hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > نظارت بر اموال و دارايي مددجويان مجهول الهویه بهزيستي بر عهده ی دادستان است

نظارت بر اموال و دارايي مددجويان مجهول الهویه بهزيستي بر عهده ی دادستان است

معاون دادستان مشهد از اجراي طرح استيفاي حقوق مددجويان محجور و مجهول الهویه بهزيستي در خراسان رضوي خبر داد.
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-نيره عابدين‌زاده گفت: بسياري از مددجويان مراكز شبانه‌روزي بهزيستي، واجد شرايط ترخيص هستند و ادامه‌ي نگهداري آنها در مراكز، محدود کردن آزادی و به نوعی توقیف غیر قانونی محسوب شده و واجد عنوان مجرمانه است.
وي كه در جلسه ساماندهي ترخيص و تعيين تكليف قانوني مددجويان محجور و مجهول الهویه صحبت مي‌كرد گفت: از طرف ديگر، اگر مددجو محجور باشد بايد برايش قيم تعيين و نصب شود و تا تعيين تكليف قانوني،‌ دادستان به عنوان مدعی العموم و صاحب اختيار اموال و دارايي‌هاي وي، از تصرف غير در اموال وي جلوگيري خواهد كرد.
سرپرست دادسراي ویژه امور صغار و محجورين مشهد با بيان اينكه مددجوي مجهول الهویه اگر محجور نبوده و قادر به تصميم در مورد اموال و دارايي‌هايش باشد به سمت ترخيص و استقلال هدايت مي‌شود و اگر محجور باشد برايش قيم تعيين خواهد شد.
وي تصريح كرد: اگر مددجويان مقيم مراكز شبانه‌روزي بهزيستي، داراي خانواده هستند بهتر است خانواده‌ها پيش از اقدام دادستاني، براي ترخيص و نگهداري مددجو اقدامات لازم را انجام دهند زيرا پس از ورود دادستان و نصب قيم، حق هيچ‌گونه تصرف در اموال وي را ندارند.
عابدين‌زاده با اشاره به احكام قضايي صادره پيشين از مراجع مختلف كه منجر به پذيرش مددجو در مراكز اقامتي شبانه‌روزي گرديده گفت: اين احكام با حكم دادستان ملغي خواهد شد.
معاون دادستان مشهد گفت: با شناسايي و توقیف اموال مددجويان محجور، تمام هزينه‌هاي مددجو از قبیل نگهداري، درمان، توانبخشي و... به بهزيستي وارد شده از اموال مددجو محاسبه و به بهزيستي پرداخت مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: با هماهنگي كه با شعبات قضايي در مشهد داشته‌ايم از اين پس، تمام احكام پذيرش و ترخيص مددجويان بهزيستي توسط اين معاونت صادر مي‌شود و پرونده‌هاي مرتبط به اين معاونت ارسال خواهد شد كه احكام به صورت هماهنگ و مطابق رويه‌ي واحد قضايي صادر گردد.
عابدين زاده همچنين تأكيد كرد: هدف از اين برنامه، افزايش ظرفيت مراكز اقامتي بهزيستي و اولويت‌بندي براي افراد و توانخواهاني است كه واقعا نياز به كمك و اقدامات توانبخشي و نگهداري دارند.
وي ادامه داد: همچنين در نتيجه‌ي اين طرح، مددجوياني كه بدون توجيه قانوني و صرف پذيرش اوليه، سالها در مراكز بهزيستي رسوب كرده‌اند ترخيص گرديده و به خانواده‌هايشان بازگردند و يا توسط قيم در خارج از مراكز، سرپرستي و تأمين هزينه شوند.
معاون دادستان مشهد با تأكيد بر اينكه صرف رها كردن سالمند، معلول و بيمار رواني، دليل بر مجهول الهویه بودن وي نيست گفت: از اين پس، مددجويان كه رها شوند، از طريق مراجع قانوني، تعيين هويت شده و خانواده‌ي آنها شناسايي مي‌شود و اگر مجهول الهویه تشخيص داده شد، اموال وي شناسايي و تحت نظر دادستاني قرار مي‌گيرد.
عابدين‌زاده همچنين هر گونه معامله و كار مالي توسط محجورين را فاقد ارزش قانوني دانست و گفت: اگر مددجو محجور تشخيص داده شود تحت نظر دادستان قرار مي‌گيرد و هر گونه معامله و كار مالي توسط وي، فاقد اعتبار و ارزش مي‌باشد و اگر چنين كاري توسط بستگان انجام شود، آنها تحت تعقيب قرار مي‌گيرند.
وي همچنين خاطر نشان كرد: از اين پس با همكاري بهزيستي، هر گونه پذيرش در مراكز اقامتي، با دستور و مجوز قضايي خواهد بود و بدون مجوز دادستان، هيچ پذيرشي در مراكز صورت نمي‌گيرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد