hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بحران کم‌آبی در روستاهای شاهرود، میامی و دامغان؛ تأمین آب از چشمه‌های قطری مطالبه جدی مردم است

بحران کم‌آبی در روستاهای شاهرود، میامی و دامغان؛ تأمین آب از چشمه‌های قطری مطالبه جدی مردم است

کم‌آبی در روستاهای شاهرود، میامی و دامغان به یک بحران تبدیل شده است؛ امری که برای برون‌رفت از آن نیازمند اتخاذ تدبیری ویژه از سوی مسئولان ارشد استانی و کشوری است.

یکی از مبانی توسعه استان سمنان تأمین آب بخش‌های کشاورزی، صنعت و شُرب است و باید گفت توسعه استان سمنان در گرو تأمین منابع آبی جدید است.استان سمنان با کاهش شدید منابع آبی، بارش‌ها و افت آب‌های زیرزمینی روبرو است و این شرایط موجب بروز کم‌آبی در 51 روستای استان سمنان شده است.

تنش آبی حاکم بر استان سمنان از بزرگ‌ترین موانع پیش روی توسعه، رونق تولید و سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در این استان شده است که باید برای حل این چالش بزرگ تدبیری ویژه از سوی مسئولان امر اندیشیده شود.

تأمین کسری آب از منابع خارج از استان

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان با اشاره به مشکل کم‌آبی در برخی از روستاهای استان سمنان از جمله شاهرود، میامی و دامغان گفت: منابع اعتباری برای تأمین اضطراری آب در این روستاها باید در نظر گرفته شود.

وی با تأکید بر تلاش و توجه امور منابع آب و آبفای استان سمنان برای پیشگیری از بروز مشکلات برای مردم روستانشین در روستاهای کم آب استان سمنان گفت: مدیریت صحیح منابع آبی موجود و مصرف بهینه و تأمین کسری آب از منابع خارج از استان باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار سمنان در زمینه تأمین کسری آب از منابع خارج استان و بحث انتقال از دریای خزر گفت: این پروژه در مراحل بسیار خوبی قرار دارد و امیدواریم در دولت آینده با همراهی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این مهم پیگیری و اجرایی شود.

آشناگر با اشاره به مطالبات مردم استان سمنان در حوزه تأمین منابع آبی گفت: نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی باید نسبت حل مشکل آب حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

وی استفاده صحیح و درست از ظرفیت‌ها و منابع موجود آبی در استان سمنان را مورد تأکید قرار داد و این منابع موجود را سد فینسک مهدی‌شهر، چشمه‌های قطری در شاهرود و سد کالپوش عنوان کرد و گفت: این ظرفیت‌ها می‌تواند نیاز آبی شهرستان‌های شاهرود و میامی را در بخش‌های مختلف تأمین کند.

کاهش 2 درصدی منابع آب زیرزمینی در استان سمنان

 ایرج حیدریان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به کاهش 34 درصدی روان آب‌های استان سمنان نسبت به سال گذشته گفت: استان سمنان به نسبت سال گذشته با کاهش 46 درصدی بارندگی مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد 892 حلقه چاه در محدوده قُرق چاه‌های آب شرب در استان سمنان قرار دارد گفت: منابع آب زیرزمینی در این استان به نسبت سال قبل 2 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به شناسایی 38 چاه غیرمجاز و 41 حلقه چاه مجاز با اضافه برداشت در حوزه شهری استان سمنان ادامه داد: در حوزه روستایی نیز 121 مورد چاه مجاز با اضافه برداشت شناسایی شده است.

حیدریان اظهار داشت: 29 حلقه چاه از 38 حلقه چاه غیرمجاز در حوزه شهری پر شده است و اقدامات لازم در مورد چاه‌های تأمین آب شرب شهری که اضافه برداشت دارند؛ در حال انجام است.

وی بیان کرد: تاکنون نصب کنتور هوشمند در 103 چاه در حوزه روستایی نیز از تعداد کل چاه‌های مجاز با اضافه برداشت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان بر معرفی چاه‌های در اختیار دستگاه‌ها در سطح شهرستان‌ها، خودداری شهرداری‌ها از آبیاری فضاهای سبز با آب شرب و پیگیری برای جذب اعتبارات حوزه آب از جمله اعتبارات ویژه روستایی و مناطق کمتر برخوردار تأکید کرد.

در راستای تأمین آب و مدیریت منابع باید در سطح استان سمنان مدیریت مصرف در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و شرب و تلاش برای انتقال آب بین حوزه‌ای به خصوص از حوزه خزر، پیگیری شود.

به هر رویچشم امید سمنانی‌ها برای حل مشکل آبی این استان به دولت آینده است؛ کاری که در دولت فعلی به نتیجه‌ای نرسید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد