hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بهره‌برداری از جاده ملی پاتاوه - دهدشت به تعویق افتاد

بهره‌برداری از جاده ملی پاتاوه - دهدشت به تعویق افتاد

وعده بهره‌برداری از جاده ۲۷ ساله پاتاوه - دهدشت به تعویق افتاد تا همچنان شاهد وعده‌های بی‌سرانجام مدیران دولتی باشیم.
جاده پاتاوه به دهدشت سال 73 در سفر مقام معظم رهبری به استان کهگیلویه و بویراحمد کلنگ‌زنی شد و سرانجام بعد از گذشت 27 سال قرار بود در خردادماه به صورت آزمایشی زیر بار ترافیک برود اما افتتاح این پروژه برای چندمین بار تمدید شده و زمان بهره‌برداری یک ماه با تأخیر صورت می‌گیرد. 
جاده پاتاوه - دهدشت 136 کیلومتر طول داشته و قرار است استان خوزستان را به مرکز کشور وصل کند که با بهره‌برداری از آن شاهد کاهش 200 کیلومتری مسافت بنادر جنوبی به مرکز کشور هستیم.
خروج شهرستان کهگیلویه و بخشی از شهرستان بویراحمد از بن بست اقتصادی و بهره‌مندی 100 روستای مستقر در مسیر این جاده، از جمله مهمترین دستاوردهای احداث این جاده است.
 پژمان نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: جاده پاتاوه-دهدشت خردادماه امسال با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح و به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: احداث این جاده یکی از مهمترین پروژه‌های عمرانی در دست اجرا در استان کهگیلویه و بویراحمد است که اتمام آن برای دولت از اولویت خاصی برخوردار است.
جاده پاتاوه - دهدشت سوغات سفر رهبر انقلاب
ساخت جاده ملی پاتاوه -دهدشت در سال 1373 و در سفر رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد و پس از کش و قوس‌های فراوان پس از گذشت 27 سال از شروع عملیات احداث این جاده، قرار است در نهایت در یک ماه آینده چشم انتظاری‌ها به پایان رسیده و این جاده افتتاح شود.
چهار دولت در تمام این سال‌ها به صورت دنباله‌دار تلاش کرده تا احداث این جاده را به پایان برسانند اما روند بسیار کند اجرای آن در سال‌های گذشته به یک مطالبه مردمی مبدل شده با این همه دولت دوازدهم تلاش‌های زیادی برای به سرانجام رساندن این پروژه انجام داده است.
ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی زیادی را در پی خواهد داشت چنان که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی(ره) تا اصفهان 270 کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز به مدت چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال 74 شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب 26 و 20 کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم نیز به ترتیب 28 و 63 کیلومتر بوده و تعداد 13 تونل به طول هشت هزار و 200 متر و تعداد 18 دستگاه پل بزرگ بالای دهانه 16 متری در این جاده طراحی شده است.
قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سرچنار، قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.
قطعه اول جاده سال 87 و قطعه دوم این جاده به طول 28 کیلومتر اردیبهشت سال 97 به بهره‌برداری رسید.
نهایی شدن پروژه پاتاوه - دهدشت
کیامرث حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در بازدید از این پروژه گفت: با پیگیری‌های انجام شده، این پروژه در دو سال گذشته 40 درصد پیشرفت داشته است.
حاجی‌زاده افزود: در سه ماه گذشته با تاکید استاندار و پیگیری نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی اعتبارات قابل توجهی از دفتر مقام معظم رهبری و برنامه بودجه کشور به این پروژه تخصیص داده شد چنان که سال گذشته مبلغ 270 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه اختصاص یافت.
سیزدهم شهریورماه سال 99 وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این پروژه روند اجرای عملیات پل‌های خاص و تونل‌های این محور ملی را از نزدیک بررسی و زمان تکمیل را ارزیابی کرد.
اسلامی در بازدید از ابتدای مسیر پروژه در حوزه بویراحمد روند کار را خوب توصیف و دهه فجر را برای تکمیل آن پیش‌بینی کرد.
وزیر راه و شهرسازی بعد از بازدید کلی و در پایان در جمع خبرنگاران گفت: با تزریق اعتبار قابل توجه به پروژه و قرار گرفتن در پروژه‌های جهش تولید تا پایان سال به عنوان هدیه مقام معظم رهبری تقدیم مردم کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد.
اسلامی با تأکید بر اینکه قول و فعل ما یکی است و وعده کارشناسی شده می‌دهیم، تصریح کرد: همه مسیر را از نزدیک دیدم جبهه تعطیلی وجود ندارد.
حسین کلانتری استاندار نیز با طلایی خواندن پروژه در کشور گفته بود این طرح تا پایان سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد اما اکنون با گذشت دو ماه از سال جدید هنوز هم این پروژه افتتاح نشده است.
بخشی از این طرح مهم اگر چه در دولت یازدهم و دوازدهم پیشرفت قابل توجهی داشت اما وعده‌های تکمیل آن از هفته دولت، دهه فجر و پایان سال عبور کرد و حالا با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم، زمان نهایی به بهره‌برداری رسیدن پروژه تیرماه امسال اعلام شد.
جاده پاتاوه - دهدشت کریدور شمال جنوب بوده و با راه‌اندازی این جاده، استان‌های جنوب کشور را به شمال کشور وصل کرده و مسافت و مدت زمان سفرها را به میزان نسبتأ زیادی کاهش می‌دهد.
با بهره‌برداری از این جاده با در نظر گرفتن میانگین 600 کیلومتر در ساعت برای عبور وسایل نقلیه، بیش از چهار ساعت کاهش زمانی در مسیر جدید پاتاوه - دهدشت بوجود می‌آید و نقش چشمگیری در کاهش سوخت و استهلاک وسایط نقلیه و اتلاف وقت به دنبال دارد.
با بازگشایی این جاده تحولات شگرف ملی و محلی به دنبال دارد چنانکه مسیر فاصله بندر امام خمینی(ره) تا اصفهان 270 کیلومتر و زمان عبور از مسیر نیز تا چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
خلیل طالبیان راننده خطی دهدشت به یاسوج در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: مشتاقانه منتظر بازشدن این جاده هستیم چون تردد و عبور و مرور را بهتر و روان‌تر و مدت زمان طی شده را نیز کاهش می‌‌دهد.
این راننده افزود: با بازشدن جاده، مسیر ترانزیتی جنوب کشور به شمال کشور کاملا تغییر می‌کند و از طرفی میزان مسافت نیز کوتاه‌تر می‌شود.
طالبیان خاطرنشان کرد: بازشدن جاده پاتاوه به دهدشت مسیر جاده یاسوج به دهدشت، بهبهان به یاسوج و سایر مسیرها را خیلی کوتاه کرده و شهر دهدشت رونق می‌گیرد.
پیمان پرندک راننده اتوبوس در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر برای رفتن به تهران ناچاریم از سمت گچساران عبور کنیم و مدت زمان و بعد مسافت بسیار زیاد است.
این راننده اتوبوس گفت: بازشدن جاده پاتاوه به دهدشت حداقل 4 تا 5 ساعت مسیر دهدشت به اصفهان و تهران را کوتاه‌تر می‌کند و هم مسافران و هم رانندگان در طول این مسیر کمتر خسته می‌شوند.
محمد مسعودی راننده خودروی ویژه بین شهری به خبرنگار تسنیم گفت: مدت 10 سال است که در این مسیر مسافرکشی می‌کنم و برای باز شدن جاده جدید سال‌ها چشم انتظار هستم امیدوارم هر چه زودتر این مسیر بازگشایی شود.
این راننده یاسوجی گفت: جاده پاتاوه به دهدشت جدید است و پیچ‌های تند و دره‌های عمیق در این مسیر کامل حذف شده و جاده روان‌تر است.
مسعودی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال مسئولان وعده داده که خردادماه جاده بازگشایی می‌شود اما باز هم افتتاح جاده به تعویق افتاد، امیدوارم که افتتاح این جاده به دولت سیزدهم کشیده نشود.
رونق اقتصادی در کهگیلویه
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی بالغ بر 135 هزار نفر جمعیت به خاطر بن‌بست بودن سال‌های زیادی است که شهروندان آن به لحاظ درآمدزایی و میزان رونق کسب و کار با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده و همین عامل سبب شده تا سالانه افراد زیادی از این شهرستان به استان‌های مجاور مهاجرت کنند.
مسدود بودن این شهرستان سبب نادیده‌گرفتن و از بین رفتن ظرفیت‌های بالقوه شهرستان کهگیلویه شده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی توجهی کمتری به این شهرستان دارند.
با بازگشایی جاده دهدشت - پاتاوه شهرستان کهگیلویه به طور کامل از بن‌بست خارج شده و در مسیر ترانزینی قرار گرفته و کسب و کار و رونق اقتصادی در این شهرستان به شکوفایی می‌رسد.
جواد یعقوبی یکی از شهروندان دهدشتی در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: تکمیل شدن این پروژه و باز شدن جاده باعث شکوفا شدن شهرستان کهگیلویه می‌شود.
این شهروند افزود: شهرستان کهگیلویه در حال حاضر از همه طرف مسدود و به نوعی راکد است و می‌توان گفت این شهرستان بن‌بست کامل است و همین عامل سبب محرومیت این شهرستان شده است.
یعقوبی خاطرنشان کرد: جاده پاتاوه - دهدشت شمال کشور را به جنوب وصل می‌کند و شهرستان کهگیلویه به عنوان یک وصل کننده در مسیر این جاده ترانزیتی قرار گرفته و از لحاظ اقتصادی دچار رونق می‌شود.
ابراهیم محمدزاده با اشاره به رونق اشتغال به خبرنگار تسنیم گفت: بازگشایی محور پاتاوه به دهدشت سبب اتصال محورهای ترانزیتی به بنادر جنوبی و تبادل اقتصادی سریع‌تر می‌شود و از سویی سبب اشتغال‌زایی در این شهرستان و حتی استان نیز می‌شود.
این شهروند دهدشتی افزود: با تکمیل این پروژه، شهرستان کهگیلویه توسعه یافته و باتوجه به پتانسیل های مهم این شهرستان در زمینه گردشگری و توسعه آن اشتغال‌زایی زیادی سالانه ایجاد می‌شود.
محمدزاده خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این مسیر محرومیت‌زدایی از منطقه رخت بربسته و توسعه مناطق گردشگری و تفریحی سبب رونق اقتصادی می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در بازدید از پروژه ملی جاده پاتاوخ به دهدشت اظهار داشت: در بین تمامی طرح‌های وزارت راه و شهرسازی، سال گذشته جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان یکی از 5 پروژه طلایی نام گرفت.
محمود غفاری افزود: باتوجه به همه حمایت‌هایی که از این پروژه شد از آن چیزی که انتظار داشتیم فاصله دارد و نسبت به برنامه زمان‌بندی نیز کار عقب است.
وی با اشاره به گلوگاه‌های مهم موجود در این پروژه، عنوان کرد: گلوگاه‌های این جاده در نوع خود نادر بوده و باتوجه به شرایط ژئومکانیک خاص منطقه این تونل‌ها با شرایط دشواری احداث می‌شود.
معاون وزیر راه با اشاره به تمدید چندین باره زمان تعیین شده برای بهره‌برداری پروژه، گفت: براساس آخرین قول پیمانکار قرار بود پایان خردادماه افتتاح شود اما این طور که پیش‌بینی شده فکر کنم زمان افتتاح یک ماه دیگر تمدید شود.
وی با اشاره به حمایت دولت از این پروژه تصریح کرد: حمایت دولت از این پروژه مطلوب است و مقید به رعایت بحث ایمنی هستیم و با گذر ناایمن پروژه را افتتاح نمی‌کنیم.
غفاری خاطرنشان کرد: خاص بودن جاده، ابنیه متعدد و بحث مکانیک خاک همه مباحث جدی هستند و خیلی از مشکلات بوجود آمده غیرقابل پیش‌بینی بود.
به گزارش تسنیم افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت پروژه‌ای ملی بوده و سبب تحول عظیم در حوزه راه‌های کشور می‌شود، امیدواریم بهره‌برداری از این پروژه بیشتر از این به تعویق نیفتد و انتظارها را به پایان رسانده و سرانجام پس از گذشت 27 سال سرانجام شاهد افتتاح این پروژه باشیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد