hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سقف پذیرش و محدودیت خدمات به معتادان كارتن‌خواب، آسيب‌ديده و بی‌خانمان نداریم

سقف پذیرش و محدودیت خدمات به معتادان كارتن‌خواب، آسيب‌ديده و بی‌خانمان نداریم

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت : سقف پذیرش و محدودیت خدمات به معتادان كارتن‌خواب، آسيب‌ديده و بی‌خانمان نداریم و برای این منظور 7 سرپناه شبانه و 10 مرکز گذري کاهش آسیب در خراسان رضوی ارائه خدمات می‌نمایند.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-غلامحسین دلبری با اعلام این خبر افزود : موبایل ون، خدمات گذری را به صورت سیار در پاتوق‌های تجمع معتادان ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: همچنین ايستگاه‌هاي موقت كاهش آسيب (كانكس‌ها) در نزدیکی پاتوق‌ها مستقر کرده‌ایم که معتادان بتوانند خدمات بهداشتی و مراقبتی را از نزدیک‌ترین محل به پاتوق‌ها دریافت کنند.
دلبری سرو يك وعده غذاي گرم، آموزش پيشگيري از ايدز، توزيع سرنگ، وسایل پیشگیری از بارداری، امکانات بهداشتی، چای، استحمام، خدمات مددكاري و مشاوره‌ی روانی فرد و خانواده را از جمله خدمات کاهش آسیب معرفی کرد و گفت: ما برای هر کارتن‌خوابی که غذا، مکان آرام و امنیت بخواهد فضا و مکان داریم و هیچ سقف و محدودیتی در پذیرش این مددجویان وجود ندارد.
وی با تصریح بر اینکه در فصول گرم و تابستانی، مراجعین شلتر و مراکز کاهش آسیب، کمتر می‌شوند گفت:‌ این امر نشان دهنده‌ی آن است که بیشتر افراد معتاد، پاتوق را به خاطر آزادی مطلق و دسترسی دائم به مواد مخدر و پاسخگو نبودن به مددکاران، به شلتر و مرکز کاهش آسیب، ترجیح می‌دهند و اگر در زمستان مراجعات ما بیشتر است به خاطر سرمای هوا، دسترسی نداشتن به غذا، لباس و محیط آرام است.
معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر و در فصل گرما، تعداد مراجعات به برخی شلترها به کمتر از عدد انگشتان دست می رسد و ضروري است كه افراد در صورت مشاهده معتادان كارتن‌خواب و بي‌خانمان، آنها را به مراكز كاهش آسيب بهزيستي راهنمايي كنند.
اين مسؤول با بيان اينكه يكي از مكان‌هاي مناسب براي دسترسي به بيماران مصرف‌كننده، سرويس‌هاي ارائه‌كننده‌ي كاهش آسيب مي‌باشد گفت: برنامه‌هاي كاهش آسيب مصرف مواد شامل برنامه‌هاي مداخله‌اي است كه با هدف اوليه كاهش عواقب بهداشتي، اجتماعي و اقتصادي انجام مي‌گيرد و الزاما در ابتداي مداخلات، با كاهش مصرف مواد همراه نيست.
وي اضافه كرد: بسته‌هاي كاهش آسيب اچ‌آي‌وي شامل آموزش، تحويل وسايل تزريق ايمن، خدمات درمان جايگزين با مواد شبه ايپوئيدي، خدمات تشخيصي و انجام تست اچ‌آي‌وي، توزيع وسايل بهداشتي براي روابط جنسي ايمن توسط پرسنل مستقر در مراكز كاهش آسيب و تيم‌هاي سيار بهزيستي در پاتوق‌ها و در خود مراكز توزيع مي‌شود.
وي همچنين بيان داشت: در سرپناه‌هاي شبانه علاوه بر موارد گفته شده، تأمين پوشاك و پانسمان زخم‌هاي بيماران كه در اثر سوء مصرف مواد يا ساير صدمات فيزيكي ايجاد شده نيز انجام مي‌شود و بيماراني كه نياز به درمان‌هاي اورژانسي داشته باشند به مراكز درماني ارجاع مي‌شوند.
وی تأکید کرد: البته تعدادی از مراجعین ما کارتن‌خواب‌های پاتوق‌ها بوده‌اند که با طرح جمع‌آوری در آغاز زمستان، جمعیت پاتوق‌ها رو به کاهش گذاشت و طبعا مراجعات ما هم کاهش پیدا کرد.
دلبری يادآور شد: ما با هر نوع برخورد غيركارشناسي با پدیده‌ی اعتیاد مخالف هستیم و معتقدیم این بیماری مانند سایر بیماری‌های روانی، باید تحت درمان و توانبخشی درازمدت قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد:‌ 30 پاتوق فعال و شناسايي شده در مشهد وجود دارد که بیشترین افراد دارای اعتیادهای خطرناک، در همین پاتوق‌ها تجمع می‌کنند و تيم‌هاي سيار بهزيستي و دانشگاه علوم پزشكي در راستاي كاهش آسيب به اين گروه‌ها خدمات مختلفي ارائه مي‌دهند.
شایان ذکر است نزدیک به 4 هزار نفر در سال 99 از خدمات مراکز کاهش آسیب بهزیستی خراسان رضوی استفاده كرده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد