hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > مردم قشم هنوز از کمبود آب آشامیدنی رنج می برند

مردم قشم هنوز از کمبود آب آشامیدنی رنج می برند

هرچند شهرستان قشم هنوز در تامین آب مورد نیاز مردم روستاهای خود نتوانسته نقش اساسی ایفا کند، اما این جزیره محصور در میان دریایی از آب، با توجه به فناورهای مدرن می‌تواند نقش کلیدی در تامین آب برای بخش مهمی از کشور داشته باشد.
با منطقه آزاد شدن قشم در سال 1370, به مرور زمان چندین سیستم شیرین کننده آب در نقاط مختلف این شهرستان با هدف تامین آب مورد نیاز مردم نصب و راه‌اندازی شد به طوری که شهر قشم زودتر از نقاط دیگر این شهرستان از نعمت آب شرب شیرین و بهداشتی برخوردار شد و پس از آن در چند روستا هم‌ سیستم‌های شیرین‌سازی آب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شد اما به دلیل مشکلات لوله‌گذاری، متاسفانه هنوز آب شیرین بهداشتی با باز کردن شیر آب در دسترس مردم روستاهای قشم قرار ندارد و تانکرهای حمل آب با قیمت بالا کار انتقال آب به مخازن منازل مردم روستاها را بعهده دارند.
در سفر اخیر اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به قشم، مسئله اهمیت شیرین‌سازی آب با استفاده از راکتورهای هسته‌ای مورد بررسی قرار گرفت.
  راکتورهای هسته‌ای کوچک نیاز قشم برای تامین آب شیرین  
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر استفاده از راکتورهای هسته‌ای کوچک برای تامین انرژی و آب در زمینه طرح‎های پیش‌بینی شده در قشم به عنوان یک نیاز اساسی نام برد.
فریدون عباسی دوانی در سفر به قشم با بیان این مطلب اظهار داشت: یک رآکتور کوچک هسته‌ای علاوه بر پاسخگویی به بخش انرژی مورد نیاز منطقه، می‌تواند در تامین برق نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع جزیره نقش اساسی داشته باشد.
وی به اعلام اینکه این مجموعه می‌تواند اهداف علمی، آموزشی و فنی را پشتیبانی کند و به توسعه سواحل جنوبی سرعت ببخشد، افزود: با توجه به وجود مشکلات تامین آب و برق در جنوب کشور، مغفول ماندن توسعه دریا محور و نبود امکان استفاده از انرژی پاک در قشم، به ضرر فعالیت‌های مهم حوزه‌های صنعتی در جنوب کشور تمام می‌شود.
به گفته رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران، جزیره قشم با توجه به کمبود زمین، صرفه نداشتن سرمایه‌گذاری در نیروگاه خورشیدی، طولانی شدن مدت بازگشت سرمایه و نبود امکان نصب توربین‌های بادی زمینه استفاده از انرژی خورشیدی و بادی را ندارد.
پیش بینی می‌شود برای ایفای نقش مهم قشم در حوزه انرژی با بهره از آب دریا به یک همگرایی ملی نیاز است تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با اطمینان از برداشته شدن موانع و در نهایت بازگشت به موقع سرمایه وارد فعالیت‌های صنعتی در این منطقه آزاد شوند.
  کاهش بروکراسی در مناطق آزاد سرمایه‌گذار را جذب می‌کند  
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت تولید ثروت در حوزه جنوبی و جزایر خلیج فارس، اعلام‌ کرد: بروکراسی در مناطق آزاد نسبت به داخل کشور باید کمتر شود تا سرمایه‌گذار خارجی و داخلی برای حضور در آن رغبت داشته باشد.
وی افزود: این تولید ثروت علاوه بر توسعه‌ اقتصادی، نقش امنیتی و دفاعی نیز دارد و امیدواریم کمیسیون انرژی مجلس هم در تدوین برنامه پنج ساله هفتم نقش اساسی ایفا کند تا برای بهبود اوضاع کشور و همچنین رفع مشکلات فعلی نیروگاه‌ها و شرکت‌های نفتی تاثیرگذار باشد.
ایجاد دو نیروگاه بزرگ تامین آب و برق همزمان در قشم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نشان داد که قشم از جایگاه مهم تامین اب و برق و انرژی در کشور برخوردار است به طوری که با راه‌اندازی کامل این دو‌ نیروگاه می‌توان از قشم به عنوان یکی از مراکز مهم تامین آب و برق کشور نام برد.
انتقال آب دریا از قشم به استان‌های دیگر در جنوب کشور و بکارگیری سیستم شیرین‌کننده آب در استان‌های جنوبی، می‌تواند مشکل آب به عنوان مهمترین نیاز توسعه را حل کند.
شهرستان قشم متشکل از 3 جزیره قشم، لارک و هنگام با حدود 150هزار نفر جمعیت در جنوب ایران واقع شده است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد