hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کدام ابر پروژه اردبیل تا پایان وقت وعده داده شده به پایان می‌رسد؟

کدام ابر پروژه اردبیل تا پایان وقت وعده داده شده به پایان می‌رسد؟

دو ابر پروژه استان اردبیل پروژه پل قدس و راه آهن که سال‌ها وعده اتمام آن‌ها به مردم داده می‌شود در سال گذشته با تامین اعتبار از سمت دولت دوباره جان تازه گرفت و وعده شیرین افتتاح در ذهن‌های مردم ریشه دواند.
 اردبیل از لحاظ دارا بودن موقعیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان این امکان را دارد تا سرمایه‌گذاران متفاوتی را جذب انجام پروژه‌های گوناگون کند اما مسئولین استان در خواب غفلت برای توسعه استان به سر می‌برند.
از هفت سال پیش با همت شهرداری و تصویب شورا، پیمانکاران پروژه پل قدس را آغاز کردند اما این پروژه که شهردار از آن بعنوان سورپرایز عمرانی یاد میکرد چندی نگذشته بود که با رکود مواجه و به دست فراموشی سپرده شد؛ پلی که سال‌ها اعضای شورای شهر دور چهارم و پنجم شاهد فراز و نشیب‌های اجرایی این پروژه بودند و کاندیدهای دور ششم نیز این پروژه را بعنوان وعده‌ای برای بهتر نشان دادن خود استفاده می‌کردند.
نواسانات قیمت‌ها، شرایط اقتصادی، درآمد کم شهرداری برای تامین منابع مالی، عدم همکاری پیمانکار از جمله دلایلی بود که مسئولین برای ناتمام ماندن این پروژه عنوان می‌کردند.
شهردار اردبیل در بهمن ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگاران خبر از اتمام عرشه اصلی این پروژه تا پایان خرداد 1400 را داده بود که تمدید تاریخ شد و البته هرچند این پروژه با تامین اعتبار از طرف قرارگاه خاتم با سرعت در حال اجرایی است و در این چند روز باقی مانده از عمر شورای شهر دور پنجم، شهرداری تمام تلاش خود را به کار بسته تا این پروژه به اتمام برسد اما ریزش قسمتی از پل مردم را با نگرانی‌هایی روبرو کرده است که این حوادث خبر از عدم کیفیت مصالح و عدم دقت پیمانکاران می‌دهد.
بنا به گفته شهردار وقت اردبیل طرح عمرانی پل قدس از سال 95 و با قرارداد اولیه 500 میلیارد ریال آغاز شده است اما با کمی حساب سرانگشتی می‌توان دید که اگر در کار خود دقت و سرعت عمل را پیشه می‌کردند با همان اعتبار اولیه تقریبا 90 درصد پروژه می‌توانست به سرانجام برسد و اکنون با این شرایط اقتصادی جامعه درگیر نبود، هرچند لطف اللهیان  مدعی شده است در اجرای پل قدس از نگاه هزینه‌ای و صرف هزینه‌های غیرضرور جلوگیری شده و  هیچ گونه انحرافی را در اجرای این طرح شاهد نبوده اند.
ناگفته نماند که با  نگاهی به پل‌های غیر همسطح ساخته شده در شهر می‌توان به این نتیجه رسید که وجود این پل‌ها نه تنها بار ترافیکی شهر را کم نکرده بلکه باعث بوجود آمدن عمده مشکلات بسیاری در سطح شهر نیز شده است.
دومین ابر پروژه استان که عمری 14 ساله را سپری می‌کند در مراحل پیشرفت 60 درصدی قرار گرفته درحالیکه در ابتدای آغاز طرح مسئولین مدت 3 ساله را برای بهره برداری وعده داده بودند.
پروژه راه آهن اردبیل به میانه یکی از عمده‌ترین مطالبات و آرزوی دیرین مردم تبدیل شده است که دلیل طولانی شدن مدت اجرایی این پروزه را نیز مسئولین وجود کوه‌های بلند و دره‌های عمیق در مسیر و عدم وجود منابع مالی کافی عنوان کردند.
اتمام این ابر پروژه از وعده‌های تمامی دولت ها در این 14 سال بوده که دولت دوازدهم با دستور ویژه، مبنی بر رفع مشکلات تامین مالی پروژه از طریق فایناس داخلی بانک ملی  و نصب روز شمار در شهر وعده از اتمام این پروژه تا پایان دولت وقت را داده بود و خبرهای خوبی از پیشرفت آن توسط مسئولین و پیمانکاران به گوش می رسید.
با اینکه سال‌هاست اردبیلی‌ها در انتظار شنیدن سوت قطار هستند و دولتمردان همچنان به دادن وعده های دلنشین بسنده می کنند و مصر بر پایبندی عهدی که با مردم بسته‌اند، هستند، اما متاسفانه چندی پیش با حذف تابلو روزشمار شایعاتی را در سطح شهر مبنی بر ناکار آمدی این دولت و مسئولین وقت بوجود آورد.
پروژه پر پیچ و خم راه آهن اردبیل به میانه  سال‌ها محل وعده‌های بسیاری از دولتمردان بود اما خبری از پیشرفت در آن نبود که دولت دوازدهم در واپسین ماه‌های عمر خود نسبت به حمایت از این پروژه بپا خواست که اکنون در این فرصت اندک و پیشرفت نسبتا کم این پروژه، بازهم وعده‌ها رنگ باخت.
البته چندی قبل دادستان استان با حضور در محل این پروژه خبر از وجود مشکل بحث معارضین اراضی این پروژه داده و گفته بود که برنامه‌ریزی‌های لازم جهت رفع و تسهیل این شرایط انجام شده است و طبق فرمایشات مسئولان استانی  اگر مشکل خاص پیش نیاید پروژه راه آهن اردبیل تا پایان دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.
این دو ابر پروژه با تمدید وعده‌های مسئولین بارها سوژه داغ رسانه‌ها شده‌اند و ذهن مردم بسوی توسعه شهر سوق داده شده است اما بار دیگر شکست این وعده‌ها اطمینان مردم را از بین برده و روبه کلافگی کشانده است.
 برای پایان این دو ابر پروژه فرصتی نمانده باید دید کدام یک از این پروژه ها به این طلسم چندین ساله خاتمه خواهد داد  و رکورد چندین ساله خود را برای بهره برداری خواهد شکست که البته هرچند دیگر از عمر دولت دوازدهم چیزی به اتمام نمانده است.    
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد