتاً تولید گوشت و شیر کشور می‌شود.
حمایت‌های هدفمند می‌تواند آینده را تضمین کند
محمدرضا اورانی؛ رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اذعان به مشکلات دامداران خراسان رضوی در شرایط فعلی به ویژه برای تغذیه دام و افزایش قیمت نهاده‌ها می‌گوید: با حذف یارانه نهاده، دامدار در رقابتی سالم می‌تواند شیر و گوشت خود را به فروش برساند و معتقد هستیم این اتفاق می‌تواند به نفع دامدار باشد.
وی ادامه می‌دهد: کمبود بارش‌ها در سال آبی خراسان رضوی و خشکسالی منجر شده ناشی از آن سبب شده اینک با افزایش قیمت نهاده روبرو شویم که برای دامدار سنگین است.
اورانی تاکید می‌کند: هزینه‌های تولید برای دامدار بسیار بالا رفته اما سایر هزینه‌ها متناسب با آن رشد نکرده است و دامداران از این ناحیه نیز متضرر شده‌اند.
با توجه به شرایط فعلی بنظر می‌رسد اتخاذ سیاست‌های حمایتی باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد و به ویژه در حوزه تامین نهاده باید به دامداران کمک شود تا از شرایط سخت فعلی گذار کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد