hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش نجومی اجاره‌بها در ایلام/ ۸۶ مشاور املاکی پلمب شدند

افزایش نجومی اجاره‌بها در ایلام/ ۸۶ مشاور املاکی پلمب شدند

افزایش نجومی اجاره بها در ایلام، مستاجران ایلامی را با سختی مواجه کرده است و آنان را آواره درب بنگاه‌های معاملات ملکی کرده است و مسئولان نیز بر این وضعیت نظارت ندارند.

با افزایش نجومی قیمت مسکن طی سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید خانه در میان عموم مردم به ویژه قشر جوان ، تمایل به اجاره‌ نشینی و رهن منازل در سطح کشور بیشتر شده است.

از این رو هرساله در استان ایلام با آغاز فصل بهار‌ و تابستان و پایان قرارداد مستاجران، شاهد شلوغی مشاور املاک‌ها و تکاپوی مردم به دنبال اجاره‌ خانه هستیم.

این مهم در حالی است که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اصناف بسیاری از خانواده‌ها با مشکل اقتصادی مواجه‌اند، به طوری که برخی از آنها از پرداخت اجاره‌بها عاجزند.

از این رو، مدت‌هاست که اجاره نشینی نه تنها به معنای خوش نشینی نیست، بلکه مشکلات زیادی را برای مردم در نقاط مختلف استان ایلام پدید آورده است.

افزایش اجاره‌بها پس از شیوع ویروس کرونا

حسینی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: پس از سال 98 و شیوع ویروس کرونا، جهت جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان به کووید-19  ، اقدام به تعطیلی تعداد بالایی از صنوف شد.

وی افزود: علی رغم اینکه بسیاری از خانوار با مشکلات اقتصادی مواجه بودند،نه تنها اجاره‌ مسکن کم نشد بلکه با افزایش چشم‌گیری نیز همراه بود که این امر برای مستاجران مشکل ساز بوده است.

سوء استفاده از شرایط موجود

رضایی از دیگر شهروندان ایلامی به خبرنگار تسنیم در ایلامگفت: با افزایش چشم‌گیر قیمت مسکن و بالابودن مخارج نه تنها قادر به خرید خانه نیستیم بلکه دیگر توان اجاره‌ مسکن هم نداریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظارت از سوی مسئولان به درستی انجام نمی‌شود افزود: اجاره‌ مسکن در هر مشاور املاک قیمت‌ متفاوتی دارد و جالب اینجاست برخی نیز به بهانه‌های مختلف سود کلانی هم از صاحب خانه، هم از مستاجر به جیب می‌زنند.

دلایل گرانی اجاره

اردشیر حاتمی، رئیس  اتحادیه مشاوران املاک ایلام طی ماه‌های گذشته بیان کرد: گرانی مسکن و افزایش اجاره‌ها کشوری است و صرفاً در ایلام اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: افزایش ناگهانی قیمت ارز و نبود مسکن به حد کافی، رکود ساخت و سازها از عوامل اصلی گرانی پیش و اجاره در ایلام به شمار می‌روند.

برخورد قانونی با متخلفان

 علاوه بر تورم و گرانی، برخی از بنگاه‌های معاملاتی املاک با سودجویی بدون قیمت‌گذاری صحیح رقم اعلام می‌کنند که این نوع قیمت‌گذاری خود باعث ایجاد تنش در بازار مسکن می‌شود و رفع این مشکل نیازمند توجه از سوی مسئولان مربوط است.

عزت‌الله عبد خانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: راه‌ و شهرسازی متولی افزایش اجاره بها است و حیطه وظایف سازمان صمت تنها تعیین تعرفه مشاورین املاک است.

 معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان سازمان صمت استان ایلام با بیان اینکه اجاره در شهر‌های کوچک 15 درصد می‌باشد، افزود: در سال گذشته 86 مورد پلمپ مشاور املاک و پرونده تعریزی داشته‌ایم که ناشی از تخلفاتی  قبیل: عدم رعایت نرخ مصوب، عدم دریافت کد رهگیری، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و... بوده است.

این مسئول تصریح کرد: مشاوران املاک موظف به نصب نرخ مصوب هستند که در همین راستا شهروندان میتوانند تخلفات را به سامانه 124 گزارش دهند.

کاهش توان خرید و اجاره‌ی مسکن

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  شرایط اجاره بها و مسکن و نیز خرید و فروش در ایلام به گونه‌ای است که کسی میلی نه تنها به خرید و فروش و اجاره بلکه زوج های جوان حتی میلی به ازدواج با وجود مشکلات و گرانی‌ها ندارند.

از این رو الزامی‌ است مسئولان دولتی برای حل بحران مسکن و اجاره‌نشینی، برنامه و راهبردی بیندیشند تا ذره‌ای از مشکلات مستاجران و جوانان کاسته شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد